LPG lekkage bij tanken
- Marijn de Koning
- Elite lid
Minder
Meer
06-10-2017 21:12 - 06-10-2017 21:16 #172280
door Marijn de Koning
LPG lekkage bij tanken is gemaakt door Marijn de Koning
Ik ben met mijn Amazon Combi op reis door Italie, momenteel zitten we ergens in de voetzool zeg maar. Ver van huis in ider geval. Vandaag bij het LPG tanken schrok ik me wild want er kwam in 3 stoten een wolk gas onder de auto vandaan. Uiteraard meteen gestopt met tanken en gecontroleerd op verdere lekkage. Eerst visueel, daarna op gehoor en tenslotte met zeepsop. Die lijkt er niet te zijn. De deksel op de tank (appendage?) was koud dus het gas moet daar ergens vandaan zijn gekomen. Ik heb nu 2 theorieen over waar het probleem zit, hopelijk kunnen jullie mee denken want ik ben nu een beetje angstig om weer te gaan tanken voor ik weet wat er mis is.
1) De druk in de tank is te hoog geworden en via het overdruk ventiel verlaagd
2) Er zit een lek in de vulslang of een van de bochtjes, mogelijk die bij de tank
Ik neig naar de 1e verklaring omdat het gas in 3 puffen naar buiten kwam. Dat sluit goed aan bij de werking van de overdrukbeveiliging. De vraag is dan wel hoe het kan dat dit probleem nu voor het eerst optreedt? Voor de volledigheid is het god te melden dat mijn tank 100% gevuld kan worden, de 80% klep is geblokkeerd. Zou het kunnen dat er in de loop der jaren lucht of vuil in de tank is gekomen, waardoor de tank een hogere druk heeft ondanks dat deze voor mijn idee nog niet aan de 100% zat? Daarnaast vult de tank op zo'n 10 bar, terwijl het ventiel pas bij 18 bar open zou moeten gaan dus ik ben nog niet overtuigd van deze verklaring.
De 2e verklaring zou ik verwachten dat het lekken langer aanhoudt omdat de hele vulslang nog leeg moet? Aan de andere kant schijnt het wel vaker voor te komen dat deze gaat lekken. De tank loopt verder niet leeg omdat daar een ventiel op zit na de vulslang.
Wat is nu wijsheid? Ik zie er een beetje tegenop om binnenkort weer te gaan tanken maar dat is uiteindelijk natuurlijk wel de ultime test.
1) De druk in de tank is te hoog geworden en via het overdruk ventiel verlaagd
2) Er zit een lek in de vulslang of een van de bochtjes, mogelijk die bij de tank
Ik neig naar de 1e verklaring omdat het gas in 3 puffen naar buiten kwam. Dat sluit goed aan bij de werking van de overdrukbeveiliging. De vraag is dan wel hoe het kan dat dit probleem nu voor het eerst optreedt? Voor de volledigheid is het god te melden dat mijn tank 100% gevuld kan worden, de 80% klep is geblokkeerd. Zou het kunnen dat er in de loop der jaren lucht of vuil in de tank is gekomen, waardoor de tank een hogere druk heeft ondanks dat deze voor mijn idee nog niet aan de 100% zat? Daarnaast vult de tank op zo'n 10 bar, terwijl het ventiel pas bij 18 bar open zou moeten gaan dus ik ben nog niet overtuigd van deze verklaring.
De 2e verklaring zou ik verwachten dat het lekken langer aanhoudt omdat de hele vulslang nog leeg moet? Aan de andere kant schijnt het wel vaker voor te komen dat deze gaat lekken. De tank loopt verder niet leeg omdat daar een ventiel op zit na de vulslang.
Wat is nu wijsheid? Ik zie er een beetje tegenop om binnenkort weer te gaan tanken maar dat is uiteindelijk natuurlijk wel de ultime test.
Laatst bewerkt 06-10-2017 21:16 door Marijn de Koning.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 800
06-10-2017 23:48 - 06-10-2017 23:55 #172286
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic LPG lekkage bij tanken
Hoi Marijn;
Zoiets gebeurt altijd als je op vakantie bent; je hebt zelf al een goede analyse gemaakt.
