Spanningsstabilisator.

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-01-2023 17:45 #201625 door Simon Nijenhuis
Spanningsstabilisator. is gemaakt door Simon Nijenhuis
De spanningsstabilisator.

Afgelopen periode begaf mij spanningsstabilisator het. De beide meters , temperatuur en tank, kwamen niet meer vanuit de linkerhoek omhoog.

9 van de 10 keer is dan je spanningsstabilisator naar de knoppen.
Ik liep al langer met de gedachte om hier eens wat modernere elektronica toe te passen.

Op internet dit kleine stukje elektronica gevonden. Een Step-down converter .
        Het zet 5V to 24V om tot een stabiele lagere spanning. En nog belangrijker, het kost slechts: € 3,49
Besteld bij Otronic.

Ik heb het oude doosje van de spanningsstabilisator open gemaakt. Het oude Bimetaal verwijderd.. (Bij deze was zoals zo vaak de verwarmingsdraad stuk).
 

Het kleine stukje elektronica heb ik op het mica plaatje gelijmd. Vervolgens 2 kleine gaatjes geboord, en de draadjes aangesloten op de oorspronkelijke aansluitpunten/contacten.
     

Daarna even met het kleine potmetertje de spanning ingesteld op 5,4 -5,5 Volt.
     

Nu nog inbouwen en het resultaat afwachten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-01-2023 11:17 #201646 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Spanningsstabilisator.
Hallo Simon,
heel mooi gedaan en heel mooi laten zien.
Maar ik heb in herinnering dat de originele op 10 volt reguleren of vergis ik mij of is dit niet voor alle bouwjaren het geval?
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-01-2023 17:23 #201649 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Spanningsstabilisator.
Rudi,

Er zit verschil tussen de modellen en wellicht de bouwjaren. Daarom goed opletten welke je moet hebben.

Voor mijn 142, bouwjaar 1972, is het officieel 5,1V. Maar rekeninghoudend met wat spanningsverliezen zo hier en daar heb ik de spanning afgesteld op 5,5 volt.


 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2023 16:25 #201666 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Spanningsstabilisator.
Geweldig, begin steeds meer te begrijpen van elektronica, echter op mijn verzameling originele spanningsstabilisatoren zie ik geen spanning staan... 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-01-2023 21:54 #201671 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Spanningsstabilisator.
Hallo Ed,

Zo ver ik kan nagaan, zijn de spanningsstabalisatoren van de oudere type 140 tot en met 1972 5-Volt. (De lint-snelheidsmeters).
Deze heeft 2 aansluitpunten aan de onderzijde. (Mannetje en vrouwtje schuifstekker) en een klein smal  schuifstekkertje voor de massa aan het huis.

 

Vanf 1973 kwam het nieuwe type dashboard. (Met de klok snelheidsmeter). Deze hebben de 10V spanningsstabilisators. Deze hebben 3 aansluitingen aan de onderzijde (3 mannetjes)
 

Ook in de handleiding van 1973, waar de werking van de instrumenten wordt uitgelegd, kun je dit lezen.
 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


Ook voor deze spanningsstabilisator kun je de Step-down converter gebruiken. Je moet hem dan op 10V afstellen.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-01-2023 16:01 #201693 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Spanningsstabilisator.
Hoi Simon, bedankt voor de tip, ik heb de converter ook besteld voor mijn 144.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Moltzer
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-01-2023 18:51 #201698 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Spanningsstabilisator.
Je zou ook deze kunnen gebruiken, wordt veel toegepast in de 240.
www.164club.se/spanreg.html

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-01-2023 18:58 - 13-01-2023 18:58 #201699 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Spanningsstabilisator.
Rob, dat is een mooie voor mijn 244, maar ik heb een 1971(MY1972) 144 die 5 volt nodig heeft. Heb ik net geleerd van Simon!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 13-01-2023 18:58 door Tom Steverink.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-01-2023 20:25 - 13-01-2023 20:36 #201702 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic Spanningsstabilisator.
Rob,

Ja dat klopt. 
De 78xx series (7810 voor 10V en 7805 voor 5V) lineaire spanningsregelaars hebben echter één groot nadeel. De vermogensopname loopt lineair op met het verschil tussen de ingangs- en de uitgangsspanning. Voorbeeld: stel je wil 5V maken met een 7805 en je ingangsspanning is 12V. Dan moet de 7805 dus 7V verschil weg zien te werken.
Dat doet hij heel simpel: door dit in warmte op te stoken.
Stel je neemt 0,5A op uit je 5V uitgang. Dat is 2,5W aan vermogensafgifte aan je schakeling (spanning maal stroom). Die 0,5A loopt ook aan de ingang (lineair). Alleen dat is is echter bij 12V! Dus wordt er 6W aan vermogen in gestopt. En hij moet ook nog eens 7 Volt omzetten in warmte. (7V x 0,5A = 3,5 W). Normaliter heb je daar een aardig koelelement voor nodig.  Zie foto hieronder. 

 

Met het simpele stukje elektronica, (de converter), wat nauwelijks duurder is, produceert zo goed als geen warmte.

In een filmpje op U-tube staat het mooi voorbeeld met uitleg. ://youtu.be/giGRrODKJSE (zet er wel even https voor) 

En voor de prijs hoef je het niet te laten.Duur zijn ze niet.

Met technische groet,
Simon.
Laatst bewerkt 13-01-2023 20:36 door Simon Nijenhuis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Moltzer
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-01-2023 11:37 #201706 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Spanningsstabilisator.
Juist, dat zal beter werken, ik heb de mijne wel al jaren uitgerust met deze en werkt prima. Maar geloof je dat jouw methode beter is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD