bobine met kabel naar contactslot vervangen door eentje zonder zo'n kabel?
- 17600-dummy
- Elite lid
Minder
Meer
19-02-2022 14:45 #197895
door 17600-dummy
bobine met kabel naar contactslot vervangen door eentje zonder zo'n kabel? is gemaakt door 17600-dummy
Ik las ergens dat je de speciale Volvobobine in de Amazon Combi, die met het contactslot is verbonden met zo'n gewapende kabel, kunt vervangen door een "gewone" bobine. Dat is misschien wel handig, want die speciale Volvo bobines zijn vrij duur en ook nog meestal tweedehands en gerepareerd. Maar dat zal wel betekenen dat ik bedrading en aansluitingen moet verleggen? Ik weet trouwens niet of de aanwezige bobine wel of niet werkt, want de motor is momenteel bij het revisiebedrijf, dus ik kan niks testen. Maar een vorige eigenaar heeft hem al losgemaakt, dus erg hoopvol ben ik niet...
Ik ben zeker geen elektra-genie, dus als iemand het voor de handige leek in begrijpelijke taal kan uitleggen, dan graag.
Lo Bouwens
Ik ben zeker geen elektra-genie, dus als iemand het voor de handige leek in begrijpelijke taal kan uitleggen, dan graag.
Lo Bouwens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-02-2022 17:12 #197897
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic bobine met kabel naar contactslot vervangen door eentje zonder zo'n kabel?
Ik heb inmiddels een ander bobine en die bevalt me primna. Het is blauwe van Bosch.
www.ruilof-images.nl
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
19-02-2022 18:11 #197905
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic bobine met kabel naar contactslot vervangen door eentje zonder zo'n kabel?
In de shop van de vereniging zijn enkele met de originele Bosch testapparatuur geteste gebruikte bobines verkrijgbaar,
Zie ook de artikelen in het clubblad door Han Misdom, waar uit de testresultaten bleek dat de originele bobines bepaald niet onder doen voor nieuw te koop zijnde bobines.
Nieuw wil dus niet altijd zeggen dat de resultaten beter zijn.
Maar als je toch nieuw wil, je kan natuurlijk een nieuwe bobine plaatsen en de plus draad uit uit de pantser kabel halen. Hierover staan de beschrijvinen ook op dit forum,
gr. Cor.
Zie ook de artikelen in het clubblad door Han Misdom, waar uit de testresultaten bleek dat de originele bobines bepaald niet onder doen voor nieuw te koop zijnde bobines.
Nieuw wil dus niet altijd zeggen dat de resultaten beter zijn.
Maar als je toch nieuw wil, je kan natuurlijk een nieuwe bobine plaatsen en de plus draad uit uit de pantser kabel halen. Hierover staan de beschrijvinen ook op dit forum,
gr. Cor.
19-02-2022 18:43 - 19-02-2022 18:43 #197906
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic bobine met kabel naar contactslot vervangen door eentje zonder zo'n kabel?
Daar ben ik het helemaal mee eens, die pantserbobines zijn oersterk, heb er nog een paar liggen maar voor 100 euro een bij het VKO is niet duur en origineel is hier zeker niet slechter.
Ik heb er nog een voor 6 volt systeem, die mag ook weg voor 100 euro, geef me een pb
Ik heb er nog een voor 6 volt systeem, die mag ook weg voor 100 euro, geef me een pb
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Laatst bewerkt 19-02-2022 18:43 door Ed van der Zee.
19-02-2022 19:18 #197907
door Joop van Putten
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic bobine met kabel naar contactslot vervangen door eentje zonder zo'n kabel?
Toen mijn bobine aan vervanging toe was werd voor een tweedehands pantserbobine rond de 600 euro gevraagd. Dat vond ik wat teveel
www.ruilof-images.nl
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
19-02-2022 21:30 #197910
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic bobine met kabel naar contactslot vervangen door eentje zonder zo'n kabel?
