koeling 544
- Bezoeker
11-06-2005 23:22 #53272
door
koeling 544 is gemaakt door
Beste mensen<br>
Raar probleem. Als ik met de 544 met koude motor wegrijd loopt de temperatuur op zoals het hoort. De meter blijft echter oplopen tot in het rode gedeelte. De thermostaat werkt pas als ik het contact een keer uitzet en opnieuw start (of gewoon contact uit/aan en in de versnelling gewoon "doorstarten"). De thermostaat kan het niet zijn, heb ik n.l. al vernieuwd. De waterpomp lijkt me heel onwaarschijnlijk, want na het "herstarten" werkt alles perfect. Een meter die blijft hangen lijkt het me ook niet te zijn want de temperatuur lijkt echt op te lopen, maar wat dan wel ? Als de motor warm is heb ik het probleem niet. Dan loopt hij gewoon op, maar zakt vanzelf als de thermostaat open gaat. Ideeen ??????
Raar probleem. Als ik met de 544 met koude motor wegrijd loopt de temperatuur op zoals het hoort. De meter blijft echter oplopen tot in het rode gedeelte. De thermostaat werkt pas als ik het contact een keer uitzet en opnieuw start (of gewoon contact uit/aan en in de versnelling gewoon "doorstarten"). De thermostaat kan het niet zijn, heb ik n.l. al vernieuwd. De waterpomp lijkt me heel onwaarschijnlijk, want na het "herstarten" werkt alles perfect. Een meter die blijft hangen lijkt het me ook niet te zijn want de temperatuur lijkt echt op te lopen, maar wat dan wel ? Als de motor warm is heb ik het probleem niet. Dan loopt hij gewoon op, maar zakt vanzelf als de thermostaat open gaat. Ideeen ??????
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
12-06-2005 07:58 #75472
door
Beantwoord door in topic koeling 544
Ik denk toch aan de temperatuurmeter. Meet de temperatuur van het koelwater en de sensor in het blok eens om te zien of de temperatuur werkelijk hoog is of dat het alleen maar kuren van de meter zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
12-06-2005 08:00 #75471
door
Beantwoord door in topic koeling 544
Het zou best eens aan de zender kunnen liggen, alleen het probleem is dat deze vast zit aan de temperatuurmeter. Probeer is om er een van iemand te lenen, zodat je dit uit kan testen.
Het koelsysteem doorspoelen met een schoonmaakmiddel kan je ook nog proberen.
Verkrijgbaar bij een automaterialen winkel of Halfords.
Het koelsysteem doorspoelen met een schoonmaakmiddel kan je ook nog proberen.
Verkrijgbaar bij een automaterialen winkel of Halfords.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
12-06-2005 14:10 #75470
door
Beantwoord door in topic koeling 544
Jasper en Bernard <br>
Vergeten te zeggen. Dacht zelf eerst ook dat de meter of sensor het probleem veroorzaakte. Dus de meter vernieuwd. Misschien moet ik er toch nog maar eentje proberen te lenen, kijken of er toch een probleem in de meter zit. Aan de andere kant, wat zou het probleem kunnen zijn. Immers, als ik start met warme motor wijst hij perfect aan en heeft hij het probleem niet.
Vergeten te zeggen. Dacht zelf eerst ook dat de meter of sensor het probleem veroorzaakte. Dus de meter vernieuwd. Misschien moet ik er toch nog maar eentje proberen te lenen, kijken of er toch een probleem in de meter zit. Aan de andere kant, wat zou het probleem kunnen zijn. Immers, als ik start met warme motor wijst hij perfect aan en heeft hij het probleem niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
12-06-2005 14:41 #75469
door
Beantwoord door in topic koeling 544
Lijkt mij eerder een probleem met lucht in het systeem. Zit er genoeg koelvloeistof in?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
12-06-2005 15:55 #75468
door
Beantwoord door in topic koeling 544
Hallo Stefan,<br>
Waarom denk jij eerder aan lucht in het systeem ? Koelvloeistofniveau is goed.
Waarom denk jij eerder aan lucht in het systeem ? Koelvloeistofniveau is goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
12-06-2005 17:11 #75467
door
Beantwoord door in topic koeling 544
Hoi Jaap,<br>Kijk eens naar de themostaat: Zit er een klein gaatje in met een klein 'dingetje' er aan/door?<br>
Dit gaatje moet er voor zorgen dat er altijd een kleine stroming is van (warm) water door de thermostaat richting radiateur. De reden hiervan is dat als de thermostaat volledig zou afdichten, het water aan de bovenkant van de thermostaat volledig koud zal blijven. De thermostaat zal in dat geval dus ongeveer de gemiddelde temperatuur van motorwater - radiateurwater aannenem. Dit betekent dat hij (te) laat open kan/zal gaan.<br>Oudere type thermostaten hebben dat kleine gaatje soms niet waardoor het vaak erg lang duurt voordat de thermostaat de eerste keer open gaat. Eenmaal op temperatuur is er geen probleem. Misschien iets om te checken dus.<br>Succes, Ben.
Dit gaatje moet er voor zorgen dat er altijd een kleine stroming is van (warm) water door de thermostaat richting radiateur. De reden hiervan is dat als de thermostaat volledig zou afdichten, het water aan de bovenkant van de thermostaat volledig koud zal blijven. De thermostaat zal in dat geval dus ongeveer de gemiddelde temperatuur van motorwater - radiateurwater aannenem. Dit betekent dat hij (te) laat open kan/zal gaan.<br>Oudere type thermostaten hebben dat kleine gaatje soms niet waardoor het vaak erg lang duurt voordat de thermostaat de eerste keer open gaat. Eenmaal op temperatuur is er geen probleem. Misschien iets om te checken dus.<br>Succes, Ben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
13-06-2005 08:18 #75466
door
Beantwoord door in topic koeling 544
Hoi Jaap, ik dacht aan lucht omdat als de thermostaat niet goed in het koelvloeistof staat, deze later zou openen. (Dit is wel mijn eigen theorie, dus ik weet niet of ze waar is)<br><br>Het viel mij op dat telkens als je iets verandert aan de koelvloeistof, de volgende keer de thermostaat ook pas veel te laat opent met gevolg te warme motor. Nadat de thermostaat voor de eerste keer opent, is alles weer goed.<br><br>Ik herinner mij ook dat in mijn vorige Amazone, ik het probleem heb gehad dat de motor telkens wat koelvloeistof uit het resorvoir gooide als de motor de eerste keer (te) warm werd. Hierna ging alles goed qua tempratuur. Bij het afkoelen echter, kwam het vloeistof niveau weer (ruim) onder het miniumniveau. Uiteindelijk is het probleem vanzelf opgelost nadat ik een nieuwe koppakking gemonteerd had.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
14-06-2005 07:16 #75465
door
Beantwoord door in topic koeling 544
Jaap, raar probleem. Met een mechanische meter kan alleen nog het volgende aan de hand zijn.Als het motorblok geen goede massa maakt door een slechte litze-kabel, wil er nog wel eens massa via de mantel van de temperatuurkabel gaan. Dit leidt tot merkwaardige reacties van de meter.
rob Hendriks
Is dit het niet, dan de meter toch maar eens controleren in een pannetje met water en een temperatuurmeter.
Succes
rob Hendriks
Is dit het niet, dan de meter toch maar eens controleren in een pannetje met water en een temperatuurmeter.
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
14-06-2005 12:18 #75464
door
Beantwoord door in topic koeling 544
Een mogelijkheid is de kwaliteit van de waterpomp. Is de V-snaar goed gespannen. Hoe staat het met de kwaliteit van de schoepen van de waterpomp.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.