- Berichten: 2064
Ontmantelen slaapbeslag
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
28-09-2022 14:47 #200343
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Ontmantelen slaapbeslag
Hallo Marlo,
nogal een plan met de herproductie, wil je de delen in metaal laten printen? En het oppervlak dan ook zo glad dat het verchromen zonder heel veel werk kan?
De veren zullen echter toch zeker niet door printen gemaakt kunnen worden. In los te verkrijgen verstelknopjes in goede kwaliteit zal er ook interesse zijn.
mbt. geboord gat: ik neem aan dat je het extra gat in het onderste beslag op je foto bedoeld: dat is nodig als men het latere type rugleuning met draaiknop voor de verstelling van de banden in de leuning heeft, dat gat werd dus indien nodig in de nieuwe beslagen geboord voor het plaatsen ervan (ze werden alleen maar zonder deze gaten geleverd). Met lood zal het verchromen trouwens amper goed lukken, normaal last men gaten dicht in stalen delen.
groeten,
Rudi
nogal een plan met de herproductie, wil je de delen in metaal laten printen? En het oppervlak dan ook zo glad dat het verchromen zonder heel veel werk kan?
De veren zullen echter toch zeker niet door printen gemaakt kunnen worden. In los te verkrijgen verstelknopjes in goede kwaliteit zal er ook interesse zijn.
mbt. geboord gat: ik neem aan dat je het extra gat in het onderste beslag op je foto bedoeld: dat is nodig als men het latere type rugleuning met draaiknop voor de verstelling van de banden in de leuning heeft, dat gat werd dus indien nodig in de nieuwe beslagen geboord voor het plaatsen ervan (ze werden alleen maar zonder deze gaten geleverd). Met lood zal het verchromen trouwens amper goed lukken, normaal last men gaten dicht in stalen delen.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marlo van den Maagdenberg
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 22
28-09-2022 15:14 #200344
door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Ontmantelen slaapbeslag
Hey Rudi,
Mijn huidige plan is erg afhankelijk van de kosten.
Zodra ik komende week het bestand voor het langste deel op orde heb kan ik pas goed inschatten wat beste oplossing is.
De opties zijn best eindeloos, zo kan bijv:
- 60-40 ratio staal-brons printen (sapeways), polijsten ,verchromen
- aluminium printen, polijsten, verchromen (lastig)
- aluminium CNC, met chrome electroplating (optie bij de CNC boer en relatief snelle levertijd)
- RVS CNC, polijsten
Het CNC'en uit mild staal en het verchromen vind ik de meest elegante optie, maar als het te duur is dan zal ik naar andere opties moeten kijken.
De eerste paar zullen in ieder geval van ABS of ASA zijn, ik moet eerst weten of het goed past voordat ik de portemonee trek voor een metalen versie.
Ik gok dat ik de veren tegen een redelijke prijs nieuw kan vinden, na wat googlen zien die er niet erg speciaal uit.
Het idee van lood had ik uit deze video van een britse chromerij:
Zodra ik zover ben ga ik bij de lokale chromerij informeren of zij tegen een meerprijs het kunnen dichten.
Mijn huidige plan is erg afhankelijk van de kosten.
Zodra ik komende week het bestand voor het langste deel op orde heb kan ik pas goed inschatten wat beste oplossing is.
De opties zijn best eindeloos, zo kan bijv:
- 60-40 ratio staal-brons printen (sapeways), polijsten ,verchromen
- aluminium printen, polijsten, verchromen (lastig)
- aluminium CNC, met chrome electroplating (optie bij de CNC boer en relatief snelle levertijd)
- RVS CNC, polijsten
Het CNC'en uit mild staal en het verchromen vind ik de meest elegante optie, maar als het te duur is dan zal ik naar andere opties moeten kijken.
De eerste paar zullen in ieder geval van ABS of ASA zijn, ik moet eerst weten of het goed past voordat ik de portemonee trek voor een metalen versie.
Ik gok dat ik de veren tegen een redelijke prijs nieuw kan vinden, na wat googlen zien die er niet erg speciaal uit.
