- Berichten: 55
Klok reparatie
- Remco Mak
- Senior lid
Minder
Meer
20-03-2024 15:52 #1044507
door Remco Mak
Klok reparatie is gemaakt door Remco Mak
Ik heb een volvo klok van motometer 8 cm voor m'n Amazon volgens zeggen en 140 klok echter doet die het niet meer ik heb hem opgemaakt en aan gesloten om alleen tekijken heb er verder dus niet aangezeten zodra ik hem aansluit gaat er een soort kontaktpunt open maar er gebeurt niet behalve dat de koperenspoel loei heet wordt wie weet of dit temaken is en waar,
of kan ik beter een andere kopen .
mvg: remco
mvg: remco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter (V44 regio zuid-west)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 176
20-03-2024 17:53 #1044508
door Peter (V44 regio zuid-west)
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Volvo V50 2,4
Volvo 480 ES 1,7 verkocht
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic Klok reparatie
Remco,
reparatie is erg kostelijk, ik heb et ooit uit laten voeren(met garantie)
Stuur mij een pb en ik kan je in contact brengen
reparatie is erg kostelijk, ik heb et ooit uit laten voeren(met garantie)
Stuur mij een pb en ik kan je in contact brengen
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Volvo V50 2,4
Volvo 480 ES 1,7 verkocht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jean Oberje
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 28
21-03-2024 09:38 #1044511
door Jean Oberje
Beantwoord door Jean Oberje in topic Klok reparatie
Beste Remco Mak,
Reparatie bedrijf :
Metertjensenzo ( Smulders )
Raamdonkstraat 4
5035 DE Tilburg
Tel. 31685682533
E-mail: meterjesenzo@ziggo.nl
Wij hebben hier het zelfde klokje laten repareren in 2024.
Naar tevredenheid, tot op heden.
De kosten waren rond de € 68,00 inclusief verzekerd verzenden op eigen verzoek.
Reparatie bedrijf :
Metertjensenzo ( Smulders )
Raamdonkstraat 4
5035 DE Tilburg
Tel. 31685682533
E-mail: meterjesenzo@ziggo.nl
Wij hebben hier het zelfde klokje laten repareren in 2024.
Naar tevredenheid, tot op heden.
De kosten waren rond de € 68,00 inclusief verzekerd verzenden op eigen verzoek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jean Oberje
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 28
21-03-2024 09:45 #1044512
door Jean Oberje
Beantwoord door Jean Oberje in topic Klok reparatie
correctie op bericht:
Reparatie jaar = 2021
Reparatie jaar = 2021
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remco Mak
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 55
21-03-2024 13:17 #1044514
door Remco Mak
Beantwoord door Remco Mak in topic Klok reparatie
Bedankt voor de snelle reactie maar €68 moet ik wel ff overwegen aangezien ik al voor €30 en €35 een geteste exemplaar kan kopen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remco Mak
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 55
21-03-2024 13:19 #1044515
door Remco Mak
Beantwoord door Remco Mak in topic Klok reparatie
Iemand enig idee wat er eventueel kapot zou zijn en is dat zelf temaken ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M. te Dorsthorst
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 75
21-03-2024 13:24 #1044516
door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Klok reparatie
Het lopen van een klokje komt mechanisch nogal precies.
Het inmiddels opgedroogde vet en mogelijk uitgelubberde verbindingen zorgden er bij mij voor dat het klokje niet (goed) meer liep.
Uit elkaar halen, ontvetten en met de juiste olie (geen idee welke viscositeit) weer in elkaar zetten geeft een kans dat de klok weer loopt.
Het inmiddels opgedroogde vet en mogelijk uitgelubberde verbindingen zorgden er bij mij voor dat het klokje niet (goed) meer liep.
Uit elkaar halen, ontvetten en met de juiste olie (geen idee welke viscositeit) weer in elkaar zetten geeft een kans dat de klok weer loopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remco Mak
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 55
21-03-2024 13:51 #1044518
door Remco Mak
Beantwoord door Remco Mak in topic Klok reparatie
Oke nou weet niet of het bij mij zo simpel is , ik heb alleen het witte kapje er afgehaald en gekeken wat er gebeurde toen ik er stroom op zetten er ging een soort van contactpunten open en op een gegeven moment lichte rook voor 2 tellen en het koperenspoel boven op was loeiheet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
21-03-2024 15:29 #1044519
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Klok reparatie
Hallo Remco,
er hoort binnenin een soort smeltzekering aanwezig te zijn: twee metalen punten zijn verbonden met speciale soldeertin met erg laag smeltpunt (duidelijk lager dan gewoon soldeertin). Als het uurwerk te zwaar loopt en er daardoor te veel stroom getrokken wordt moet deze verbinding wegsmelten voordat de spoel te heet wordt en doorbrandt, dan voldoet opnieuw gangbaar maken en de speciale soldeertinverbinding weer aan te brengen. Soms heeft men echter het uurwerk niet weer gangbaar gemaakt en de punten met gewone soldeertin verbonden, als er dan weer stroom op gezet wordt zal in eerste instantie het klokje weer gewoon lopen daar er een veiligheidsmarge aanwezig is. Maar als het uurwerk op den duur nog zwaarder gaat lopen zal de boel heetlopen maar de gewone soldeertin niet smelten en daardoor zal de spoel zo heet worden dat de isolatie van spoeldraden zal verbranden, waardoor er kortsluiting in de spoel komt en er nog meer stroom loopt en de spoel nog verder verbrandt. Dan zal bij een reparatie de spoel vervangen moeten worden (natuurlijk duurder dan alleen het uurwerk gangbaar maken en de speciale soldeertinverbinding weer aanbrengen). De door je beschreven rook en hitte wijst voor mij op wat ik voorheen beschreven hebt mbt de spoel, dus dat deze verbrand is.
succes,
Rudi
er hoort binnenin een soort smeltzekering aanwezig te zijn: twee metalen punten zijn verbonden met speciale soldeertin met erg laag smeltpunt (duidelijk lager dan gewoon soldeertin). Als het uurwerk te zwaar loopt en er daardoor te veel stroom getrokken wordt moet deze verbinding wegsmelten voordat de spoel te heet wordt en doorbrandt, dan voldoet opnieuw gangbaar maken en de speciale soldeertinverbinding weer aan te brengen. Soms heeft men echter het uurwerk niet weer gangbaar gemaakt en de punten met gewone soldeertin verbonden, als er dan weer stroom op gezet wordt zal in eerste instantie het klokje weer gewoon lopen daar er een veiligheidsmarge aanwezig is. Maar als het uurwerk op den duur nog zwaarder gaat lopen zal de boel heetlopen maar de gewone soldeertin niet smelten en daardoor zal de spoel zo heet worden dat de isolatie van spoeldraden zal verbranden, waardoor er kortsluiting in de spoel komt en er nog meer stroom loopt en de spoel nog verder verbrandt. Dan zal bij een reparatie de spoel vervangen moeten worden (natuurlijk duurder dan alleen het uurwerk gangbaar maken en de speciale soldeertinverbinding weer aanbrengen). De door je beschreven rook en hitte wijst voor mij op wat ik voorheen beschreven hebt mbt de spoel, dus dat deze verbrand is.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remco Mak
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 55
21-03-2024 16:32 - 21-03-2024 16:34 #1044520
door Remco Mak
Beantwoord door Remco Mak in topic Klok reparatie
Rudi , bedank ik denk dat ik beter een ander klokje kan bestellen als ik het zo lees .
Met dat in het achterhoofd ga ik de gok wagen of ik wat kan met uit/in elkaar zetten/halen en schoon maken/solderen .
ps: zijn er missien plaatjes/foto's van te vinden van de soldeer punten ?
Met dat in het achterhoofd ga ik de gok wagen of ik wat kan met uit/in elkaar zetten/halen en schoon maken/solderen .
ps: zijn er missien plaatjes/foto's van te vinden van de soldeer punten ?
Laatst bewerkt 21-03-2024 16:34 door Remco Mak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.