1800 motortypen
- Ed van der Zee
- Platinum lid
Minder
Meer
07-02-2022 22:59 #197693
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
1800 motortypen is gemaakt door Ed van der Zee
Op dit forum wordt vaak gevraagd naar gegevens over de motoren, hier een overzicht van de verschillende motoren die in de 1800 zijn gebruikt, nuttige gegevens voor afstellen ener zijn meer verschillen dan je zou denken
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 805
07-02-2022 23:54 #197695
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic 1800 motortypen
Ed, dank voor de gegevens,
ik merk dat, zeker voor de eerst bouwjaren van de p1800 (S), ook de fabriek (nu museum) van Volvo in Zweden, lastig is om de nummers te achterhalen.
Als voorbeeld mijn auto, in januari 1964 van de band gerold, heeft overall matching numbers maar als motornummer wordt opgegeven beginnend met 1521 ?? met als tekst daarbij difficult to decipher.
Zoals eerder, chassisnummer. fabricage nummer, versnellingsbak nummer, alles klopt met de fabrieksopgave maar het volledige motornummer blijft onduidelijk.
gr. Cor.
ik merk dat, zeker voor de eerst bouwjaren van de p1800 (S), ook de fabriek (nu museum) van Volvo in Zweden, lastig is om de nummers te achterhalen.
Als voorbeeld mijn auto, in januari 1964 van de band gerold, heeft overall matching numbers maar als motornummer wordt opgegeven beginnend met 1521 ?? met als tekst daarbij difficult to decipher.
Zoals eerder, chassisnummer. fabricage nummer, versnellingsbak nummer, alles klopt met de fabrieksopgave maar het volledige motornummer blijft onduidelijk.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-02-2022 21:37 #197716
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800 motortypen
Ik denk dat een verklaring kan zijn dat in deze periode Volvo net de productie had overgenomen van Jensen, informatie die ik heb gelezen in het boek van Mats Eriksson en Kenneth Collander (een aanrader !), en nog langere tijd onderdelen zijn gebruikt die van Jensen zijn overgenomen, zoals motoren.
Ook is de B18B is ge-upgraded vanaf nummer 6001 en later naar versie 3 (zie het lijstje)
Overigens heeft Volvo een afkoopbedrag aan Jensen moeten betalen, omdat niet de afgesproken aantal van 10.000 is gehaald.
Ook is de B18B is ge-upgraded vanaf nummer 6001 en later naar versie 3 (zie het lijstje)
Overigens heeft Volvo een afkoopbedrag aan Jensen moeten betalen, omdat niet de afgesproken aantal van 10.000 is gehaald.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 118
12-02-2022 11:01 #197768
door Joris van Nispen
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Beantwoord door Joris van Nispen in topic 1800 motortypen
Dit Volvo Service Bulletin uit '73 wil ook nog wel eens helpen:
volvo1800pictures.com/wb/2/20-06_Septemb...Engine_types_003.pdf
...
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-02-2022 18:02 #197772
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800 motortypen
Ja, de volvo1800pictures.com heeft vrijwel alles wat er ooit is geprint voor de 1800 achterhaald, geweldige site !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Flentrop
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
06-07-2022 17:25 #199568
door Paul Flentrop
Beantwoord door Paul Flentrop in topic 1800 motortypen
Beste Volvo mensen,
Ik snap er geen jota meer van. Onlangs bij Toncar een 1966 Amazon gekocht met gereviseerde motor en die kleppentrein maakte toch een kabaal, lieve help! Dus ik de klepspeling opgevraagd: 0,45 inlaat en 0,50 uitlaat. In het artikel van Ed lees ik zowel in- als uitlaat tussen de 0,5 en 0,55. In mijn garage staat een Traction Avant, die heeft inlaat 0,15 en uitlaat 0,20.
Ik heb altijd geleerd dat de uitlaatklep heter wordt en dus meer klepspeling nodig heeft. Verder begrijp ik het verschil in klepspeling niet tussen de Traction Avant en de B18 van de Amazon; het zijn toch beide benzinemotoren, werktemp 80 graden, dezelfde benzine (dus dezelfde verbrandingstemperatuur) en beide motoren geschikt voor loodvrij. Kan iemand mij uitleggen hoe dit nu in elkaar zit? Ik hoor het graag!
Ik snap er geen jota meer van. Onlangs bij Toncar een 1966 Amazon gekocht met gereviseerde motor en die kleppentrein maakte toch een kabaal, lieve help! Dus ik de klepspeling opgevraagd: 0,45 inlaat en 0,50 uitlaat. In het artikel van Ed lees ik zowel in- als uitlaat tussen de 0,5 en 0,55. In mijn garage staat een Traction Avant, die heeft inlaat 0,15 en uitlaat 0,20.
Ik heb altijd geleerd dat de uitlaatklep heter wordt en dus meer klepspeling nodig heeft. Verder begrijp ik het verschil in klepspeling niet tussen de Traction Avant en de B18 van de Amazon; het zijn toch beide benzinemotoren, werktemp 80 graden, dezelfde benzine (dus dezelfde verbrandingstemperatuur) en beide motoren geschikt voor loodvrij. Kan iemand mij uitleggen hoe dit nu in elkaar zit? Ik hoor het graag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1207
07-07-2022 12:16 #199569
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 1800 motortypen
Klepspeling is afhankelijk van de constructie van de motor, welke materialen zijn er gebruikt voor onderblok en cilinderkop. Uit welk materiaal bestaan de stoterstangen etc.
