- Berichten: 42
1800 ES moderniseren
- B.J.W.G. Giesbers
- Senior lid
Minder
Meer
02-11-2014 19:24 #145076
door B.J.W.G. Giesbers
1800 ES moderniseren is gemaakt door B.J.W.G. Giesbers
Volgend jaar is mijn huidige zakelijke auto aan vervanging toe en het wordt tijd om iets onderscheidends te gaan rijden!
Het idee is om een Volvo P1800 ES „mod-con” project op gaan pakken. De auto zou mijn dagelijkse auto moeten worden en ik wil „al the way” gaan om hem te optimaliseren wat betreft comfort, gebruiksgemak en betrouwbaarheid.
Ik weet dat dit als vloeken in de kerk kan klinken omdat een oldtimer "bewerkt" wordt, echter compenseer ik dit ruimschoots door er een zojuist gereed gekomen "echte" 1800S naast te hebben voor de mooi weer ritten.
Het idee is als volgt:
- P1800 ES al basis
- Blok, automaatbak, aandrijflijn, Remmen/ABS, airbags, cruisecontrol, airco allen van een modernere Volvo.
- Customized bekleding + stoelen van huidige Volvo S/V40 of 60
- Dashboard: behouden? geheel customized? of misschien van bijv. C30 inbouwen?
- Geluidsisolatie
- Air suspension
- Verhoging van het veiligheidsniveau qua chassis/ carrosserie (rolbeugel?)
- Etc.
In het kader van dit project heb ik de volgende vragen:
- Heeft iemand een suggestie voor een donorauto waar bovenstaande blok en overige technische zaken in aanwezig zijn?
- Het blok moet geen al te grote slurper zijn aangezien ik >35.000 km rijdt per jaar. Beetje vlot mag echter wel.
- Is een 2.4i of T5 blok (C30) om te bouwen tot in lijn configuratie??
- Hoe zien jullie het omzetten van het ABS systeem van de donor naar de 1800ES?
- Tips/ ideeën????
Mocht iemand zin en tijd hebben om bovenstaande te beantwoorden dan is dit altijd welkom!
BVD
Het idee is om een Volvo P1800 ES „mod-con” project op gaan pakken. De auto zou mijn dagelijkse auto moeten worden en ik wil „al the way” gaan om hem te optimaliseren wat betreft comfort, gebruiksgemak en betrouwbaarheid.
Ik weet dat dit als vloeken in de kerk kan klinken omdat een oldtimer "bewerkt" wordt, echter compenseer ik dit ruimschoots door er een zojuist gereed gekomen "echte" 1800S naast te hebben voor de mooi weer ritten.
Het idee is als volgt:
- P1800 ES al basis
- Blok, automaatbak, aandrijflijn, Remmen/ABS, airbags, cruisecontrol, airco allen van een modernere Volvo.
- Customized bekleding + stoelen van huidige Volvo S/V40 of 60
- Dashboard: behouden? geheel customized? of misschien van bijv. C30 inbouwen?
- Geluidsisolatie
- Air suspension
- Verhoging van het veiligheidsniveau qua chassis/ carrosserie (rolbeugel?)
- Etc.
In het kader van dit project heb ik de volgende vragen:
- Heeft iemand een suggestie voor een donorauto waar bovenstaande blok en overige technische zaken in aanwezig zijn?
- Het blok moet geen al te grote slurper zijn aangezien ik >35.000 km rijdt per jaar. Beetje vlot mag echter wel.
- Is een 2.4i of T5 blok (C30) om te bouwen tot in lijn configuratie??
- Hoe zien jullie het omzetten van het ABS systeem van de donor naar de 1800ES?
- Tips/ ideeën????
Mocht iemand zin en tijd hebben om bovenstaande te beantwoorden dan is dit altijd welkom!
BVD
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 326
02-11-2014 19:44 #145079
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic 1800 ES moderniseren
Hoi,
Neem eens contact op met de Jong uit Scharnegoutum, hij heeft enige 1800 omgebouwd naar moderne 1800s met B230 blok en 850 blok. Hij heeft een website: www.dejongklassiekertaxaties.nl/
Neem eens contact op met de Jong uit Scharnegoutum, hij heeft enige 1800 omgebouwd naar moderne 1800s met B230 blok en 850 blok. Hij heeft een website: www.dejongklassiekertaxaties.nl/
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 326
02-11-2014 19:52 #145080
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic 1800 ES moderniseren
Een paar foto's:
volvo1800pictures.com/0_car_phot
... 6_2351.php
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ziko de Kubber
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 49
03-11-2014 13:31 #145101
door Ziko de Kubber
Met vriendelijke groet, Ziko
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic 1800 ES moderniseren
Het inbouwen van een dusdanig modern blok inclusief ABS wordt een hele grote klus. Dit omdat alle signalen via de CANBUS lopen, dit zet je niet zo maar om in een standalone systeem.
