- Berichten: 56
Starten motor
- Sjoerd Dijkstra
- Senior lid
Minder
Meer
17-08-2023 17:18 #204260
door Sjoerd Dijkstra
Starten motor is gemaakt door Sjoerd Dijkstra
Motor is een B18A, 1967 combi.
Lang verhaal kort: motor start niet en ik vermoed dat de ontsteking op eoa manier een te zwakke vonk produceert.
Maar heb nu een tweede Bosch blue coil, doorgemeten en lijkt ok, produceert ook een vonk ( getest), carburateur er weer afgehaald en nagekeken, krijgt / produceert brandstof, zelfs met spuitbus startgas geen startende motor.
motor met sleutel op 16 graden voor ontsteking gezet, kleppen gesteld op .4 mm.
Vandaag een 123 tune+ erop met B18A curve en nog steeds geen resultaat.
Ik denk zelf dat de vonk te zwak is, maar bougie vonkt dus wel, ik weet even niet waar ik het nu moet zoeken.
De oude ontsteking die op de motor zat heeft een vacuüm aansluiting, die hoort er orgineel niet op , maar er zit geen dataplaatje op, welke Bosch ontsteking hoort orgineel op een B18A?
Maar met een 123 zou dat niet moeten uitmaken..
Lang verhaal kort: motor start niet en ik vermoed dat de ontsteking op eoa manier een te zwakke vonk produceert.
Maar heb nu een tweede Bosch blue coil, doorgemeten en lijkt ok, produceert ook een vonk ( getest), carburateur er weer afgehaald en nagekeken, krijgt / produceert brandstof, zelfs met spuitbus startgas geen startende motor.
motor met sleutel op 16 graden voor ontsteking gezet, kleppen gesteld op .4 mm.
Vandaag een 123 tune+ erop met B18A curve en nog steeds geen resultaat.
Ik denk zelf dat de vonk te zwak is, maar bougie vonkt dus wel, ik weet even niet waar ik het nu moet zoeken.
De oude ontsteking die op de motor zat heeft een vacuüm aansluiting, die hoort er orgineel niet op , maar er zit geen dataplaatje op, welke Bosch ontsteking hoort orgineel op een B18A?
Maar met een 123 zou dat niet moeten uitmaken..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1198
17-08-2023 18:27 #204263
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Starten motor
Maakt niet uit welke ontsteking je er op zet, in principe lopen de Red Block motoren altijd.
Officieel, volgens de Haynes manual, hoort er een JFR4 op te zitten.
Als je die blauwe Bosch bobine erop zet, sluit je die dan rechtstreeks aan op de accu?
In dat geval moet je vonken van ca 12 a 15 mm kunnen trekken (bobinekabel dus op 15mm van je kleppendeksel houden)
Officieel, volgens de Haynes manual, hoort er een JFR4 op te zitten.
Als je die blauwe Bosch bobine erop zet, sluit je die dan rechtstreeks aan op de accu?
In dat geval moet je vonken van ca 12 a 15 mm kunnen trekken (bobinekabel dus op 15mm van je kleppendeksel houden)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjoerd Dijkstra
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 56
17-08-2023 21:00 #204267
door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Starten motor
Bedankt voor de reactie.
Heb nu beide coils doorgemeten.
Coil 1 is een Bosch bluecoil (0221119027),
tussen 1 en 15 3,1 Ohm en secundair 8,56 kOhm.
Coil 2 is een Bosch (9224771008) met primair 3,3 Ohm en secundair 7,33 kOhm.
Ik heb beide rechtstreeks op een normale (goede) accu aangesloten en beide produceren nu helemaal geen vonk ( bougie kabel in 4 en uiteinde richting massa punt).
Ik weet niet wat de nominale weerstand waardes zijn van deze coils maar 3 Ohm was dacht ik normaal voor de primaire weerstand.
Beide coils zijn nieuw, heb ik twee kapotte could of zie ik iets over het hoofd?
Heb nu beide coils doorgemeten.
Coil 1 is een Bosch bluecoil (0221119027),
tussen 1 en 15 3,1 Ohm en secundair 8,56 kOhm.
Coil 2 is een Bosch (9224771008) met primair 3,3 Ohm en secundair 7,33 kOhm.
Ik heb beide rechtstreeks op een normale (goede) accu aangesloten en beide produceren nu helemaal geen vonk ( bougie kabel in 4 en uiteinde richting massa punt).