In theorie kan het ook zijn dat het gasstation een te hoge druk in de tank heeft gepompt waardoor de tank heeft afgeblazen. Italie was tijdens de tocht rond de Adriatische zee het enige land waar ik gekloot had bij het afvullen van mijn gastank!
Wat wel vaker voorkomt is een lekke vulslang; deze heeft niet het eeuwige leven!
De vulslang zou ik zeer goed visueel inspecteren, zeker in de scherpe bochten. Soms zie je al droogtescheuren in de bochten.
Anders: gaan tanken, alle veiligheidsmaatregelen in acht nemen, zoals geen rokende mensen in de buurt, geen draaiende motoren in de buurt, niet de tank helemaal afvullen en kijken wat er gebeurt.
Als de vulslang lekt, kan inderdaad alleen de vulslang leeglopen.
Succes, Cor.
Zoiets gebeurt altijd als je op vakantie bent; je hebt zelf al een goede analyse gemaakt.
In theorie kan het ook zijn dat het gasstation een te hoge druk in de tank heeft gepompt waardoor de tank heeft afgeblazen. Italie was tijdens de tocht rond de Adriatische zee het enige land waar ik gekloot had bij het afvullen van mijn gastank!
Wat wel vaker voorkomt is een lekke vulslang; deze heeft niet het eeuwige leven!
De vulslang zou ik zeer goed visueel inspecteren, zeker in de scherpe bochten. Soms zie je al droogtescheuren in de bochten.
Anders: gaan tanken, alle veiligheidsmaatregelen in acht nemen, zoals geen rokende mensen in de buurt, geen draaiende motoren in de buurt, niet de tank helemaal afvullen en kijken wat er gebeurt.
Als de vulslang lekt, kan inderdaad alleen de vulslang leeglopen.
Succes, Cor.
Laatst bewerkt 06-10-2017 23:55 door Cor Kraaijeveld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 637
06-10-2017 23:56 #172287
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic LPG lekkage bij tanken
Grote kans dat het de vulslang is. Anders stopt het niet zo gauw. Heb ik ook gehad, wss zijn die slangen daar ook te koop.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-10-2017 11:31 #172289
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic LPG lekkage bij tanken
Hi Cor en Simon,
Dank voor het meedenken!
Wat ik nu dus kan doen is onder de auto kruipen en de slang nog een goede inspectie geven, en daarna de tank bijna leeg rijden en voorzichtig opnieuw tanken?
Is er nog een andere manier om de vulslang uit te sluiten? Ik zou de slang een stukje los kunnen draaien en kijken of er dan gas ontsnapt, maar daar ben ik niet zo happig op. Ten eerste vanwege het gas dat in de auto komt via het luik en ten tweede omdat het de kans geef op meer problemen, bijvoorbeeld dat het daarna niet meer lekker dicht wil of ergens anders gaat lekken doordat je kracht moet uitoefenen.
Ik heb na het tanken trouwens nog wel even bij de pomp op het druk metertje gekeken, die stond toen niet te vullen maar gaf een druk aan van iets meer dan 10 bar. Dat lijkt me in eerste instantie dus niet raar. Vandaar dat ik twijfel of het aan de pomp lag. Is er nog een andere verklaring mogelijk waarbij het wel het overdruk ventiel was, maar niet doordat de pomp te veel druk heeft geleverd.?
Dank voor het meedenken!
Wat ik nu dus kan doen is onder de auto kruipen en de slang nog een goede inspectie geven, en daarna de tank bijna leeg rijden en voorzichtig opnieuw tanken?
Is er nog een andere manier om de vulslang uit te sluiten? Ik zou de slang een stukje los kunnen draaien en kijken of er dan gas ontsnapt, maar daar ben ik niet zo happig op. Ten eerste vanwege het gas dat in de auto komt via het luik en ten tweede omdat het de kans geef op meer problemen, bijvoorbeeld dat het daarna niet meer lekker dicht wil of ergens anders gaat lekken doordat je kracht moet uitoefenen.
Ik heb na het tanken trouwens nog wel even bij de pomp op het druk metertje gekeken, die stond toen niet te vullen maar gaf een druk aan van iets meer dan 10 bar. Dat lijkt me in eerste instantie dus niet raar. Vandaar dat ik twijfel of het aan de pomp lag. Is er nog een andere verklaring mogelijk waarbij het wel het overdruk ventiel was, maar niet doordat de pomp te veel druk heeft geleverd.?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 800
07-10-2017 12:33 #172291
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic LPG lekkage bij tanken
Marijn,
Alles kan kapot; wat het meest voorkomt is de vulslang. Nogmaals, deze over de hele lengte goed controleren en als je niets kan vinden, vullen en onder de auto kijken waar het gas vandaan komt.