Met vriendelijke groet, Ziko
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- B.J.W.G. Giesbers
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 42
04-11-2014 10:52 #145125
door B.J.W.G. Giesbers
Beantwoord door B.J.W.G. Giesbers in topic 1800 ES moderniseren
Bedankt voor jullie reacties!
Een optie is om van bijvoorbeeld een C30 het complete blok met computer over te zetten. Verder alle finctionaliteiten die in de C30 zaten over te zetten naar de 1800ES. Door het in zijn totaal over te zetten houd je in feite voor de computer etc de oude situatie in stand. Is dat een vreemde/ onhaalbare gedachte?
Die van De Jong had ik al eerder gezien en ook die van de volgende: www.garaget.org/?car=189263
Allebei super nette wagens echter geen ABS (evt ESP) en bestuurders airbag wat voor mij harde eisen zijn.
Grt. Björn
Een optie is om van bijvoorbeeld een C30 het complete blok met computer over te zetten. Verder alle finctionaliteiten die in de C30 zaten over te zetten naar de 1800ES. Door het in zijn totaal over te zetten houd je in feite voor de computer etc de oude situatie in stand. Is dat een vreemde/ onhaalbare gedachte?
Die van De Jong had ik al eerder gezien en ook die van de volgende: www.garaget.org/?car=189263
Allebei super nette wagens echter geen ABS (evt ESP) en bestuurders airbag wat voor mij harde eisen zijn.
Grt. Björn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 884
04-11-2014 11:26 #145128
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic 1800 ES moderniseren
Hier opneemt forum is er iemand die ABS heeft ingebouwd in zijn Amazon. Ik geloof dat hij reageerde op een threat van Joost Buitenhuis over de achterasombouw.
Tevens zijn er op internet genoeg projecten te vinden die met simpele programmeertaal computers van auto's aansturen of van signalen voorzien. Je hebt een grotere kans van slagen als je dan een ouder type neemt, omdat je dan de kans hebt dat er meer mensen mee hebben geprutst. Want je gaat natuurlijk niet experimenteren met de computer van je huidige leasebak van de zaak.
Let wel je kan zo 2 weken bezig zijn met 1 signaal goed te krijgen, dus net waar je geduld/ tijdspanne ligt.
Tevens zijn er op internet genoeg projecten te vinden die met simpele programmeertaal computers van auto's aansturen of van signalen voorzien. Je hebt een grotere kans van slagen als je dan een ouder type neemt, omdat je dan de kans hebt dat er meer mensen mee hebben geprutst. Want je gaat natuurlijk niet experimenteren met de computer van je huidige leasebak van de zaak.
Let wel je kan zo 2 weken bezig zijn met 1 signaal goed te krijgen, dus net waar je geduld/ tijdspanne ligt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ziko de Kubber
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 49
04-11-2014 13:19 - 05-11-2014 11:31 #145132
door Ziko de Kubber
Met vriendelijke groet, Ziko
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic 1800 ES moderniseren
Je gedachtegang is in principe juist. Alleen is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Kortom het is mogelijk, maar het gaat je zeker wanneer je hier geen ervaring mee hebt ontzettend veel tijd en waarschijnlijk ook geld kosten.
Met vriendelijke groet, Ziko
Laatst bewerkt 05-11-2014 11:31 door Ziko de Kubber.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- B.J.W.G. Giesbers
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 42
05-11-2014 01:01 #145147
door B.J.W.G. Giesbers
Beantwoord door B.J.W.G. Giesbers in topic 1800 ES moderniseren
Bedankt voor jullie reacties heren. Ik laat het eens bezinken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-11-2014 10:57 #145150
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 1800 ES moderniseren
Voortbordurend op de suggestie van Ronald om een "ouder type" te nemen zou je ook nog kunnen kijken naar een 240 als ABS donor. Volgens mij hadden sommige van de laatste modellen dat.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 884
05-11-2014 13:17 #145154
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic 1800 ES moderniseren
En weet waar je mee bezig bent. Want je staat raar te kijken als jouw sensor denkt dat een wiel niet draait en zo even je remsysteem omzeilt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.