€600,- voor een gebruikt exemplaar is een woekerprijzen.
Nieuw, origineel Bosch, kost iets minder dan €500,-
Nieuw, origineel Bosch, kost iets minder dan €500,-
- 17600-dummy
- Elite lid
Minder
Meer
20-02-2022 08:46 #197914
door 17600-dummy
Beantwoord door 17600-dummy in topic bobine met kabel naar contactslot vervangen door eentje zonder zo'n kabel?
Ik ben pas een maand of zo lid, dus dat oude clubblad heb ik helaas niet. Maar een schema of tekening welke bedrading dan moet worden aangepast en hoe zou wel handig zijn. Aanvoer 12 volt naar de bobine lijkt me te doen, maar hoe werkt het contactslot dan verder nog?
Het is trouwens de vraag of de bobine het niet doet, maar hij is door de vorige eigenaar wel losgenomen, dus of vervangen überhaupt nodig zal zijn kan ik pas testen als de motor terug is van de revisie.
Maar bedankt voor de reacties tot nu toe.
Lodewijk Bouwens
.
Het is trouwens de vraag of de bobine het niet doet, maar hij is door de vorige eigenaar wel losgenomen, dus of vervangen überhaupt nodig zal zijn kan ik pas testen als de motor terug is van de revisie.
Maar bedankt voor de reacties tot nu toe.
Lodewijk Bouwens
.
20-02-2022 10:53 - 20-02-2022 10:54 #197915
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic bobine met kabel naar contactslot vervangen door eentje zonder zo'n kabel?
Als je bij recente documentatie kijkt zie je alle VCM's van de laatste jaren en onder toegelaten types vind je onderdeelboeken en technische info inclusief de elektrische schema's. Verder kun je ook zoeken op steekwoorden op het forum, dus zoek en benut de mogelijkheden van onze website.
De veiligheid van de pantserkabel bestaat uit het feit dat de + plusdraad erin verpakt zit ... de latere bobines hebben die + aansluiting naast de - op de bobine
Je hebt een aantal opties, de pantserbobine gewoon gebruiken zoals hij is, je kan de plus draad isoleren uit de pantserkabel en een gewone bobine aansluiten zonder verder iets aan te passen.
Zoek maar eens onder 'pantser bobine' en daar staan ook foto's bij
De veiligheid van de pantserkabel bestaat uit het feit dat de + plusdraad erin verpakt zit ... de latere bobines hebben die + aansluiting naast de - op de bobine
Je hebt een aantal opties, de pantserbobine gewoon gebruiken zoals hij is, je kan de plus draad isoleren uit de pantserkabel en een gewone bobine aansluiten zonder verder iets aan te passen.
Zoek maar eens onder 'pantser bobine' en daar staan ook foto's bij
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Laatst bewerkt 20-02-2022 10:54 door Ed van der Zee.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
20-02-2022 11:14 #197917
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic bobine met kabel naar contactslot vervangen door eentje zonder zo'n kabel?
Heb inmiddels tientallen bobines getest / gerefurbished. Als er zich al een probleem aandient in de pantserkabelbobine dan zit het probleem in 99% van de gevallen in het contactslot (en dus niet in de bobine).
Ofwel de pantserkabel doorknippen om vervolgens een andere bobine te plaatsen is vrijwel altijd een zinloze actie.
In de oude VKM's kun je een test vinden van de diverse bobines. De standaard Volvo bobine behoort tot "best in class".
Bovendien, hoe origineler de auto, des te beter de uitstraling / waarde.
Succes met het maken van je keuze.
Ofwel de pantserkabel doorknippen om vervolgens een andere bobine te plaatsen is vrijwel altijd een zinloze actie.
In de oude VKM's kun je een test vinden van de diverse bobines. De standaard Volvo bobine behoort tot "best in class".
Bovendien, hoe origineler de auto, des te beter de uitstraling / waarde.
Succes met het maken van je keuze.