Ik heb nog nooit van een kapot overdrukventiel gehoord, maar ja alles kan kapot. Ik heb dat wel eens horen afblazen, maar dat was bij een autobrand.
Succes, Cor.
Alles kan kapot; wat het meest voorkomt is de vulslang. Nogmaals, deze over de hele lengte goed controleren en als je niets kan vinden, vullen en onder de auto kijken waar het gas vandaan komt.
Ik heb nog nooit van een kapot overdrukventiel gehoord, maar ja alles kan kapot. Ik heb dat wel eens horen afblazen, maar dat was bij een autobrand.
Succes, Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 637
07-10-2017 13:10 #172295
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic LPG lekkage bij tanken
Ik zag bij het tanken dat het vanonder het linker achterspatbord kwam, daar loopt de slang. verder niets bekeken maar vervangen en het was over. Dus komt het bij jouw van de kant van de vulslang, dan kan het bijna niets anders zijn. En als je een paar sec druk zet op de vulslang wat bij het tanken gebeurt zie je het meteen gebeuren, daar hoeft de tank niet leeg voor. En als je de knop loslaat is het over na een paar sec. Maar er moeten in Italië ook LPG service centra zijn als je er zelf niet aan durft te komen.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ernest Zethof
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 140
07-10-2017 21:55 #172301
door Ernest Zethof
Beantwoord door Ernest Zethof in topic LPG lekkage bij tanken
Hoi Marijn, je zal altijd zien op vakantie.....overdrive doet het wel goed begreep ik van Bas.
Naast alle goede tips, wellicht lid van de ANWB met deze trip ? Even bellen, probleem uitleggende komen ze je uit de brand helpen. Wellicht een pechhulpdienst via de reisverzekering ?
Naast LPG bestaat er natuurlijk ook gewoon het rijden op benzine, dus je komt er altijd.
Succes komt vast goed !
Ernest
Naast alle goede tips, wellicht lid van de ANWB met deze trip ? Even bellen, probleem uitleggende komen ze je uit de brand helpen. Wellicht een pechhulpdienst via de reisverzekering ?
Naast LPG bestaat er natuurlijk ook gewoon het rijden op benzine, dus je komt er altijd.
Succes komt vast goed !
Ernest
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-10-2017 21:16 - 08-10-2017 21:16 #172319
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic LPG lekkage bij tanken
Dat is schrikken!
Nog even een bijdrage van mijn kant die ook eerder genoemde zaken omvat.
Ik deel jouw redenatie dat het wel eens zou kunnen komen door het afblaas ventiel.
Dit komt door het volgende:
- Een lekkage in de vulslang zou een continu gesis hebben gegeven, geen 3 puffen
- Mijn ervaring is dat sommige installaties in het buitenland een hogere vuldruk hebben
- Je appendagekast was koud
- Het gas kwam onder de auto vandaan
Wellicht dat naast de vuldruk ook nog expansie van het net getankte gas voor een druktoename heeft gezorgd. Wellicht dat het kouder in de tank onder de grond was dan in de tank in jouw auto. Als dan de 20% marge ontbreekt kan dat net tot afblazen leiden wellicht.
Wat je nog zou kunnen doen om vast te stellen of het wel of niet de vulslang is, is heel voorzichtig een wartel van de vulslang loshalen. Dit kun je dan op een verlaten plekje doen. Gaat hij sissen, snel weer vastdraaien, dan zit er gewoon nog gas in de slang en is hij het niet. Gaat hij niet sissen is hij dus leeg en is het gas eruit gelekt. Dan zou ik hem helemaal loshalen en vervangen voordat je weer naar een gaspomp gaat.
Succes!
Nog even een bijdrage van mijn kant die ook eerder genoemde zaken omvat.
Ik deel jouw redenatie dat het wel eens zou kunnen komen door het afblaas ventiel.
