ontstekingstijdstip B20E met Knokkenas

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-02-2012 09:20 #111154 door Johan Geers
ontstekingstijdstip B20E met Knokkenas is gemaakt door Johan Geers
Beste collega leden, wat moet het onstekingstijdstip van een B20E met Knokkenas en twee SU carburators?
Ik heb de ontsteking nu op ongeveer 10graden vooronsteking staan met een JFURX4 onstekingsunit en een niet aangesloten vacuum verlater. JFURX4 is omgebouwd met een Hot Sparks module.
Ik had er vroeger (voor een week terug) een carbuartor op staan maar heb nu met twee carburators een beetje last van pingelen.
Ik heb er nu benziene inzitten met een octaan gehalte van 93 en ben van plan bij de volgende tankbeurt naar een hoger octaangehalte te gaan.
Heeft hier iemand ervaring mee? Moet de vacuumverlater weer aangesloten worden?

b.v.d.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2012 01:10 #111253 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic ontstekingstijdstip B20E met Knokkenas
Beste medeleden, ik heb de vacuumverlater aangesloten en ik heb geen last meer van pingelen.
Volgens Olyslagers boekje moet er op een B20B een verdeler met verlater zitten, alleen die van een B20E eindigt de verlater eerder en de centrifugaal vervroeging is meer dan bij een B20B.
Volgens mij heeft dat alleen maar een positief effect op het geheel zeker mat de K nokkenas.
Ander voordeel ik kan gewoon de benziene blijven tanken met een octaan gehalte van 93.
Dus probleem voorlopig opgelost tenzij iemand een andere visie op de zaak heeft.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2012 20:11 #111269 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic ontstekingstijdstip B20E met Knokkenas
De B20E is een hoge compressie motor, tevens grote kleppen, of je nu met carburateurs of met injectie rijdt maakt dan niet uit, deze lust 98 octaan én warmere bougies, ongeacht welke nokkenas er in zit
Is net een draadje over geweest

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-03-2012 21:36 #111274 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic ontstekingstijdstip B20E met Knokkenas
OK, 98 octaan daar rij ik hier ook op met 12° tot 16° voorontsteking zonder pingelen maar in Z-Amerika reden we op 84 octaan (op 4700m) en 5° voorontsteking en...ook zonder pingelen! Dit enkel ter info.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2012 02:02 #111279 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic ontstekingstijdstip B20E met Knokkenas
Beste Ed en Willy, warmere bougies zitten er in zoals het hoort bij een B20E, maar benziene met een octaangehalte van 98 daar moet ik hier eens naar uitkijken.
Ik denk dat ik dan benziene met lood of een loodvervanger krijg.
Maar als ik naar een octaangehalte van 98 ga zou ik dus ook mijn onsteking vroeger kunnen zetten en hoe pakt het dan weer uit op gas?
Volgens mij moeten B20E motoren het op een octaangehalte van 97 kunnen doen, wil je lager dan moet je een dikkere koppakking gebruiken of je ontsteking later zetten wat ik nu krijg met de verlater aan te sluiten.
Je kunt volgens mij ook de onsteking later zetten en de verlater niet aansluiten maar dan heb je kans dat hij slechter start.
Octaanboosters ik weet niet of dat gezond is voor een motor ook al rijdt ik nog geen 1000km per jaar.
wat is goed wat is fout m.a.w. wat is de beste oplossing voor mmijn auto in het land waar ik nu leef (Filippijnen).

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2012 08:01 #111280 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic ontstekingstijdstip B20E met Knokkenas
Octaanbooster zou ik doen als je eraan kunt komen en je geen 98 kunt tanken. Het lood of loodvervanger is voornamelijk ter bescherming van de kleppen. De verlater werkt natuurlijk ook, maar je hebt er minder vermogen door. Op LPG is het probleem waarschijnlijk minder (of niet) aanwezig doordat LPG een octaangetal heeft van rond de 110....
Trouwens: de Fillipijnen, daar ben ik nog niet geweest!!! Succes!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2012 04:52 #112390 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic ontstekingstijdstip B20E met Knokkenas
Beste medeleden, toch nog wat last van pingelen heb er nu benziene inzitten met een octaangehalte van 95 (hoogste wat hier te krijgen is).
Heb van ochtend het mengsel rijker gezet, onsteking staat nog op 10gr vooronstekeing, heb de electrode afstand van de bougie's op 0,95mm staan.
Ik ga het e.e.a. uitproberen maar de electrode afstand van de bougie's heeft iemand daar ervaring mee om het pingelen te voorkomen.
Grotere electrode afstand geeft een grotere vonklengte krijgt men een betere gasmengselverbranding echter men heeft meer spanning nodig om een vonk te verkrijgen dat is hetgene van wat ik weet van bougies.
Het gasmengsel rijker zou ook minder pingelen moeten geven en ook de kans op nadieselen is minder (had ik soms een beetje last van)
Heb ik nu nog last van pingelen dan ga ik de onsteking later zetten b.v. naar 8 graden.
Octaanboosters heeft iemand daar ervaring mee? Wat is een goed merk?

groet

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2012 07:55 #112392 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic ontstekingstijdstip B20E met Knokkenas
Ik zou de ontsteking zowieso later zetten, dat is het middel als verder alles goed staat. Ik heb mijn B20A stilstaand altijd op 7 a 8 graden staan op LPG.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2012 13:32 #112405 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic ontstekingstijdstip B20E met Knokkenas
Beste medeleden, ik wat op het internet gegoogled en ben er achter gekomen dat 0.7mm electrodeafstand vrij ideaal is voor een bougie.
De bougie electrode afstand op 0.7 gezet (stonden op 0.85mm voor dat ik ze naar 0,95 had gezet) motor klink hoorbaar beter.
Nu nog een keer belast gaan proberen, gaat waarschijnlijk a.s. zondag op een ritje naar het strand gebeuren.
Ook tijdens het googlen er achter gekomen dat het verstandig is je bougie's elke 5 a 10000 km te controleren op hun electrode afstand wat ik dus duidelijk niet had gedaan.
Op gas merk je dat niet zo maar nu ik hier aan benziene bent gebonden komen er toch weer dingen naar boven waar je op LPG geen last van heb.

wordt vervolgd

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2012 14:39 #112406 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic ontstekingstijdstip B20E met Knokkenas
Mooi! Veel plezier aan het strand! Het is hier nu maar 8 graden......

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD