- Berichten: 16
Airco en 123 ignition i.s.w. met Smith toerenteller.
- Tam Kuiper
- Nieuw lid
Vriendelijke groet,
Tam Kuiper
tamkuiper@casema.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
- Berichten: 619
Volgens de 123ignition.nl website:Tam Kuiper schreef : Verder na monteren 123 ignition geen werkende SMITH toerenteller meer .
"Will my tachometer (RPM meter) work with a 123ignition distributor?
Answer
Yes, by far most of the tachometers work in combination with a 123ignition. RVI type tachometers manufactured by the Smiths Company, will not work properly though. We have found two companies that offer solutions to this problem. They use the existing rev.counter to replace the electronics with another printed circuit board. In the UK this is done by JDO-instruments ( www.jdo1.com ), and from the Netherlands this is done by CASU-Utrecht ( www.casu.nl ) "
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
- Berichten: 1198
Op de P1800 en de 123GT zit een bijzonder toerenteller met een twee-draads aansluiting om het toerental te meten. Conventionele toerenteller meten het toerental met slechts een draad..
Als je nog met contactpuntjes rond rijdt met een P1800 of 123 GT dan zit de ontsteking als volgt in elkaar.
Vanaf de onderbreker contacten loopt een witte draad naar de torenteller; een tweede witte draad gaat van de toerenteller naar de bobine.
Als je het inbouwvoorschrift van 123ignition volgt, die schrijft dat je de zwarte draad van de 123ignition op de bobine aan moet sluiten; dan loopt de motor wel maar je toerenteller doet inderdaad niks.
Wat je had moeten doen is als volgt:
De witte draad die op de contactpunten zat verbindt je door met de zwarte draad van de 123 ignition. De witte draad die op de bobine zat blijft zitten.
Op deze manier zal je toerenteller het weer doen.
Voor de fijnproevers onder ons:
Een conventionele toerenteller werkt op de primaire spanning die op de bobine staat.
De toerenteller van P1800 en 123GT werkt op de primaire stroom die door de bobine loopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 686
Ik heb uiteindelijk een beschrijving gevonden met plaatjes.
"Hoe moet een Smiths RVI toerenteller aangesloten worden op de 123 ontsteking?
Origineel aansluitschema toerenteller met conventionele ontsteking
Het originele schema is als volgt. Er loopt een draad vanaf de min van de bobine via de toerenteller naar de stroomverdeler (contactpunten).
Dit is van origine een witte draad met een deel met een rood streepje (van bobine naar toerenteller) en een deel met een zwart streepje (van toerenteller naar verdeler). Dit draadje maar een lusje bij de toerenteller. Dit is om de inductieve puls te genereren. In kleur vond ik het volgende plaatje (hier met positieve aarde, in geval van de Amazon dus voedingsdraden omwisselen)
De rode draad gaat op de plus van de bobine en de zwarte draad op de min.
In de handleiding van de 123-ontsteking staat voor auto’s met een negatieve aarding het volgende schema:Nu die twee combineren levert: toerenteller in serie in de min draad van de 123-ontsteking, dus:
• Rode draad aan de plus van de bobine
• Uiteinde van witte draad met rode streepjes van min bobine naar toerenteller
• Uiteinde van witte draad met zwarte streepjes vervolgens naar zwarte draad van 123 ontsteking "
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14890-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 6
Voor degene die geinteresseerd zijn:
Spiyda Ltd
Chris Horne
54 Bridgnorth Road
Wollaston
Stourbridge
West Midlands
DY8 3QG
United Kingdom
Of even op ebay.co.uk kijken
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tam Kuiper
- Nieuw lid
- Berichten: 16
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi de Groot
- Senior lid
- Berichten: 77
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tam Kuiper
- Nieuw lid
- Berichten: 16
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 686
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 686
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.