Afgebroken kopbout, restant zit vast in het blok.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-07-2011 20:13 #104762 door Jeroen Visser (GAST)
Afgebroken kopbout, restant zit vast in het blok. is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Zoals de titel al aangeeft zit ik met een inmiddels groter wordend probleem. De gebroken bout heb ik geprobeerd te verwijderen dmv een gaatje en een linksdraaiende "boutentrekker?" maar dit mocht niet lukken. Vervolgens in het gat een torx bitje geslagen maar helaas brak deze af tijdens de uitdraai poging. Nu probeer ik er opnieuw een gat in te boren maar het metaal van het bitje is nogal aan de harde kant en zit er een deuk in na een half uur boren (met een HSS boor en boorolie, rustig boren etc. etc.)

Iemand een idee of er speciale boortjes bestaan om door chrome vanadium te boren? Of een ander idee?

Het gaat om een b18a blok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-07-2011 21:00 #104764 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Afgebroken kopbout, restant zit vast in het blok.
Ik zou dit blok ,zeker als de motor uit de auto is,wegbrengen naar een revisiebedrijf,waar ze zijn ingericht om dit te doen.Ik heb dit ook al een paar keer meegemaakt.Ik heb in voorkomende gevallen ook al een paar maal de hele auto met gedemonteerde kop er naar toe gesleept.Hoe minder je er zelf aan rommelt,des te eenvoudiger is het voor deze vaklieden om het klusje te klaren.Ik heb nog nooit een helicoil hoeven laten plaatsen.Deze deskundigen hebben spullen en de ervaring om het restant (met een t ) te verwijderen zonder de draad in het blok te beschadigen.Als kopbouten meer dan 40 jaar op hun plek zitten ,zijn ze soms niet meer op de normale manier te verwijderen.Het gaat dan vaak om de middelste kopbout aan de uitlaatkant.Ook de voorste en de achterste leveren nogal eens problemen op.Maak voor montage de draad in het blok goed schoon door er alle vuil zo mogelijk met perslucht uit halen.Draai er dan een kopbout helemaal in en uit .Gebruik bij montage kopervet.Controleer de kopbouten op roestputjes.Conroleer ook of de draad niet is uitgerekt door een nieuwe kopbout met de draad in de draad van een oude kopbout te leggen.Bij de geringste twijfel niet monteren.Dit voorkomt veel ellende.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2011 09:44 #104780 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Afgebroken kopbout, restant zit vast in het blok.
Ik heb bij het natrekken met de momentsleutel een paar maanden terug ook een kopbout afgebroken, ik kon er gelukkig nog bij met een tangetje.

De krachten die in Haynes staan, lijken me veel te zwaar. Of hoor je bij een wissel nieuwe kopbouten te kopen?

Wat Niek zegt: Ik zou het blok wegbrengen en niet verder prutsen. Zo te horen heb je al het mogelijke geprobeerd.

Succes!

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2011 09:27 #104805 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Afgebroken kopbout, restant zit vast in het blok.
Volgens mij zijn de aantrekmomenten in Haynes dezelfde als wat Volvo adviseert, probleem is dat je feitelijk de boutjes zou moeten vernieuwen bij een koprevisie om de kans op afbreken klein te houden.
Dit doet bijna niemand, omdat ze vaak heel vast zitten. alleen als ze breken....Bij de revisie van het B20 blok vorige maand brak er ook een af en kon ik er wel met een linksdraaiende het restant verwijderen. Ik verwarm dan altijd met een gasbrander voor de uitdraaipoging de omgeving. Kopervet voor deze boutjes gebruik ik niet, is dat te adviseren ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2011 11:29 #104807 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Afgebroken kopbout, restant zit vast in het blok.
Ed, volgens mij heb jij het over andere 'boutjes' dan de kopbouten waar het over gaat, ik vermoed de tapeindjes voor de spruitstukken. Anders snap ik de zin: "Dit doet bijna niemand, omdat ze vaak heel vast zitten. alleen als ze breken...." niet.

In het geval van de tapeindjes kan ik het gebruik van kopervet zeer aanbevelen, maakt het leven een stuk draagzamer op het moment dat je over een aantal jaar besluit een en ander weer los te halen. In het geval van kopbouten weet ik het niet, maar kan met goed voorstellen dat het wat voordelen heeft. Weet niet zeker of het aanhaalmomenten e.d. verstoort.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2011 16:50 #104816 door Rudi
Tapeindjes met kopervet is een goed idee. Kopbouten horen licht geolied te zijn voor het juiste aandraaimoment, droog is zeker fout omdat dan de kopbouten bij het bereiken van het opgegeven aandraaimoment niet genoeg vastgedraaid zijn (de wrijving in de schroefdraad geeft dan een te hoge aandraaiweerstand waardoor de kopbouten dan nog niet genoeg op spanning zijn).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ronald Sluijter (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-07-2011 19:50 #104821 door Ronald Sluijter (GAST)
Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic Afgebroken kopbout, restant zit vast in het blok.
Hallo Jeroen,

als je je hss boortje onder een iets andere hoek slijpt ( breeder ) dan gaat het wel aardig.
is dan wel sneller bot maar dan moet je hem gewoon weer even slijpen.

verder heb ik mijn gebroken kopbout er uit gehaalt met een links draaiende tap.
dus gaatje boren en dan draad ( linkse )tappen.
als je daarna eenboutje er in draait zul je vanzelf je kopbout eruit draaien.
is een hoop werk maar goed zelf tedoen en goedkoper als laten doen.
succes met je klus
groetjes ronald

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2011 20:36 #104824 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Afgebroken kopbout, restant zit vast in het blok.
moet je dus ook een boutje met linkse draad hebben

Groet, Hans

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-07-2011 20:37 #104825 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Afgebroken kopbout, restant zit vast in het blok.
Afgebroken bouten verwijder ik over het algemeen met het lasapparaat.
Door een klein bolletje te lassen op de afgebroken bout kun je als het ware in etappes een kegeltje bovenop de afgebroken bout lassen. Als dit hoog genoeg is kun je met een waterpomp- of griptang de afgebroken de bout eruit draaien.

Door het lassen breng je erg veel warmte in de afgebroken bout; door deze warmteontwikking zet hij uit en zal alle roest die in de draadgangen zit kapot gedrukt worden. Hierdoor krijgt de bout wat ruimte en krijgt hij de "vrijheid" om losgedraaid te worden.

Afgelopen zaterdag had ik een ontzettend weerbarstige bout die afgebroken was. Betreft een auto die al 9 jaar stilstaat en de bout van het thermostaathuis was afgebroken; pakking van de thermostaat was ook gescheurd dus deze bout is jarenlang getrakyeerd geweest op koelwater (lees oxidatie dat het een lieve lust is)

Mijn hierboven beproefde methode bleek niet te werken. Uiteindelijk een gat van 5,5mm in de bout geboord en toen van binnenuit dit geboorde gat materiaal opgelast totdat ik het uiteindelijk met een tang kon pakken.
Doordat er een gat is geboord in de afgebroken bout kun je dus van binneuit materiaal oplassen. Als de las afkoelt krimpt deze en komt de bout alsnog los. 't is een hoop gepruts maar het werkt wel.

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-07-2011 14:16 #104851 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Afgebroken kopbout, restant zit vast in het blok.
Zo doet mijn vader dat ook altijd. En als je dan met de waterpomptang niet genoeg grip hebt kun je er een hele bout bovenop lassen, dan kun je daar een dopsleutel op zetten.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD