tuning
- Bezoeker
04-01-2002 21:21 #57248
door
tuning is gemaakt door
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid. Zijn er mensen op dit forum die een Volvo hebben met een getunede motor? (Bijv. een Ruddspeed cilinderkop.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
05-01-2002 06:39 #59502
door
Beantwoord door in topic tuning
Wat zijn je vragen ? ik heb oa een Amazon met een Volvo R stage 3 opvoerset( oa dubbele 45 DCOE webers, bewerkte kop2,5 uitlaatsysteem ) ik weet nog niet wat voor nokkenas,Chris Balkenende
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
05-01-2002 17:47 #59501
door
Beantwoord door in topic tuning
De vraag was vooral uit nieuwsgierigheid. Ik lees nl. in Engelse klassieker-tijdschriften vaak over verbeteringen aan klassieke motoren. Vaak kunnen al met relatief eenvoudige ingrepen de efficiënte daarvan verbeterd worden. Dan denk je vooral aan externe wijzigingen zoals een beter inlaatspruitstuk/carburateur en een beter (spaghetti-)uitlaatspruitstuk. Modificaties die verder gaan komen ook aan bod, bijv. nokkenassen, cilinderkoppen, zuigers, e.d.Er is een aantal motoren dat zich uitstekend leent voor tuning omdat ze in standaard uitvoering nogal beperkt zijn in wat ze zouden kunnen zonder daarmee de betrouwbaarheid en levensduur te schaden. De reden voor die beperkte output komt bijna altijd voort uit kosten-overwegingen die een fabrikant voor serie-productie nu eenmaal moet maken. Nu dacht ik, omdat Volvo-motoren nogal over-engineered zijn, dat tuning hierbij vaker voor zou komen, of is het type (Volvo-) rijder daar meestal niet in geïnteresseerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
05-01-2002 23:54 #59500
door
Beantwoord door in topic tuning
Chris, ik ben benieuwd wat je daadwerkelijk gehad hebt aan mijn info, Lennard, neem eens rechtsstreeks contact met me op.Wellicht treffen we elkaar op de nieuwjaarsreceptie. ksphoa@interestate.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-01-2002 08:31 #59499
door
Beantwoord door in topic tuning
Siang, Beter laat dan nooit, nog heel hartelijk bedankt voor de CD, ik heb er heel veel aan, door jouw info ben ik er achter gekomen dat een amazon die ik met zweeds kenteken gekocht heb een originele Volvo R opvoerset heeft, ik heb het de laatste 2 maanden heel druk gehad, dus geen tijd om aan deze auto te gaan sleutelen.De planning is om komende maand de motor eruit te halen, en compleet uit mekaar te halen, dan weet ik ook wat voor zuigers en nokkenas erinzit, de nieuwjaarsreceptie zit er niet in, ik moet 6 januari werken.Lennard, ik denk dat de rede dat Volvo wat minder gebruikt is voor tuning komt a: dat de Volvo motor geen zgn Crossflow (Ford) of Querstrom (Opel/Vauxhall) motor is.Hiermee wordt bedoeld uitlaat aan de ene kantinlaat aan de andere kant van de motor.b: dat Volvo niet op grote schaal auto,s en onderdelen heeft gehomologeerd voor autosportwat Ford en Opel/Vauxhall wel gedaan hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-01-2002 15:53 #59498
door
Beantwoord door in topic tuning
Ik ben op de hoogte wat crossflow betekent. Ik heb een 1991 Ford Escort gehad met een 1.3i motor die een afstammeling is van de motor met benaming Kent (plaats waar de ontwerper van die motor woonde) is. Die motor is al in 1959 voor het eerst toegepast en later werd het de Kent Crossflow omdat die toen van een "crossflow" kop werd voorzien. Dit is de motor waar veel met tuning wordt gewerkt (bijv. in de Ford Escort en Cortina), maar ook de Ford Pinto-motor is daarvoor geschikt.Ik ben in het bezit van een boek waar een heleboel Engelstalige tests in staan over de Amazon vanaf het begin tot het eind van de productie zijn verschenen. Ik heb hem nog niet helemaal uit, maar ik ben wel al artikelen tegengekomen met getunede motoren (de Amazon met de B16 die in het prille begin aan de pers werd beschikbaar werd gesteld was een getunede versie voor extra goede recensies!, die bleek in de productieversie dus minder krachtig). In een Engelse test kwam ik een B18 met Ruddspeed cilinderkop tegen met ook wat aanpassingen in de gasfabriek. In een Zuid-Afrikaanse duurproef-test hing er een performance uitlaat onder. Ik heb zelf een 1970 Amazon met B20A motor. Er zit nu de 'correcte' Zenith-Stromberg "side-draught" carburateur op, maar in het verleden heeft er iets groters op gezeten van in het spatscherm ter hoogte van het luchtfilter is een uitsparing gelast voor extra ruimte.Als je het goed bekijkt is de B20B al een getune variant van de B20A. Naast een extra carburateur is er ook een hogere compressieverhouding (1:10 i.p.v. 1:8,5). En de B20B in de P1800 heeft volgens mij ook nog een wat snellere nokkenas, maar daar ben ik niet zeker van.De carburateur van mijn motor is versleten. Ik heb de optie om er simpelweg een gereviseerde op te zetten, maar ik wilde eigenlijk de "ademhaling" van de motor wat verbeteren zonder al te hoge kosten. Heeft er iemand ideeën?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-01-2002 16:49 #59497
door
Beantwoord door in topic tuning
Lennard, als je me je email adres geeft, zal ik je een foto van de motorruimte mailen waarschijnlijk heb jij er een originele bak inzitten om 2 45DCEO webers te monteren !!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-01-2002 17:04 #59496
door
Beantwoord door in topic tuning
Mijn Email is balkair@euronet.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-01-2002 18:03 #59495
door
Beantwoord door in topic tuning
lweekers@yahoo.com
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
07-01-2002 13:08 #59494
door
Beantwoord door in topic tuning
g.arts@home.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.