- Berichten: 831
In T-en tbv lpg verdamper
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
In welke koelslangen plaats ik een t-stuk om naar de lpg verdamper te lussen?
Situatie was zo dat ik in een van de slangen een t heb zitten en een aansluiting op de voorkant van de cilinderkop. Deze aansluiting vervalt dus moet ergens anders een aansluiting maken.
Alvast dank.
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1354
Een zit behoorlijk hoog. Langs die aansluiting (slangklem los, slang iets naar achteren trekken) ontlucht ik hem ook, gaat prima.
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
"Hans Wassink" schreef:
Jeroen, ik heb hem parallel aan de kachelslangen zitten. Beide aan de achterzijde van de kop. Evt kan ik wel een foto plaatsen
Een zit behoorlijk hoog. Langs die aansluiting (slangklem los, slang iets naar achteren trekken) ontlucht ik hem ook, gaat prima.
Hans
Hoi Hans,
Als je daar een foto van hebt graag! Je hebt het ook gepost in mijn andere topic maar wil het voor mezelf even helemaal duidelijk hebben voordat ik ga snijden
Bedankt alvast!
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1354
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Let wel : de bovenste kachelslang hoort uiteraard niet naar het T-stuk in de onderste kachelslang te lopen, maar naar de LPG verdamper...... Op deze foto is dat alleen tijdelijk gedaan om te voorkomen dat er vuil zou komen in het naar boven wijzende T-stuk .....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1354
Maar als het bij jou ook goed werkt heb je dus meerdere mogelijkheden!
Jeroen, succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
@ Hans,
Nee hoor - zit identiek aangesloten, bijna net zo lang en werkt net als bij jou dus uitstekend !
Wel zag ik dat er een fout in de opmerking onder mijn foto zit, die daardoor dus tot verwarring leidt. De slang die op mijn foto tijdelijk op de onderste T geplaatst was om te voorkomen dat daar vuil in zou komen, loopt normaal niet naar de verdamper maar naar de onderste kachelaansluiting, net als bij jou. De T-stukken staan allleen onder een iets andere hoek, omdat mijn verdamper iets hoger zit.
Verdamper is op de (oude) foto afgekoppeld, omdat ik toen de verdamper aan het verplaatsen was (zat voorheen lager net als bij jou, maar in combinatie met dubbele carburateur en groot gesloten luchtfilter was ie moelijk bereikbaar en brandde ik dus iedere keer m'n fikken als ik de stationair afstelling wilde aanpassen ). Verdamper is natuurlijk normaal op de T-stukken aangesloten, parallel dus.
Verdamper moet absoluut parallel aan gesloten worden, en zeker niet in serie (als de kachel dan uit zou staan wordt de verdamper niet meer verwarmt, met alle mogelijk gevolgen van dien......)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
Alleen door de kakkafonie aan slangen is het me nog niet helemaal duidelijk, sorry.
Ik heb iig in deze slang een t-stuk zitten:
En zie ik het op de fotos goed dat ik er hier ook eentje kan plaatsen:
Ik kan nergens een exploded view vinden van het koelsysteem, weet dan ook niet zo goed hoe en waar naartoe alles loopt.
Thanks!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Ik kan uit jouw foto's niet helamaal wijs worden, maar moeilijk is het niet.
Je kachel wordt van warm koelwater voorzien :
- aanvoer door slang die van de achterzijde van het motorblok naar kachelthermostaat loopt, daar moet een T in (van de kachelthermostaat loopt dan weer een 2e korte slang naar de kachel, boven of onder, dat maakt in principe niet uit)
- retour van de andere kachelaansluiting met slang naar het pijpje dat onder je spruitstuk door naar de voorzijde van de kop loopt (en dat pijpje komt dan net achter/boven de dynamo bij de waterpomp uit) - in die slang gaat de 2e T
Op die 2 T stukken sluit je de verdamper aan (wederom : maakt niet uit wat aan- en afvoer is).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 831
Aan de achterkant van de cilinderkop zit een messing knie, in de slang welke hierop zit maak een t-stuk
Er loopt een metalen buis van de pomp naar de achterkant van het blok, slang welke hierop zit wordt ook voorzien van een T.
Zo wordt hij parallel aangesloten.
Vrijdag mee aan de slag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.