koelwater verdwijnt uit expansietankje
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
13-10-2009 14:44 #49442
door 05703-dummy
Groet, Hans
koelwater verdwijnt uit expansietankje is gemaakt door 05703-dummy
<p>al enige tijd heb ik last dat er koelwater verdwijnt uit m'n 145, al diverse malen bijgevuld, maar nu eens verder aan het zoeken.</p><p>het blijkt dat eigenlijk alleen het koelwater uit het expansietankje verdwijnt; de radiateur blijft (nagenoeg) vol; de dikke slang naar de bovenkant van het blok blijft voor 80 à 90% gevuld. vanaf dit punt zakt het koelwater niet verder. vul ik het expansievaatje tot max. dan is het na een paar honderd kilometer weer leeg...</p><p>lijkt me dus geen normale lekkage, want dan zou het niveau verder zakken. </p><p>iemand enig idee waar ik de oplossing voor dit probleem moet zoeken?</p><p>groet, Hans.</p>
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
13-10-2009 14:45 #93398
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic koelwater verdwijnt uit expansietankje
PS motor blijft netjes op temperatuur.
Groet, Hans
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
Minder
Meer
14-10-2009 02:29 #93397
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic koelwater verdwijnt uit expansietankje
Expansietankje gescheurd of de slang misschien lek ergens,meestal aan de onderkant bij de slangenklem ??
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
14-10-2009 12:06 #93396
door 05703-dummy
Groet, Hans
<p>bedankt voor je reactie Mark,</p><p>maar zou het echt zo eenvoudig zijn? </p><p>en zou het systeem dan niet verder leeglopen, bijvoorbeeld als de motor warm wordt?</p><p>ik heb nl. nooit lekkage gezien bij het tankje of de slang...</p><p> </p>
Groet, Hans
- Willy De Baere
- Platinum lid
Minder
Meer
14-10-2009 13:15 #93395
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic koelwater verdwijnt uit expansietankje
zie ook eens bij "Koelvloeistof raadsel" (Job van Breevoort, 20-02-2008 ) en bij "Fors verlies van koelwater via expansievat" (Streek, 08-10-2006)
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
14-10-2009 18:41 #93394
door 05703-dummy
Groet, Hans
<p>bedankt Willy!</p><p>bij mij loopt de temperatuur overigens niet te hoog op zoals bij de andere probleemgevallen.</p><p>ik zal m'n expansietankje toch ook maar eens aan een nader onderzoek onderwerpen...</p><p> </p>
Groet, Hans
- Marco Kreft (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
25-10-2009 21:54 #93393
door Marco Kreft (GAST)
Beantwoord door Marco Kreft (GAST) in topic koelwater verdwijnt uit expansietankje
<p>Ik had precies hetzelfde bij een 144 heel recent. Het expansievaatje borrelde alsmaar. Een koppakking moest ik even niet aan denken want die was 200 km geleden gedaan. (kop vlakken inclusief). Kompressie meten gaf ook 10,5 per cilinder.</p><p>Maar wat bleek!!</p><p>Toen de motor af stond na weer het nodige koelvloeistof spugen uit het potje zag ik wat druppelen bij de waterpomp.</p><p>Er zat een lek aan de zuigkant van de waterpomp. De pomp sleurde dus alsmaar lucht mee in het koelsysteem. Alles eraf en erop met een extra ringetje op de interieurverwarmingspijp.</p><p>Zo'n lekje is ook te ontdekken met lekzoekspray en wat overdruk.</p><p>Bellen in het het expansievat is dus niet altijd de koppakking. gelukig maar.</p><p> </p><p> </p><p> </p>
- Marco Kreft (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
25-10-2009 22:23 #93392
door Marco Kreft (GAST)
Beantwoord door Marco Kreft (GAST) in topic koelwater verdwijnt uit expansietankje
<p>Ik had precies hetzelfde bij een 144 heel recent. Het expansievaatje borrelde alsmaar. Een koppakking moest ik even niet aan denken want die was 200 km geleden gedaan. (kop vlakken inclusief). Kompressie meten gaf ook 10,5 per cilinder.</p><p>Maar wat bleek!!</p><p>Toen de motor af stond na weer het nodige koelvloeistof spugen uit het potje zag ik wat druppelen bij de waterpomp.</p><p>Er zat een lek aan de zuigkant van de waterpomp. De pomp sleurde dus alsmaar lucht mee in het koelsysteem. Alles eraf en erop met een extra ringetje op de interieurverwarmingspijp.</p><p>Zo'n lekje is ook te ontdekken met lekzoekspray en wat overdruk.</p><p>Bellen in het het expansievat is dus niet altijd de koppakking. gelukig maar.</p><p> </p><p> </p><p> </p>
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
25-10-2009 22:25 #93391
door 05703-dummy
Groet, Hans
<p>hallo Marco, bedankt voor je reactie. daar kan je inderdaad lang naar zoeken, naar die lekkage die je omschrijft; dan is het pure mazzel dat je iets ziet lekken!</p><p>bij mij was het nog eenvoudiger.</p><p>vorige week beide uiteinden van het slangetje naar het expansietankje iets ingekort; slangetje was op die punten niet zo fris meer. afgelopen week vanuit Den Haag naar Zuid Limburg, en uiteraard weer terug, en geen verlies van koelvloeistof! waren alle problemen maar zo simpel op te lossen! uiteraard zal ik nog wel even het gehele slangetje vernieuwen.</p><p>bedankt voor de reacties! </p>
Groet, Hans
- Marco Kreft (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
26-10-2009 21:53 #93390
door Marco Kreft (GAST)
<p>Bij mij.........MIS.........het koelwater spuit weer vrolijk uit het potje en daarna weer borrels. </p><p>Maar ik geloof nog steeds niet dat het de koppakking is. We gaan het systeem afpersen en meten, ook de cilinders dan maar.</p>