Het idee van lood had ik uit deze video van een britse chromerij:
Zodra ik zover ben ga ik bij de lokale chromerij informeren of zij tegen een meerprijs het kunnen dichten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1899
28-09-2022 16:53 #200348
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Ontmantelen slaapbeslag
Ik zou het ,zoals ik reeds eerder opmerkte, eerst eens op mijn stoelen hebben gepast en de werking hebben gecontroleerd.Dit om later zeer onaangename verrassingen te voorkomen. Maar goed ,nu is het kennelijk al gedeeltelijk gedemonteerd.
vriendelijke groet, Niek de Boer.
vriendelijke groet, Niek de Boer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 932
05-11-2022 16:46 - 05-11-2022 17:06 #200782
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Ontmantelen slaapbeslag
Dag Mario,
ik val een beetje laat in dit onderwerp, maar démonteren van slaapstoelbeslag (het hoofdscharnier) gaat heel goed op een freesbank. Herstel gaat met een M6 tapgat en een boutje. Dat is sterk genoeg om de zijdelingse krachten op te nemen. Bij mij zit het al meer dan tien jaar naar tevredenheid. Ik heb net voor een klant een set in Zweden gekocht dat tegen de €700 aan was, dus de prijzen gaan wel omhoog. Een 3D-scan laten maken is echter fenomenaal duur en dan mag je nog naar de printer. Met CNC worden deze onderdelen helemaal onbetaalbaar. Origineel werden deze onderdelen gegoten, dus als je jouw namaakactie wilt doorzetten, dan zou ik eens informeren wat daarvan de prijs moet worden.
ik weet zeker dat een gebruikt set kopen en opnieuw verchromen een stuk voordeliger gaat zijn.
En over prijzen gesproken: ik keek net naar het yourube filmpje over bumperrestauratie. Ze zijn daar bezig met de achterbumper van een DB5 en dat is een auto van tegen de 1 miljoen. Een dusdanige restauratie (ik ken het bedrijf goed) gaat rond de €3000 kosten. Misschien goed als jij je wat meer inleeft in restauratie-/fabricagekosten, want dirt gaat echt buiten het Volvo-gebeueren.
Teun
ik val een beetje laat in dit onderwerp, maar démonteren van slaapstoelbeslag (het hoofdscharnier) gaat heel goed op een freesbank. Herstel gaat met een M6 tapgat en een boutje. Dat is sterk genoeg om de zijdelingse krachten op te nemen. Bij mij zit het al meer dan tien jaar naar tevredenheid. Ik heb net voor een klant een set in Zweden gekocht dat tegen de €700 aan was, dus de prijzen gaan wel omhoog. Een 3D-scan laten maken is echter fenomenaal duur en dan mag je nog naar de printer. Met CNC worden deze onderdelen helemaal onbetaalbaar. Origineel werden deze onderdelen gegoten, dus als je jouw namaakactie wilt doorzetten, dan zou ik eens informeren wat daarvan de prijs moet worden.
ik weet zeker dat een gebruikt set kopen en opnieuw verchromen een stuk voordeliger gaat zijn.
En over prijzen gesproken: ik keek net naar het yourube filmpje over bumperrestauratie. Ze zijn daar bezig met de achterbumper van een DB5 en dat is een auto van tegen de 1 miljoen. Een dusdanige restauratie (ik ken het bedrijf goed) gaat rond de €3000 kosten. Misschien goed als jij je wat meer inleeft in restauratie-/fabricagekosten, want dirt gaat echt buiten het Volvo-gebeueren.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Laatst bewerkt 05-11-2022 17:06 door Teun van Popta.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marlo van den Maagdenberg
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 22
10-03-2023 16:25 #202415
door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Ontmantelen slaapbeslag
Hallo Teun,
Ik ben gelukkig zelf in het bezit van een 3d scanner (revopoint mini) en een printer (voron 2.4) voor plastic prototypen.
Het is voor mij relatief kostenloos om de onderdelen in te scannen en plastic prototypen te maken.
Ik heb vandaag weer even aan dit project gezeten en heb het kleinere deel gescand.
Nu de taak om het bestand digitaal op te schonen en mogelijk over te tekenen.
Qua kosten vermoed ik dat het meevalt, het plan is voor nu om de delen uit RVS 316L te laten printen bij de locale chinees wanneer de bestanden gereed zijn.
