restauratie 144-S '70
- Ed van der Zee
- Platinum lid
Minder
Meer
20-10-2010 17:58 #97089
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
restauratie 144-S '70 is gemaakt door Ed van der Zee
De grijze 144-S is aangeschaft in 2005, ik liep er toevallig tegenaan.
Het plan was om de wagen eerst een paar jaaar te rijden en dan 'op te knappen' voor mijn dochter Thirza.'
Vijf jaar eerder was de wagen ingevoerd vanuit Oostenrijk en van een LPG installatie voorzien, de T serie die in Bern/Zwitserland is geproduceerd had (origineel) een paar leuke extra's.
Schuifdak, dubbele SU, B20B met overdrive, sportvelgen, mistlampen voor, dit lijkt wel een Zwitserse 144 'GT'
Al ras bleek de wagen behoorlijke manco's te hebben, het schuifdak lekte, de voorruit lekte en bdz was er roestvorming aan de dorpels en de voor en achterruit.
Ik kan me nog herinneren dat ik twijfelde of ik wel door zou gaan, de wagen slopen voor de onderdelen leek een optie.
Toen ik mijn dochter een keer ophaalde van het station, keek ze rond in de wagen en zei 'lekker karretje, helemaal retro, wanneer ga je hem opknappen ?' Dit besliste het lot van de 144-S.
Naast mijn huis een tegelvloertje gelegd en een party tent erover en kon de wagen rustig demonteren.
Inmiddels een aardige garagist in Kootwijkerbroek gevonden, lag aardig op de route naar mijn werk (destijds) in Ermelo en de wagen afgeleverd in juni 2008.
Dit was vlak voor mijn uitzending naar Afghanistan, als arts naar Tarin Kowt/Kamp Holland
Het plan was om de wagen eerst een paar jaaar te rijden en dan 'op te knappen' voor mijn dochter Thirza.'
Vijf jaar eerder was de wagen ingevoerd vanuit Oostenrijk en van een LPG installatie voorzien, de T serie die in Bern/Zwitserland is geproduceerd had (origineel) een paar leuke extra's.
Schuifdak, dubbele SU, B20B met overdrive, sportvelgen, mistlampen voor, dit lijkt wel een Zwitserse 144 'GT'
Al ras bleek de wagen behoorlijke manco's te hebben, het schuifdak lekte, de voorruit lekte en bdz was er roestvorming aan de dorpels en de voor en achterruit.
Ik kan me nog herinneren dat ik twijfelde of ik wel door zou gaan, de wagen slopen voor de onderdelen leek een optie.
Toen ik mijn dochter een keer ophaalde van het station, keek ze rond in de wagen en zei 'lekker karretje, helemaal retro, wanneer ga je hem opknappen ?' Dit besliste het lot van de 144-S.
Naast mijn huis een tegelvloertje gelegd en een party tent erover en kon de wagen rustig demonteren.
Inmiddels een aardige garagist in Kootwijkerbroek gevonden, lag aardig op de route naar mijn werk (destijds) in Ermelo en de wagen afgeleverd in juni 2008.
Dit was vlak voor mijn uitzending naar Afghanistan, als arts naar Tarin Kowt/Kamp Holland
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 18:34 #97092
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic restauratie 144-S '70
Het was erger dan ik had gedacht....
Toch was Jacco, die de wagen heeft gelast en gespoten, niet geschrokken en ging met de wagen aan de gang.
Inmiddels heb ik een 164 interieur gevonden wat compleet is voorzien van nieuw leer door Rob Kool van CCI in Ede.
De rest van de zomer heb ik zand gehapt in Tarin Kowt, had de aandacht voor andere zaken nodig
Toch was Jacco, die de wagen heeft gelast en gespoten, niet geschrokken en ging met de wagen aan de gang.
Inmiddels heb ik een 164 interieur gevonden wat compleet is voorzien van nieuw leer door Rob Kool van CCI in Ede.
De rest van de zomer heb ik zand gehapt in Tarin Kowt, had de aandacht voor andere zaken nodig
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 18:48 #97093
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic restauratie 144-S '70
In Afghanistan had ik genoeg tijd om na te denken over vele zaken, soms dacht ik aan het project 144
maar was meer bezig met de missie
maar was meer bezig met de missie
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 19:04 #97094
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic restauratie 144-S '70
Eenmaal terug in Nederland had ik tijdens mijn verlof genoeg tijd om eens bij Jacco te gaan kijken, er was veel gebeurd....
Het was nu een kwestie van ophalen en afbouwen, schrijft zo makkelijk op......
Het was nu een kwestie van ophalen en afbouwen, schrijft zo makkelijk op......
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 19:13 #97095
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic restauratie 144-S '70
Het mechanische gedeelt was nu aan de beurt, nieuwe schijven, remklauwen en IPD stang voor, veel ontroesten en schoonmaken. De tent voldeed prima, alleen werd de temperatuur in het najaar steeds lager....winterpauze
De B20B, de M41/OD en de gasinstalatie waren in goede staat, alleen een grote beurt volstond, heb de gasmeter van Huke gemonteerd, kaqn nu zien hoeveel LPG er in zit en is wel fijn om niet meer op de dagkilometer te hoeven rijden,
De B20B, de M41/OD en de gasinstalatie waren in goede staat, alleen een grote beurt volstond, heb de gasmeter van Huke gemonteerd, kaqn nu zien hoeveel LPG er in zit en is wel fijn om niet meer op de dagkilometer te hoeven rijden,
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 19:29 #97097
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic restauratie 144-S '70
Zoals je kan zien heb ik gekozen voor de geplakte voorruit van de 244, voordeel is de plastic montagebeugels en, naar ik hoop, een betere afdichting en minder snel roestvorming
Er is in dit forum al veel geschreven over het plaatsen van een ruit & chroom. Derhalve een stp-voor-stap visueel verslag van de montage van de achterruit, met dank aan Anne Offereins voor de hulp. Zo'n klusje is het handigste met twee mensen te doen
Hier zie je dat de ruit al is geplaatst met dezelfde draad, zeep en spatel. De chromenrand is zeer kewtsbaar en moet met beleid in het rubber worden geplaatst
Er is in dit forum al veel geschreven over het plaatsen van een ruit & chroom. Derhalve een stp-voor-stap visueel verslag van de montage van de achterruit, met dank aan Anne Offereins voor de hulp. Zo'n klusje is het handigste met twee mensen te doen
Hier zie je dat de ruit al is geplaatst met dezelfde draad, zeep en spatel. De chromenrand is zeer kewtsbaar en moet met beleid in het rubber worden geplaatst
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 19:31 #97098
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic restauratie 144-S '70
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 19:40 #97100
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic restauratie 144-S '70
Het interieur was aan de beurt, de lerenstoelen en achterbank zijn geweldig mooi geworden, het 164 interieur heeft als voor deel dat de bestuurderstoel ook in hoogte is te verstellen. Dus kan mij echtgenote simpel de stoel omhoog brengen met de knop aan de voorzijde.
De voorste bout van de originele bevestiging past, je hoeft dus maar één gat te boren
De voorste bout van de originele bevestiging past, je hoeft dus maar één gat te boren
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 19:44 #97102
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic restauratie 144-S '70
Het ophalen van de wagen en thuis onder de tent geplaatst was een memorabele dag, na ruim 1 jaar was de wagen terug en kon de klus worden afgemaakt
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2010 21:46 #97118
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic restauratie 144-S '70
Wow, supermooi!
Dat rode leer met grijs staat inderdaad goed en die brede Kronprinz velgen zijn uniek en maken hem helemaal af!
Ben benieuwd naar het vervolg.
Dat rode leer met grijs staat inderdaad goed en die brede Kronprinz velgen zijn uniek en maken hem helemaal af!
Ben benieuwd naar het vervolg.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.