Ik weet niet wat de nominale weerstand waardes zijn van deze coils maar 3 Ohm was dacht ik normaal voor de primaire weerstand.
Beide coils zijn nieuw, heb ik twee kapotte could of zie ik iets over het hoofd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjoerd Dijkstra
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 56
17-08-2023 21:02 #204268
door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Starten motor
De bougie kabels zijn doorgemeten en goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1198
17-08-2023 21:24 #204269
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Starten motor
De gemeten weerstandswaardes zijn oke.
je zegt dat aansluiting 15 naar een losse accu loopt. Neem aan dat de min van die extra accu aan het chassis van je auto zit?
Als je aansluiting 1 met je contactpunten verbindt, dan moet de boel vonken. Zo niet dan is er iets mis met je contactpunten.
Zie je ook dat de spanning op punt 2 varieert tussen 0V en 12V, afhankelijk of de contactpunten open of gesloten zijn
je zegt dat aansluiting 15 naar een losse accu loopt. Neem aan dat de min van die extra accu aan het chassis van je auto zit?
Als je aansluiting 1 met je contactpunten verbindt, dan moet de boel vonken. Zo niet dan is er iets mis met je contactpunten.
Zie je ook dat de spanning op punt 2 varieert tussen 0V en 12V, afhankelijk of de contactpunten open of gesloten zijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hanzi 145
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 64
17-08-2023 22:04 - 17-08-2023 22:04 #204272
door Hanzi 145
Beantwoord door Hanzi 145 in topic Starten motor
En je hebt nu met bougiekabel 4 getest. Test ook eens direct met de bobinekabel. Doet die het wel dan zal je het in je rotor of verdelerkap moeten zoeken. Of in bougiekabel 4...
Laatst bewerkt 17-08-2023 22:04 door Hanzi 145.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjoerd Dijkstra
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 56
17-08-2023 22:06 #204273
door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Starten motor
Test gedaan met de accu in de auto dus min zit aan massa vd auto.
15 rechtstreeks aan pluspool, 1 rechtstreeks aan de min.
4 ( secundaire output) via bougie kabel naar massa punt auto ( “kleppen deksel”) met een gap, maar geen vonk wanneer de bougie kabel uiteinde naar massa wordt bewogen.
15 rechtstreeks aan pluspool, 1 rechtstreeks aan de min.
4 ( secundaire output) via bougie kabel naar massa punt auto ( “kleppen deksel”) met een gap, maar geen vonk wanneer de bougie kabel uiteinde naar massa wordt bewogen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjoerd Dijkstra
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 56
17-08-2023 22:08 #204274
door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Starten motor
Heb alle bougie kabels en de bobine kabel getest en zijn ok.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1198
17-08-2023 22:45 #204275
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Starten motor
De bobine levert pas hoogspanning op het moment dat de primaire stroomkring wordt onderbroken (ofwel het moment dat de contactpunten openen)
Dus als je 15 met de pluspool van de accu verbindt en1 met de minpool, tja dan zal er niets gebeuren!!!!
Pas op het moment dat de verbinding tussen 1 en de minpool losgenomen wordt zal de bobine een vonk produceren
Dus als je 15 met de pluspool van de accu verbindt en1 met de minpool, tja dan zal er niets gebeuren!!!!
Pas op het moment dat de verbinding tussen 1 en de minpool losgenomen wordt zal de bobine een vonk produceren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjoerd Dijkstra
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 56
17-08-2023 23:46 #204276
door Sjoerd Dijkstra
Beantwoord door Sjoerd Dijkstra in topic Starten motor
Kijk dat verklaart een en ander!
Zat ik op het verkeerde pad qua redenatie, ik zat meer te denken in order van omhoog transformeren van spanning maar het is het “ instorten” van het veld dat de vonk veroorzaakt.
Dus morgen weer wat te doen met testen.
Ik hoop dat ik de bobines kan uitsluiten!
Zoals gezegd de bougie kabels zijn gechecked, het is een kwestie van oorzaken uitsluiten dan kom ik er hopelijk uit waarom de motor niet start.
Zat ik op het verkeerde pad qua redenatie, ik zat meer te denken in order van omhoog transformeren van spanning maar het is het “ instorten” van het veld dat de vonk veroorzaakt.
Dus morgen weer wat te doen met testen.
Ik hoop dat ik de bobines kan uitsluiten!
Zoals gezegd de bougie kabels zijn gechecked, het is een kwestie van oorzaken uitsluiten dan kom ik er hopelijk uit waarom de motor niet start.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.