Wat betreft de DB5 video doelde ik enkel op het gebruik van lood om gaten op te vullen.
Ik ga dat zeker niet zelf doen en laat dat aan de verchromerij over zodra mijn set die kant op gaat.
gr.
Marlo
Ik ben gelukkig zelf in het bezit van een 3d scanner (revopoint mini) en een printer (voron 2.4) voor plastic prototypen.
Het is voor mij relatief kostenloos om de onderdelen in te scannen en plastic prototypen te maken.
Ik heb vandaag weer even aan dit project gezeten en heb het kleinere deel gescand.
Nu de taak om het bestand digitaal op te schonen en mogelijk over te tekenen.
Qua kosten vermoed ik dat het meevalt, het plan is voor nu om de delen uit RVS 316L te laten printen bij de locale chinees wanneer de bestanden gereed zijn.
Wat betreft de DB5 video doelde ik enkel op het gebruik van lood om gaten op te vullen.
Ik ga dat zeker niet zelf doen en laat dat aan de verchromerij over zodra mijn set die kant op gaat.
gr.
Marlo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 932
12-03-2023 12:39 #202423
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Ontmantelen slaapbeslag
Dag Marlo,
Om je even uit de droom te helpen: ik heb twee weken geleden wat onderdelen teruggekregen van een 3D printbedrijf. Het ging om de mechanismen voor de uitzetruitjes van een BMW uit de zestiger jaren. Kosten € 580,00 en dat betreft nog maar een klein onderdeel. (zie foto's)
Jouw prijsvoorstellingen zijn niet conform de werkelijkheid en verchromen voor € 145,00 per set lukt mij nergens. Wil je een complete set slaapstoelbeslag (dus voor twee stoelen) goed opnieuw laten verchromen dan mag je in ieder geval over de € 400,00 rekenen, maar dan gebeurt het in ieder geval wel goed. (Brinkmann in Hannover of, nog beter, Kreile in Frankfurt)
Mijn ervaringen met verchromen in Nederland zijn dusdanig slecht dat ik dat nooit meer doe.
Mijn voorstel is om te verkopen wat je nu hebt en dan wachten tot er een mooi set wordt aangeboden of zoals Niek zei: goed poetsen.
Succes,
Teun
Om je even uit de droom te helpen: ik heb twee weken geleden wat onderdelen teruggekregen van een 3D printbedrijf. Het ging om de mechanismen voor de uitzetruitjes van een BMW uit de zestiger jaren. Kosten € 580,00 en dat betreft nog maar een klein onderdeel. (zie foto's)
Jouw prijsvoorstellingen zijn niet conform de werkelijkheid en verchromen voor € 145,00 per set lukt mij nergens. Wil je een complete set slaapstoelbeslag (dus voor twee stoelen) goed opnieuw laten verchromen dan mag je in ieder geval over de € 400,00 rekenen, maar dan gebeurt het in ieder geval wel goed. (Brinkmann in Hannover of, nog beter, Kreile in Frankfurt)
Mijn ervaringen met verchromen in Nederland zijn dusdanig slecht dat ik dat nooit meer doe.
Mijn voorstel is om te verkopen wat je nu hebt en dan wachten tot er een mooi set wordt aangeboden of zoals Niek zei: goed poetsen.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marlo van den Maagdenberg
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 22
22-03-2023 15:27 #202556
door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Ontmantelen slaapbeslag
Lijkt erop dat je gelijk moet geven.
Ik heb de scan van het grootste deel afgemaakt en aan een paar printservices gegeven.
Het goedkoopste dat ik 1 onderdeel uit RVS kan laten maken is 325 eur.
Als ik het zelf zou printen dan komt dat uit op ongeveer de helft, maar wel op lagere kwaliteit.
Indd veel te duur.
Ik heb de scan van het grootste deel afgemaakt en aan een paar printservices gegeven.
Het goedkoopste dat ik 1 onderdeel uit RVS kan laten maken is 325 eur.
Als ik het zelf zou printen dan komt dat uit op ongeveer de helft, maar wel op lagere kwaliteit.
Indd veel te duur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.