Dit komt door het volgende:
- Een lekkage in de vulslang zou een continu gesis hebben gegeven, geen 3 puffen
- Mijn ervaring is dat sommige installaties in het buitenland een hogere vuldruk hebben
- Je appendagekast was koud
- Het gas kwam onder de auto vandaan
Wellicht dat naast de vuldruk ook nog expansie van het net getankte gas voor een druktoename heeft gezorgd. Wellicht dat het kouder in de tank onder de grond was dan in de tank in jouw auto. Als dan de 20% marge ontbreekt kan dat net tot afblazen leiden wellicht.
Wat je nog zou kunnen doen om vast te stellen of het wel of niet de vulslang is, is heel voorzichtig een wartel van de vulslang loshalen. Dit kun je dan op een verlaten plekje doen. Gaat hij sissen, snel weer vastdraaien, dan zit er gewoon nog gas in de slang en is hij het niet. Gaat hij niet sissen is hij dus leeg en is het gas eruit gelekt. Dan zou ik hem helemaal loshalen en vervangen voordat je weer naar een gaspomp gaat.
Succes!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Laatst bewerkt 08-10-2017 21:16 door Lars Rengersen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 637
08-10-2017 23:38 #172324
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic LPG lekkage bij tanken
Dat is een slimme Lars!
Simpel en je weet meteen wat het niet is.
Simpel en je weet meteen wat het niet is.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-10-2017 10:47 #172330
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic LPG lekkage bij tanken
Opnieuw bedankt allemaal voor het meedenken!
Ik ben gisteren onder de auto gekropen en heb de slang goed bekeken, geen gekke dingen gevonden zoals scheurtjes of rotte plekken op de metalen hoeken. Dus ben ik vanmorgen naar het tankstation gegaan. De situatie via Google translate uitgelegd aan de bediende (pompen zijn in Italië vrijwel altijd bemand), er die had er geen probleem mee. Dus een kleine hoeveelheid getankt, 8 liter, want ik zat nog op zo'n 60% vulling. Dat ging gelukkig prima. Goed onder de auto gekeken en naderhand de appendagekast nagekeken, geen lek gevonden. Dus een lekke vulslang kan ik gelukkig uitsluiten. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe het kan dat het overdruk ventiel vorige keer is open gegaan. Voor mijn gevoel was de tank zelfs nog niet 100% gevuld, wel boven de 80% op basis van het metertje op de tank. Ik hou dan 3 mogelijkheden over:
1) de vuldruk van de pomp was te hoog
2) het overdruk ventiel gaat te vroeg open
3) er zit lucht in de tank, waardoor ook voordat de tank echt vol is de druk al hoog is
Een combinatie van deze kan natuurlijk ook.
Nu heb ik 2 opties:
De rest van de vakantie tot max 70-80% vullen en thuis de tank legen of na laten kijken bij specialist. Of de volgende keer de tank wel weer helemaal laten vullen als volgende test. Wat denken jullie?
Ik ben gisteren onder de auto gekropen en heb de slang goed bekeken, geen gekke dingen gevonden zoals scheurtjes of rotte plekken op de metalen hoeken. Dus ben ik vanmorgen naar het tankstation gegaan. De situatie via Google translate uitgelegd aan de bediende (pompen zijn in Italië vrijwel altijd bemand), er die had er geen probleem mee. Dus een kleine hoeveelheid getankt, 8 liter, want ik zat nog op zo'n 60% vulling. Dat ging gelukkig prima. Goed onder de auto gekeken en naderhand de appendagekast nagekeken, geen lek gevonden. Dus een lekke vulslang kan ik gelukkig uitsluiten. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe het kan dat het overdruk ventiel vorige keer is open gegaan. Voor mijn gevoel was de tank zelfs nog niet 100% gevuld, wel boven de 80% op basis van het metertje op de tank. Ik hou dan 3 mogelijkheden over:
1) de vuldruk van de pomp was te hoog
2) het overdruk ventiel gaat te vroeg open
3) er zit lucht in de tank, waardoor ook voordat de tank echt vol is de druk al hoog is
Een combinatie van deze kan natuurlijk ook.
Nu heb ik 2 opties:
De rest van de vakantie tot max 70-80% vullen en thuis de tank legen of na laten kijken bij specialist. Of de volgende keer de tank wel weer helemaal laten vullen als volgende test. Wat denken jullie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.