- Berichten: 46
Nieuwe thermostaat werkt niet
- Jurriaan
- Senior lid
Onlangs heb ik bij het VKO een nieuwe 82 ºC thermostaat gekocht voor mijn Volvo 1800E uit 1971.
Ter controle deze nog even in een pannetje water opgewarmd, en gezien dat deze inderdaad opent.
Na montage van de thermostaat probeer ik nu de motor weer te ontluchten. Dit wil echter niet lukken. De kachel staat open, de motor loopt flink warm en de bovenste slang en de bovenkant van de radiator zelf worden ook warm. De onderkant blijft echter koud. Er lijkt dus geen doorstroming plaats te vinden, waarbij ik vermoed dat de thermostaat dichtblijft.
De radiator + slangen zijn 1,5 jaar geleden vervangen. De waterpomp zelf heeft nooit problemen gegeven en is bij de vorige eigenaar nog vervangen.
Aanleiding om de thermostaat te vervangen was dat de oude vrij oud was en de motor in de winter niet lekker op temperatuur kwam.
Is er een manier waarop de thermostaat wakker gemaakt kan worden?
Groeten, Jurriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
- Berichten: 387
De kachel moet op de hoogste stand staan en dan zou ik een stukje gaan rijden, wellicht is de lucht er dan uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan
- Senior lid
- Berichten: 46
Heb een klein rondje gereden, maar de temperatuur bleef koortsachtig.Kees Vos schreef : De kachel moet op de hoogste stand staan en dan zou ik een stukje gaan rijden, wellicht is de lucht er dan uit.
Knijpen bood helaas geen soelaas. In de rand van de nieuwe thermostaat zit een gaatje met daarin een kogeltje (zie foto). Is het een goed idee om dan dit kogeltje te verwijderen zodat het gaatje open is?Joop van Putten schreef : Er zit waarschijnlijk een luchtbel onder de thermostaat waardoor het koelwater niet kan stromen. Een paar keer knijpen in de slang bij de thermostaat kan helpen. Anders een piepklein gaatje in de rand van de thermostaat boren zodat de lucht eruit kan.
Groet, Jurriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Mocht je een gesloten koesysteem hebben met expansievat, dan kun je bij koude en warme motor of aflezen wat het niveau in het vat is. Bij koude motor een paar centimeter boven de bodem en bij warme motor rond of net boven het midden. Kortom er moet ook voldoende koelvloeistof inzitten.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
- Berichten: 547
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3476
Voordeel de temp loopt niet zo ver door geen lucht onder de termosstaat, nadeel hij doet er iets langer over om op temperatuur te komen.
Vroeger zat dit gaatje er van orgine in.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1354
Zo ja dan zou ik een keer de thermostaat eruit laten om te kijken of je misschien een verstopte radiateur hebt.
als je alleen voor een andere temperatuur gekozen hebt zou ik nog een keer de oude thermostaat erin zetten. stel dat je dan niet het probleem hebt dan kun je de pech hebben dat je gewoon een defecte thermostaat hebt. Heb ik jaren geleden ook wel eens gehad, dat een nieuwe thermostaat maar gedeeltelijk open ging.
Succes met zoeken!
als het kogeltje goed los is moet dat gewoon zijn werk doen en de eventuele lucht er doorheen laten en hoef je geen extra gaatje te boren. Het kogeltje zou ik er bij twijfel dan gewoon uithalen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan
- Senior lid
- Berichten: 46
Hans Wassink schreef : Met in mijn hoofd dat domme vragen niet bestaan: hij zit er goed om in? en wat was de reden van vervanging, had je daarvoor dezelfde klacht?
Zo ja dan zou ik een keer de thermostaat eruit laten om te kijken of je misschien een verstopte radiateur hebt.
als je alleen voor een andere temperatuur gekozen hebt zou ik nog een keer de oude thermostaat erin zetten. stel dat je dan niet het probleem hebt dan kun je de pech hebben dat je gewoon een defecte thermostaat hebt. Heb ik jaren geleden ook wel eens gehad, dat een nieuwe thermostaat maar gedeeltelijk open ging.
Succes met zoeken!
De reden voor vervanging is dat ik inderdaad een thermostaat wens die bij een hogere temperatuur opengaat. Met het oude exemplaar werd de motor in de winter niet goed warm.
Na het terugplaatsen van de oude thermostaat werkt het koelsysteem verder goed (slechts iets te goed in de winter). Hieruit maak ik op dat de nagenoeg nieuwe radiator niet verstopt is en de waterpomp ook goed werkt.
als het kogeltje goed los is moet dat gewoon zijn werk doen en de eventuele lucht er doorheen laten en hoef je geen extra gaatje te boren. Het kogeltje zou ik er bij twijfel dan gewoon uithalen.
Het kogeltje is gewoon vrij om te bewegen. Zo vreemd dat de nieuwe thermostaat na montage dienst weigert, terwijl die in het pannetje wel opengaat. Wellicht dat dat slechts een gedeeltelijke opening is.
Ik heb mijn probleem aan het VKO voorgelegd. Ik ben benieuwd of zij mijn ervaring herkennen.
P.s. De thermostaat is gemonteerd met de zijde van mijn eerder geplaatste foto naar beneden wijzend. Zo zat ook het oude exemplaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 805
Je hebt een thermostaat gekocht van 82 graden, je hebt de thermostaat getest en die opent bij 82 graden. De temperatuur van de koelvloeistof wordt dus warmer, de temperatuurmeter geeft een hogere temperatuur aan, dus wat is er mis?
Ik zou zeggen, test de thermostaat nog eens voor de zekerheid en ga een stuk rijden en kijk of de temperatuur hoger wordt dan bij de vorige thermostaat. Als dit het geval is dan is de zaak toch OK? Of mis ik wat in jouw verhaal.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.