hoeveelheid koelvloeistof
- Joop van Putten
- Platinum lid
De koelvloeistof afgetapt door de onderste slang los te maken. Er kwam een kleine 5 liter uit het systeem. Na vervangen heb ik er met tussentijds warmdraaien en de luchtbellen eruit rijden weer een kleine 5 liter in gegoten. Als er een liter of 2 achterblijft (meer zal het niet zijn in die nauwe kanaaltjes) dan gaat er volgens mij een liter of 7 in het systeem. Ik kom zelfs meldingen van 11 liter tegen. Mij lijkt dat niet correct.
Wie kan het precies zeggen?
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Groet, Hans
www.ruilof-images.nl
De keren dat ik de koelvloeistof vervangen heb kwam het aardig in de buurt. Ik heb op het blok trouwens wel een plug zitten, waarmee je het blok goed leeg kan laten lopen.
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
- Han Misdom
- Platinum lid
Heb erg goede ervaring met Radiateuren Service Brabant . Zijn we enkele jaren geleden te gast gweest op een technische avond.
Groot vakmanschap en nette prijzen.
- 11019-dummy
- Platinum lid
Hans schreef : Mooi dat je nog een nieuwe fadrator op de kop hebt kunnen tikken, Joop. Goeie fadrators zijn bijna niet meer te vinden, laat staan de tropische versie!
.
.
........................................................................................................
- 05703-dummy
- Platinum lid
Schijnbaar enkel omdat Dries die toevallig in het schap had liggen.
En dat is best een beetje jammer, want hoeveel Volvo's kom jíj nog tegen met een originele fadrator???
Ook het verschil in koelvloeistofinhoud is overigens niet uit te vlakken!
Groet, Hans
Ik ben er inmiddels achter dat er ongeveer 8 liter koelvloeistof nodig is bij een B20. Als je alleen de onderste slang losmaakt komt er 5 liter uit en kun je de fadrator zonder te knoeien verwisselen. Er blijft dan wel ongeveer 3 liter achter in het blok. De B20 heeft een aftapbout die behoorlijk verzonken zit en dus moeilijk bereikbaar.
www.ruilof-images.nl
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
Radiateur, met twee of drie rijen ('tropen' blok), met en zonder expansievat is gewoon algemeen verkrijgbaar bij diverse leveranciers en onze eigen VKO (ook als ruilonderdeel met nieuw koelblok).
En natuurlijk kan ieder goed radiateurenbedrijf een nieuw koelblok in je oude exemplaar zetten als boven- en ondertank nog goed zijn. Dat laatste is meestal het betaalbaarst.
Fadrators blijven wel een lastig artikel.