Carburateur keuze stress

  • Rolf Ludeke
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-10-2024 11:57 #1047029 door Rolf Ludeke
Carburateur keuze stress is gemaakt door Rolf Ludeke
Hallo, ik ben met mijn motor bezig en zie door de bomen het bos niet meer. De motor wordt een naar 2130cc opgeboorde B20. De Kop een B20 kop afgevlakt naar 85mm met 44mm inlaatkleppen en 35mm uitlaat (of zal ik nog een stapje groter gaan , 46/37 ) De nokkenas K,R,TT3 of TT4. Uitlaatspruitstuk 4-2-1 gevolgd door een simons 2 inch uitlaat .
Maar dan de carburateur? Ik heb er 2 oude SU HS6 en bij, al gesloopt en de kelken gepolijst met het idee om ze te reviseren en weer te gebruiken. De andere mogelijkheden zouden een set weber outlaw 38 of de 45 dcoe. Hangt natuurlijk wel een ander prijskaartje aan al hoewel de su's toch ook wel 400€ gaan kosten om te reviseren, moet ook nog een inlaatspruitstuk bij.
Is er iemand met gelijkwaardige setup en ervaring met de SU's of de weber mogelijkheden? Ik ben benieuwd, groeten Rolf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2024 23:40 #1047039 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carburateur keuze stress
Rolf, je zou ook aan dit  www.aliexpress.com/item/4000337078644.ht...arch%7Cquery_from%3A kunnen denken.
Ik heb er geen ervaring mee.

Ik heb zelf twee SU carburtors en dat gaat goed en is eenvoudig.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rolf Ludeke
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
31-10-2024 23:47 - 31-10-2024 23:49 #1047041 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Carburateur keuze stress
Hoi  Johan, ik ben zelf ook regelmatig op aliexpress maar voor carburateurs ga ik toch niet voor de chinese versie ;)
Wat is er aan jou motor met de dubbele su's gedaan als ik vragen mag?

 
Laatst bewerkt 31-10-2024 23:49 door Rolf Ludeke.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2024 06:45 #1047042 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Carburateur keuze stress
Beste Rolf, ik heb een B20E met K nokkenas, dus de cilderkop met de grotere kleppen, twee SU, een Simons uitlaat waarvan de eindemper zelf gemaakt iets langere pot en van RVS en gevuld met RVS pannensponzen.
Geeft een minder bromgeluid dan orgineel.

En Aliexpress als je geen kijk hebt op zaken kan je wel eens goed het schip ingaan zie www.volvokv.nl/forum/ontsteking/870773-cherryberg-onstekeing  
Ik heb de onsteking er nog steeds op zitten intussen is wel de sensor een keer stuk gegaan maar daar heeft men mij en nieuwe voor opgestuurd.

En als je dit bekijkt. www.google.com/search?q=heoveel+chinees+...ceid=chrome&ie=UTF-8 chinees je komt er niet meer omheen. 

m.vr.gr.

Johan Geers 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2024 09:33 #1047043 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Carburateur keuze stress
Hoi Rolf, wat wil je ermee, veel koppel onderin of doe je er ook aangepaste lichtere zuigers in en ga je voor veel toeren/vermogen bij hoog toerental? 
Ik hou van veel koppel onderin, een dubbele , goede set  SU's met een TT3 en Simons uitlaat voldoet bij ons prima. Met een gewone B20.

Wel met grotere kleppen en gevlakt naar B20b hoogte. Een spaghetti spruitstuk is dan niet nodig, heeft zin bij hogere toerentallen. 

Groeten, Hans,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rolf Ludeke
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-11-2024 09:56 #1047044 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Carburateur keuze stress
Hallo Hans, het is zeker niet de bedoeling om er een race motor van te maken. Maar lekker soepel onderin is wel de bedoeling , er hoeft echter geen caravan achter ;)
Ik begreep dat het 4-2-1 spruitstuk juist bedoeld is voor meer koppel, vandaar de keuze daarvoor. Ik ga mijn SU's maar reviseren, moet inderdaad voorlopig voldoende zijn.
De zuigers worden gewoon de 92mm mahle zuigers wel met nieuwe h profiel drijfstangen. De krukas en vliegwiel worden gebalanceerd en het vliegwiel afgedraaid naar een paar kilo minder.

Groeten Rolf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2024 10:36 #1047045 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Carburateur keuze stress
Beste Rolf,
 
ook heeft meneer HAYNES een boek uitgegeven om SU carburateurs te reviseren!
In Mijdrecht is trouwens een shop die ze ook reviseerde, maar of de eigenaar nog in functie is weet ik niet, maar die verkochten ook aale delen en belangrijk allerlei "naalden".    Naam was Lex Dop  Ondernemings weg 52 k Uithoorn.
 Succes Fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rolf Ludeke
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
01-11-2024 11:46 #1047046 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Carburateur keuze stress
Beste Fred, dank je maar ik heb al een boek van mijn vorige oldtimer waar ook su's op zaten. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rolf Ludeke
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-11-2024 18:26 #1047261 door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Carburateur keuze stress
Ik ben er inmiddels achter (via ben :)  ) dat het afvlakken niet aan te raden is, de compressie komt dan ergens tussen de 10,5 en 11 uit en gaat waarschijnlijk problemen geven, pingelen. Dus het blijft ergens in de buurt van de 86....mm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Brouwers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-11-2024 09:33 #1047264 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Carburateur keuze stress
Ik heb net een B18 omgeruild voor een B20A, in mijn Duett. Ik heb een TT3 nokkenas geplaatst en heb een dubbele SU HIF6 opstelling gemaakt. Qua uitlaat heb ik een 421 stuk met de rest origineel. Ik ben heel tevreden. Veel koppel onderin bij optrekken, goede acceleratie, en ik kan prima mee op de snelweg of bergop (in zuid-limburg).
Nog een aanrader (voor de Duett althans): een verzwaarde stabilisatorstang maakt een wereld van verschil in de bochten (en dus qua snelheid ;)).

Succes!

Grt
Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD