Houdbaarheid benzine

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2014 18:22 #633526 door V300 register
Houdbaarheid benzine is gemaakt door V300 register
Beste mensen,

Een beetje laat misschien, maar ik heb een vraagje over de benzine in de auto's die in de winter (verplicht) stil staan. Hoe lang is de benzine houdbaar?

Nu heb je natuurlijk 2 soorten benzine, de hele dure onbeperkt houdbare variant buiten beschouwing gelaten. Euro 95 en euro 98. Zelf heb ik voor de winter 98 getankt (volle tank) in alle voertuigen die stil staan, gezien de ethanol-horror die je op internet leest. Echter, lees je nergens hoe lang die euro 98 benzine dan wel houdbaar is.
Over euro 95 benzine is wel het een en ander te vinden, maar voornamelijk cowboyverhalen. De meeste sites en fora vermelden ergens tussen de 6 weken en een half jaar voor als je het in een gewone auto wilt gebruiken.

Vandaar de volgende vragen:
-Is er hier iemand met enige verstand van benzine, die iets zinnigs kan zeggen over de houdbaarheid?
-Zijn er ervaringsdeskundigen die een auto na X-aantal maanden/jaar gereden hebben op oude benzine?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
13-12-2014 18:43 #952315 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Houdbaarheid benzine
Ik heb mijn c70 in de nazomer zo weinig gereden dat ik pas na 2 maanden hoefde te tanken... geen probleem. Vorig jaar heeft hij ook 3 maanden geschorst buiten gestaan. Geen problemen met de benzine gehad.
Ik heb ze overigens met bijna lege tank weg gezet, om er zeker van te zijn dat ik geen oude benzine in de tank heb.
daarnaast ben ik van plan de auto eens in de 2 / 3 weken te starten en een klein blok door het veld te rijden. ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2014 18:54 #952316 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Houdbaarheid benzine
Volvo 340 1.4; in 2001 weggezet met een volle tank 98 benzine.
In 2011 weer laten lopen op dezelfde benzine en geen probleem.
Motor (CBR600); voor het laatste gebruikt eind 2012 en weggezet
met volle tank 95 benzine; half jaar later niet meer aan de praat
te krijgen. Complete carburateurrevisie noodzakelijk en een nieuw
benzinekraantje.
Volvo 360 injection; laatste gereden op 23 januari 2013.
Meteen weer starten op 25 maart 2013 met een halve tank 95.
Huidige benzine is m.i. maar beperkt houdbaar.
Je kunt de gestalde auto's beter 1 keer in de 3 weken eens starten
en een minuut of 10 laten lopen; dan wordt de benzine rondgepompt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2014 19:19 #952317 door V300 register
Het lijkt gelukkig dus mee te vallen dan :)
@Mark, ik heb de tank vol gedaan omdat ''men'' dat adviseert tegen het roesten van de tank van binnenuit. Ik weet natuurlijk niet wat dat advies waard is, maar liever de benzine weg dan de tank :D
@Fran?ois, zou dat dan toch door de ethanol komen?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2014 21:20 #952319 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Houdbaarheid benzine
Heb meerdere B19's gehad die lang stil stonden, wel altijd met 98 in de tank. Nooit problemen gehad.

De 460 heeft in 2008 of 2009 voor het laatst getankt, startte in 2011 direct. Wel zou ik, als je een auto weg zet, 98 in de tank doen.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2014 21:54 #952320 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Houdbaarheid benzine
Kwam een keer een zweedse advertentie op blocket.se tegen van een renault 5 van 1973 die 30 jaar had stilgestaan met een zo goed als volle tank benzine.

Na die 30 jaar hem een beurtje te hebben gegeven zonder probleem starten en lopen op dezelfde benzine. En zo stond dat ook echt in die advertentie.
Stond verder niet wat voor benzine daar in zat.

Nou vind ik dat zelf wel erg lang, maar schijnbaar kan het wel.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2014 22:31 #952321 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Houdbaarheid benzine
Mijn 360 liep ook op benzine van minstens 10 jaar oud, ging best. Maar na een paar kilometer viel 'ie toch echt stil, omdat de benzine toch niet meer zo goed was! Er zal waarschijnlijk ook best wat water bij in hebben gezeten (condens).

Als je de tank vol gooit, is dat beter voor je tank. Nadeel is dat je dan na een tijdje wel een tank vol oude benzine hebt...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2014 00:01 #952322 door V300 register
Ik deel de ervaringen van Fran?ois. Ethanol trekt helaas vocht aan, geen idee in welke mate (het maakt immers maar een percentage van je E95 uit) maar genoeg om allerlei gezeik te krijgen. Mijn Daf doet het er prima op - zolang hij rijdt. Eenmaal een tijd stilgestaan = ellende. Met E98 nooit problemen. Idem voor mijn BMW K75. Start ik die na een maand of twee dan sta ik binnen no-time in een dampwolk :(

• Colin Haselaar
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2014 10:34 #952327 door Colin Haselaar
Beantwoord door Colin Haselaar in topic Houdbaarheid benzine
Gewoon uit zekerheid tank ik bijna altijd 98 of soms Vpower97. Zoveel kost het niet meer en als het schoner en zuiniger is, kies je daar toch gewoon voor.

Sinds kort is hier in de buurt (Uithoorn) ook 102 te krijgen. Met m'n 940 al twee keer getankt, kost wel wat meer, maar goed als het kan wil ik gewoon het beste voor mn auto's.

Als ik in Duitsland of Polen was tankte ik altijd al 102.

Toen de motorswap van m'n 343 gebeurde zat er ook van 6/7 maanden E98 in, het B14.4E blok was natuurlijk wel dagelijks in gebruik toen.
Maar geen problemen met de ''oude'' benzine :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2014 11:01 #952329 door V300 register

Colin Haselaar;233787 schreef : Gewoon uit zekerheid tank ik bijna altijd 98 of soms Vpower97. Zoveel kost het niet meer en als het schoner en zuiniger is, kies je daar toch gewoon voor.

Het ligt er bij mij aan... In de winter 98, zeker als een auto veel stil staat. In de zomer gaat er echter 95 in de Amerikaan. De rede hiervoor is dat deze auto toch loopt op zowat alles dat brandt, en dat spul er nogal hard doorheen gaat.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC