123GT
- Lars Rengersen
- Platinum lid
Minder
Meer
01-08-2024 20:21 #1046001
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 123GT
En dat is daarmee dus geen 123GTDit nummer staat in de mijne 133341T bj 1970 toen zonder overdrive . Nieuw geleverd in Duitsland. Is al ruim 40jaar in mijn bezit.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-08-2024 23:15 - 02-08-2024 08:57 #1046008
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 123GT
Tja, zo kunnen we nog wel even doorgaan .... ik meng me in de strijd, heb een aardig bestand opgebouwd met artikelen over de 123GT en heb een originele Nederlandse van 1967 met kenteken 55-78-DU waar alles origineel van bewaard is gebleven tot en met de sleutels het gele kentekenbewijs en typeplaatjes. Zie foto 1
In mijn beleving is de échte 123GT een Amazon geproduceerd in 1967 of 1968. Dus met B18B motor en M41 met D-type Overdrive en hier heb ik de aankondiging van Volvo personenauto Nederland N.V. Een Amazon met B20 motor, J-type Overdrive en dubbele triangel remsysteem is welliswaar een upgrade maar niet meer de oorspronkelijke uitvoering en dat wordt door de prijzen die voor de oorspronkelijke 123GT 's wordt betaald ondersteunt
In Canada zijn ook in die jaren 123GT's gemaakt en die hadden als extra een gelimiteerde slip op de achteras, de zogenaamde Volvo Canadian. De kleine serie met hetzelfde typenummer - en dit is zeer verwarrend- met de B20B motor en J-type Overdrive zie ik niet als een échte 123GT en is ook veel minder waard. Volvo heeft nooit uitgeblonken als het gaat om naam en typenummering, dat begon al bij de naam Amazon welke door Kreidler al was gebruikt en gedeponeerd. Ook het is bij benadering niet duidelijk hoe veel 123GT's er zijn gebouwd in de verschillende jaren, er is wel een lijst en een aantal goede sites met de vermelding van welke originele accessoires er op zijn gemonteerd en dat verschilt ook nog eens per land.
Er is een 123GT Register waar de bekende wagens staan geregistreerd en dat zijn er tot op heden 602 ... inclusief de B20's. Dus hoe je er ook tegenaan kijkt het blijft een zeldzame vogel, alhoewel er nog zeker eens zo veel ergens in de garage staat. Klassieke wagens het blijft een gevoel van smaak en daar valt niet rationeel over te twisten, dit epistel maakt wel dat ik weer wat inspiratie krijg om hem af te maken en voor het eerst in 30 jaar er in kan rijden.
Hieronder de lijst
123gt register (volvo1800-120parts.com.au)
Ook een leuke site van serieuze zweden
123GT Spotters Guide – Vintage Swedish Cars
In mijn beleving is de échte 123GT een Amazon geproduceerd in 1967 of 1968. Dus met B18B motor en M41 met D-type Overdrive en hier heb ik de aankondiging van Volvo personenauto Nederland N.V. Een Amazon met B20 motor, J-type Overdrive en dubbele triangel remsysteem is welliswaar een upgrade maar niet meer de oorspronkelijke uitvoering en dat wordt door de prijzen die voor de oorspronkelijke 123GT 's wordt betaald ondersteunt
In Canada zijn ook in die jaren 123GT's gemaakt en die hadden als extra een gelimiteerde slip op de achteras, de zogenaamde Volvo Canadian. De kleine serie met hetzelfde typenummer - en dit is zeer verwarrend- met de B20B motor en J-type Overdrive zie ik niet als een échte 123GT en is ook veel minder waard. Volvo heeft nooit uitgeblonken als het gaat om naam en typenummering, dat begon al bij de naam Amazon welke door Kreidler al was gebruikt en gedeponeerd. Ook het is bij benadering niet duidelijk hoe veel 123GT's er zijn gebouwd in de verschillende jaren, er is wel een lijst en een aantal goede sites met de vermelding van welke originele accessoires er op zijn gemonteerd en dat verschilt ook nog eens per land.
Er is een 123GT Register waar de bekende wagens staan geregistreerd en dat zijn er tot op heden 602 ... inclusief de B20's. Dus hoe je er ook tegenaan kijkt het blijft een zeldzame vogel, alhoewel er nog zeker eens zo veel ergens in de garage staat. Klassieke wagens het blijft een gevoel van smaak en daar valt niet rationeel over te twisten, dit epistel maakt wel dat ik weer wat inspiratie krijg om hem af te maken en voor het eerst in 30 jaar er in kan rijden.
Hieronder de lijst
123gt register (volvo1800-120parts.com.au)
Ook een leuke site van serieuze zweden
123GT Spotters Guide – Vintage Swedish Cars
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 02-08-2024 08:57 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-08-2024 23:45 #1046009
door Lars Rengersen
Voor bijvoorbeeld 1969 is de Volvo documentatie er namelijk wel, maar inderdaad niet meer voor de NL markt.
zie www.oudevolvo.nl/wp-content/uploads/2013/10/Volvo-123gt_b20.pdf
Voor Japan goldt dat zelfs voor MY 1970.
Of een model nou wel of niet voor de Nederlandse markt beschikbaar was lijkt me persoonlijk geen valide indicatie.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 123GT
Kun je ook toelichten waarom je dat zo ziet?Ed van der Zee post= schreef :
met de B20B motor en J-type Overdrive zie ik niet als een échte 123GT
Voor bijvoorbeeld 1969 is de Volvo documentatie er namelijk wel, maar inderdaad niet meer voor de NL markt.
zie www.oudevolvo.nl/wp-content/uploads/2013/10/Volvo-123gt_b20.pdf
Voor Japan goldt dat zelfs voor MY 1970.
Of een model nou wel of niet voor de Nederlandse markt beschikbaar was lijkt me persoonlijk geen valide indicatie.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Mulder
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 89
02-08-2024 00:28 - 02-08-2024 07:42 #1046010
door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic 123GT
Als het chassisnummer begint met 133351/133352 of 133951 gaat het om een echte 123GT, ongeacht het modeljaar (van 1967 t/m 1970) of uitvoering. Bij elk modeljaar zie je wel verschillen in de uitvoering en dat was soms ook afhankelijk van het land waar de 123GT werd geleverd. De prijzen van de verschillende modeljaren ontlopen elkaar niet veel, mits het om een correcte 123GT gaat.
Ook is vaak de informatie over de 123GT niet helemaal compleet op de verschillende sites, blijven er ook (onbeantwoorde) vragen en bestaat er soms wel verwarring, omdat Volvo Zweden helaas niet alles heeft gedocumenteerd. Zo is er bijvoorbeeld niet veel te vinden in het Volvo-archief m.b.t. de in België geassembleerde 123GT's.
In een document 'Modelinformatie 123GT' heb ik een beeld geschetst van wat ik tot nu toe weet over de uitvoering van de 123GT en het zal vast zo zijn dat ik niet volledig ben. De afbeeldingen van de verschillende specifieke 123GT-opties zijn voornamelijk van mijn eigen 123GT (is gelukkig helemaal compleet) en de extra onderdelen die ik heb. Ook heb ik informatie uit mijn eigen vrij uitgebreide (123GT) archief gehaald.
Op de VKV-site en de VCA-site is, naast deze modelinformatie, nog wel meer over de 123GT te vinden (folders e.d.).
Ook is vaak de informatie over de 123GT niet helemaal compleet op de verschillende sites, blijven er ook (onbeantwoorde) vragen en bestaat er soms wel verwarring, omdat Volvo Zweden helaas niet alles heeft gedocumenteerd. Zo is er bijvoorbeeld niet veel te vinden in het Volvo-archief m.b.t. de in België geassembleerde 123GT's.
In een document 'Modelinformatie 123GT' heb ik een beeld geschetst van wat ik tot nu toe weet over de uitvoering van de 123GT en het zal vast zo zijn dat ik niet volledig ben. De afbeeldingen van de verschillende specifieke 123GT-opties zijn voornamelijk van mijn eigen 123GT (is gelukkig helemaal compleet) en de extra onderdelen die ik heb. Ook heb ik informatie uit mijn eigen vrij uitgebreide (123GT) archief gehaald.
Op de VKV-site en de VCA-site is, naast deze modelinformatie, nog wel meer over de 123GT te vinden (folders e.d.).
Laatst bewerkt 02-08-2024 07:42 door Cor Mulder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.