Met uitsterven bedreigd???
- V300 register
- Verbannen
Mijn hemel.
Ik wist dat ze hier in Spanje HEEL schaars zijn; minder dan 50. Ook dat er in de UK nog geen 500 op de weg rijden maar....
Ik zie net dat de aantallen zelfs in NL in vrije val zijn!! Nog 2000? en dat gaat nog wel even door :snif:
In de rest van de wereld zijn er minder dan in NL en de UK samen dus :wtf:
Van alom aanwezig; 1.2 MILJOEN!!! verkocht, naar schaarser dan antieke Bugattis.
Nee, dat had ik NOOIT verwacht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Maar er wordt snel vanalles geroepen, niet altijd gebaseerd op de actualiteit.
Heb je bronnen?
Voor Nederland kun je de RDW database raadplegen: opendata.rdw.nl
Vandaag de dag 2092 300-series op kenteken in totaal, met 825 exemplaren die een geldige APK hebben. Helaas is niet op te maken of het verschil ergens onder een boom weg staat te roesten of mooi droog in een stalling staat te wachten op betere tijden...
Wat ik zo snel kon optellen in de UK nog 649 stuks (via: www.howmanyleft.co.uk/?page=4&q=Volvo ).
Ik ben geen wetenschapper, maar ik vind het wel belangrijk dat we gevoel en feit proberen gescheiden te houden... :f
En nog even een aanvulling: ik denk dat zelfs de minst zeldzame Bugatti nog altijd veel meer waard zal zijn (hogere financiële waardering) dan het allerlaatste exemplaar van de Volvo 300 (waarschijnlijk het één-miljoenste exemplaar in het DAF-museum, die rode sedan). Het valt me op dat als ik aan mensen vertel dat ik het leuk vind om in auto's te rijden die we in Nederland gebouwd en mede-ontworpen hebben en dat ik wat dat betreft mezelf meer zie als 'erfgoedbewaarder' dan als liefhebber van nog-niet-zo-heel-oude auto's, ik meestal een ietwat glazige, meewarige blik terugkrijg...
Dat we in Nederland best wat meer trots mogen zijn op het feit dat we nog steeds een florerende automotive industrie hebben, met niet alleen assemblage/productie (VDL en Tesla) maar ook toonaangevend op sommige terreinen, denk bijvoorbeeld aan NXP. DAF, de Volvo 300s en 400s staan aan de basis daarvan. Iets wat blijkbaar weinig mensen weten en nog minder mensen zich realiseren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
leonsteyns;243128 schreef : Voor Nederland kun je de RDW database raadplegen: opendata.rdw.nl
Vandaag de dag 2092 300-series op kenteken in totaal, met 825 exemplaren die een geldige APK hebben. Helaas is niet op te maken of het verschil ergens onder een boom weg staat te roesten of mooi droog in een stalling staat te wachten op betere tijden...
Ik kan je in elk geval verzekeren dat er geen 1000+ Volvo 300's als schuurvondst staan te wachten :f
Er zullen vast nog wat auto's zonder APK bij een liefhebber staan, mijn auto heeft ook 8 jaar stil gestaan. Maar als dat er 175 zijn en het totaal daarmee op 1000 stuks komt, dan zit je aardig realistisch denk ik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
leonsteyns;243128 schreef :
Ik ben geen wetenschapper, maar ik vind het wel belangrijk dat we gevoel en feit proberen gescheiden te houden... :f
Ja, en jouw getallen komen met de mijne overeen.
Dan nog even 'wetenschappelijk' extrapoleren: Zeg 1000 300s zijn over de afgelopen 5 jaar naar de sloper gegaan voor een oudeautopremie.
Dat zal wellicht at minder hard gaan de komende 5 doch de trent zal sterk omlaag blijven zo lang de inleverwaarde hoger is dan de marktwaarde + evt. waardeperceptie.
En met dat laatste komen we bij de Bugattis. Perceptie.
Neem een Rolex Submariner. Geen beter horloge dan de gemiddelde Seiko en als tijdinstrument een anachronisme wat hopeloos tekort schiet bij een Casio F91W.
Toch is de perceptie van waarde van die Rolex onbedreigd.
Zo kan je ook naar Ferraris kijken. Er is geen modernere Ferrari waar je ook maar IETS aan hebt op de weg en ook op de circuits rijden die 'sport'wagens geen deuk in een pakje boter.
Toch is de waarde hoog omdat het merk op zich een grote toegevoegde imago waarde heeft.
Bij Bugatti komt daar nog wat bij; investeringswaarde. Een Bugatti heeft vooral waarde als investeringsobject vergelijkbaar met een Hollandse Meester.
De prjjs, waarde van dergelijk 'Veblen' producten staat volstrekt op zichzelf.
Wat we wel mogen vergelijken is zeg de oude Mini met de Dafs of de Ford Escorts met de Volvo 300.
Wat we dan zien is dat de Volvos vrijwel geen perceptie als (potentiele) klassieker hebben en de Fordjes wel.
Een RWD Escort is inmideels een gezochte auto. De 300s gaan nog massaal achterwiel aangedreven naar de sloop.
Dat is niet gebaseerd op feiten. Net als de Dafs meer dan 10 jaar in rallies waren de 300s jarenlang de te verslaan autos in autocross. Beiden geheel genegeerd door de internationale pers dus weet niemand dit dus weegt het niet.
De oorzaak is niet moeilijk te vinden: de auto-journalistiek.
Het is zoals het is en de 300s gaan steeds zeldzamer worden omdat er geen perceptie van waardering is bij het brede publiek.
De snelheid waarmee dat gegaan is verbaast me.
Van 1,2 MILJOEN naar een paar duizend met de meesten daarvan op weg naar de sloop.
Best schokkend.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
v0lv0freak;243130 schreef : Er zullen vast nog wat auto's zonder APK bij een liefhebber staan, mijn auto heeft ook 8 jaar stil gestaan. Maar als dat er 175 zijn en het totaal daarmee op 1000 stuks komt, dan zit je aardig realistisch denk ik
Dat maakt dan meer dan 1092 op weg naar de sloop, want van die 825 met APK gaan er ook afgekeurd worden en wegens niet economisch te repareren naar de verschroter.
Dan even over geld, waarde en cultureel erfgoed of wat het brede publiek ervan vindt.
Haal die svp niet door elkaar leonsteyns.
De variomatic/cvt is een ENORM groot NL cultureel erfgoed og autotechnisch gebied.
De 'waarde' ervan is wat het individu ervan vindt. Helaas heeft dat geen brede publike basis en het Hollandse doe maar normaal, dat is gek genoeg helpt daarbij niet.
Kijk eens naar hoe de anglo-saksische pers de Mini verheerlijkt. Welnu de Dafjes waren net zo uniek en meer innovatief.
Al met al geweldig voor de paar liefhebbers die deze autos wel weten te waarderen; er is van alles over te vinden/verzamelen tegen relatief lage prijzen.
Laten we echter onderling svp NIET teveel relativeren. We kunnen zonder naar het anglo-saksische chauvinisme over te hellen gewoon trots zijn op bijzondere eigenschappen van de 300s.
En ze worden zeldzaam. Reken er maar op dat er fluks, zeg in 5 jaar, 1000 meer zullen verdwijnen.
DAT was de kern van mijn schrijven: Verbazing over de snelheid waarmee de 300s aan het verdwijnen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
PetrusenBor;243131 schreef : Wat we dan zien is dat de Volvos vrijwel geen perceptie als (potentiele) klassieker hebben en de Fordjes wel.
Een RWD Escort is inmideels een gezochte auto. De 300s gaan nog massaal achterwiel aangedreven naar de sloop.
Dit stukje viel me op. Volgens mij is Volvo in zijn algemeenheid juist een merk waar relatief erg veel mensen van bij een club gaan, en een merk waar zeer veel klassiekers uit voorkomen.
Om dan terug te komen op de 300-serie, als je ziet wat er voor een nette leuk uitgevoerde 360 gevraagd wordt, dan vind ik de waarde niet eens zo verkeerd. Nette 340's volgen ook al in de prijs. Nette 300-series zijn dus best gewild. Als je dan kijkt voor hoe weinig en hoe lang een nette Ford Escort of Opel Kadett uit de jaren 80 te koop staat (je moet immers geen Ford's uit de jaren 70 met Volvo's uit de jaren 80 vergelijken), dan denk ik dat ''onze'' auto's nog eens niet zo slecht scoren.
Om daarop verder te gaan, ik denk dat de 300-serie nog een relatief (te) jonge klassieker is om een echt mooie financiële waarde te vertegenwoordigen en bovendien zijn er nog te veel. Over 10-15 jaar kan het goed zijn dat je voor een écht mooie 360 GLE of GLT over 10.000 euro praat. Let wel, dan heb je het over een piekfijne auto met weinig kilometers en alles er op en er aan, liefst nog een speciaal zeldzaam modelletje ook.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Acht? En over 10 jaar lopen ze des te harder te zeiken over het milieu, dus die eventueel overgebleven wagens worden gewoon weggegooid....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ygis67;243135 schreef : Mja. En die zijn er over 10 jaar niet meer. Hoeveel GLE's waren er ook nog weer over?
Acht?
Hahahaha, precies. Veel te veel die 8
Wat de waardering voor Volvo betreft Generaal, dat is heel reletief want het is een klein merk.
Een Daf met een Volvo badge is daarbij soort van een onecht kind.
Zo heeft de 300 van twee ouders een impopulair imago voor klassiekers; veilig en variomatic en van Volvo geen duw in de rug met een liefhebbersbasis.
Hoe het ook zij en wat we wer ook van vinden; over 5 jaar zijn er weer fors minder.
Kijk maar naar de 1092 zonder apk.
...en dat verbluft me.
Ik ben een vervend liefhebber van variomatic/cvt en zou derhalve eerdereen 440 1.8i cvt kopen maar die roestvrije 343 B19 hier.... Jee, als die dingen ZO zeldzaam worden is het haast een plicht om die van de sloop te redden :wtf2:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dat bedoelde ik dus: feiten svp...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
PetrusenBor;243137 schreef : Hoe het ook zij en wat we wer ook van vinden; over 5 jaar zijn er weer fors minder.
Kijk maar naar de 1092 zonder apk.
En over 10 jaaar nog minder. Zo gaat dat met oude auto's.
Aan ons de taak de auto's die we hebben te koesteren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.