Bovendien is de zogenaamde klepoverlap belangrijk voor het spoelen van de cilinders, ook hierop is de klepspeling van invloed.
Als ik naar de exploded view van de Traction motor kijk dan lijkt het dat die veel hoger in het onderblok ligt dan bij de B18 & B20 motoren.
De meeste Red Block motoren doen het prima op een klepspeling van 0,40mm. Enkele types moeten op 0,50mm gesteld worden
Bovendien is de zogenaamde klepoverlap belangrijk voor het spoelen van de cilinders, ook hierop is de klepspeling van invloed.
Als ik naar de exploded view van de Traction motor kijk dan lijkt het dat die veel hoger in het onderblok ligt dan bij de B18 & B20 motoren.
De meeste Red Block motoren doen het prima op een klepspeling van 0,40mm. Enkele types moeten op 0,50mm gesteld worden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Flentrop
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-07-2022 13:09 #199570
door Paul Flentrop
Beantwoord door Paul Flentrop in topic 1800 motortypen
Hallo Han,
Dank je wel voor je antwoord. Ik begrijp helemaal je motivatie waarom er klepspeling moet zijn. Echter, die klepspeling heeft tot doel, het (door het warm worden van de motor) uitzetten van diverse componenten, met name de kleppen, op te vangen. In principe zou er bij een geheel goed warme motor geen klepspeling meer moeten zijn. In de praktijk zorgen wij er veiligheidshalve voor dat er ook dan nog een beetje klepspeling is omdat wij niet het risico willen lopen dat de kleppen (een beetje) open blijven staan en zo verbranden. Maar in feite "bederft" klepspeling de precieze timing van het openen en sluiten van de kleppen door de nokkenas.
Van mijn oude leermeester heb ik ooit geleerd, dat je de kleppen altijd een beetje moet kunnen horen. Maar met de klepspeling van nu is er een heel slagwerkorkest in de Volvo aan het werk!
Wat is een Red Block motor Han? Hoe herken ik die? De door jou genoemde klepspeling van 0,40: is dat inlaat of uitlaat? Ik hoor graag van je!
Grtz,
Paul.
Dank je wel voor je antwoord. Ik begrijp helemaal je motivatie waarom er klepspeling moet zijn. Echter, die klepspeling heeft tot doel, het (door het warm worden van de motor) uitzetten van diverse componenten, met name de kleppen, op te vangen. In principe zou er bij een geheel goed warme motor geen klepspeling meer moeten zijn. In de praktijk zorgen wij er veiligheidshalve voor dat er ook dan nog een beetje klepspeling is omdat wij niet het risico willen lopen dat de kleppen (een beetje) open blijven staan en zo verbranden. Maar in feite "bederft" klepspeling de precieze timing van het openen en sluiten van de kleppen door de nokkenas.
Van mijn oude leermeester heb ik ooit geleerd, dat je de kleppen altijd een beetje moet kunnen horen. Maar met de klepspeling van nu is er een heel slagwerkorkest in de Volvo aan het werk!
Wat is een Red Block motor Han? Hoe herken ik die? De door jou genoemde klepspeling van 0,40: is dat inlaat of uitlaat? Ik hoor graag van je!
Grtz,
Paul.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1207
07-07-2022 13:35 #199571
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 1800 motortypen
De B18 & B20 motoren hebben de bijnaam Red Block. De nog oudere motoren waren groen.
0,4mm geldt zowel voor in als uitlaat. En misschien contradictioneel; dit geldt zowel in koude als warme toestand!
Ik vindt overigens het geluid van de kleppen best wel meevallen, het is beslist geen concert.
Mogelijk is er dan bij jou iets anders aan de hand
0,4mm geldt zowel voor in als uitlaat. En misschien contradictioneel; dit geldt zowel in koude als warme toestand!
Ik vindt overigens het geluid van de kleppen best wel meevallen, het is beslist geen concert.
Mogelijk is er dan bij jou iets anders aan de hand
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Flentrop
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
07-07-2022 13:47 #199572
door Paul Flentrop
Beantwoord door Paul Flentrop in topic 1800 motortypen
Hallo Han,
Dank je wel voor je antwoord. Ik ga die klepspeling aanpassen naar 0,40, want dat kan ik risicoloos doen begrijp ik. Nee, ik denk niet dat er bij mijn auto iets anders aan de hand is, ik denk dat ik de Trax gewend ben. Ik moet, denk ik, nog even aan de Volvo wennen, het is echt een totaal andere auto. Ook de motor: echt veel meer vermogen dan de 56 PK van de 1911 cc Traction motor.....
Grtz,
Paul.
Dank je wel voor je antwoord. Ik ga die klepspeling aanpassen naar 0,40, want dat kan ik risicoloos doen begrijp ik. Nee, ik denk niet dat er bij mijn auto iets anders aan de hand is, ik denk dat ik de Trax gewend ben. Ik moet, denk ik, nog even aan de Volvo wennen, het is echt een totaal andere auto. Ook de motor: echt veel meer vermogen dan de 56 PK van de 1911 cc Traction motor.....
Grtz,
Paul.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.