- Berichten: 96
benzinepomp
- Jaap van der Stad
- Premium lid
Minder
Meer
03-01-2025 11:10 - 04-01-2025 12:09 #1047672
door Jaap van der Stad
benzinepomp is gemaakt door Jaap van der Stad
allereerst iedereen mjin beste wensen voor 2025 en een veilig Volvo jaar. En nu het probleem. Mijn P1800 heeft inmiddels bijna alles nieuw of gereviseerd. Hij rijdt fantastisch. Hi staat in de garage, maar ook in de winter wordt er bij goed weer iedere week een rit gemaakt. Echter, het starten met de 2 SU carb. is een heel tijdrovend gebeuren. Ik heb een terugslagklep gemonteerd maar dat helpt niet. De weg van benzinetank naar carb. is lang en de carb. staan snel droog. En ik heb geen zin om telkens met remreiniger in de luchtfilters te spuiten. Iemand zei me dat een electrische benzinepomp ( 460900) wellicht beter was dan pomp 1336184. Kan iemand hier iets zinnigs over vertellen. Vast bedankt en m.v.g. Jaap vn der stad.
Laatst bewerkt 04-01-2025 12:09 door Stijn v.d. Linde. Reden: Dubbele foto's verwijderen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 310
03-01-2025 12:16 - 03-01-2025 12:17 #1047677
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic benzinepomp
Beste Jaap, wat zin de symptomen van het moeizame starten?
Ik heb zelf een 245 met enkle SU (HIF6). Ik merk dat als ik een tijdje niet op benzine rij (ik rij meest op LPG), de motor niet goed oppakt op benzine.
Hierbij lijkt het alsof er te veel benzine in wordt gebracht, motor verzuipt. Brandstofschakelaar in neutraal wil ie wel even, maar is ook snel weer leeg, sneler dan als je van benzine naar LPG zou schakelen. Ik heb hier nog niet echt een vinger achter gekregen. Mogelijke theorien zijn dat er een dichtring/pakking oid droogt en dus niet goed fnctioneert, of dat de vlotter zich nog los moet weken.
Belangrijk hierbij: dit is al sinds ik auto heb, en is nog zo na vervangen vlotter, vlotter naald, buis en diverse apkkigen. Loopt de auto eenmaal op banzine is er niets aan de hand.
Maar dat zijn mijn belevenissen met de SU, vooral ter info en om aan te geven dat er ook andere oorzaken dan benzine toevoer kunnen spelen.
PS : het is een mooie foto, maar ik weet niet zeker of de kracht van de herhaling m beter maakt.
Ik heb zelf een 245 met enkle SU (HIF6). Ik merk dat als ik een tijdje niet op benzine rij (ik rij meest op LPG), de motor niet goed oppakt op benzine.
Hierbij lijkt het alsof er te veel benzine in wordt gebracht, motor verzuipt. Brandstofschakelaar in neutraal wil ie wel even, maar is ook snel weer leeg, sneler dan als je van benzine naar LPG zou schakelen. Ik heb hier nog niet echt een vinger achter gekregen. Mogelijke theorien zijn dat er een dichtring/pakking oid droogt en dus niet goed fnctioneert, of dat de vlotter zich nog los moet weken.
Belangrijk hierbij: dit is al sinds ik auto heb, en is nog zo na vervangen vlotter, vlotter naald, buis en diverse apkkigen. Loopt de auto eenmaal op banzine is er niets aan de hand.
Maar dat zijn mijn belevenissen met de SU, vooral ter info en om aan te geven dat er ook andere oorzaken dan benzine toevoer kunnen spelen.
PS : het is een mooie foto, maar ik weet niet zeker of de kracht van de herhaling m beter maakt.
Laatst bewerkt 03-01-2025 12:17 door BartJu.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arjan Vijge
- Senior lid
- De Reis is de Bestemming
Minder
Meer
- Berichten: 63
03-01-2025 14:19 #1047678
door Arjan Vijge
voormalig lid V44 vereniging nr.G-2827
nu lid nr 16738
17-38-AV P122S verkocht
P131 1967 dagelijks gebruik B20 LPG
145 verkocht
240 D verkocht
440 verkocht
1800 S 1965 rijdend
1800 S 1967 volledige restauratie VOLVOtooid
262C 1980 rijdend
Beantwoord door Arjan Vijge in topic benzinepomp
Bartje, eindelijk een elftal van blauwe duivels ipv rode, wees blij!
voormalig lid V44 vereniging nr.G-2827
nu lid nr 16738
17-38-AV P122S verkocht
P131 1967 dagelijks gebruik B20 LPG
145 verkocht
240 D verkocht
440 verkocht
1800 S 1965 rijdend
1800 S 1967 volledige restauratie VOLVOtooid
262C 1980 rijdend
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jaap van der Stad
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 96
03-01-2025 15:48 #1047679
door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic benzinepomp
Beste Bart gereviseerde SU s,, nieuwe pakkingen, etc. Bij starten tijdens dezelfde dag geen enkel probleem. Maar na een week moet heel lang gestart worden voordat de benzine eindelijk aangezogen is. Hij verzuipt niet, want er is eenvoudig weg geen benzine. Sorr voor de vele foto.s. FOUTJE.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3494
03-01-2025 23:26 #1047682
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic benzinepomp
Deze Pompen zijn voor een injectionsysteem en leveren een te hoge druk (5bar) je moet een lagedruk pomp hebben
shopee.ph/Electric-Fuel-Pump-12V-Univers...35-894f-f5a8cfd8dc43
De druk bij de carburators moet tussen de 1.1 en 3.5 PSI zijn.
Deze pompjes leveren tussen de 3 en 6 PSI en moet je achter bij de tank plaatsen.
succes
Johan Geers
De druk bij de carburators moet tussen de 1.1 en 3.5 PSI zijn.
Deze pompjes leveren tussen de 3 en 6 PSI en moet je achter bij de tank plaatsen.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn v.d. Linde
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 547
04-01-2025 12:05 - 04-01-2025 12:07 #1047687
door Stijn v.d. Linde
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic benzinepomp
Hi Jaap,
Ook ik heb dit probleem, maar ik rijd op LPG dus dan staat de carburateur ook sneller droog.
Ik gebruik ook een elektrische pomp (daar is al veel over geschreven) om de benzine snel bij de carburateur te krijgen. Als de motor op temperatuur is en op snelheid kan ik al rijdend wisselen van brandstof. Als ik in de ochtend wil starten op benzine, dan duurt dit met de elektrische brandstofpomp ook wel even voordat de benzine er is (maar daarvoor hoef ik de motor dus niet rond te gooien).
Ik gebruik niet de pomp die Johan noemt, omdat ik door die pomp een keer bijna stil stond op een brug zonder vluchtstrook. Ik heb nu een pomp van een oude Audi. Die bouwt niet teveel druk op: link
Dat kan dus een oplossing zijn, maar... er rijden genoeg leden op LPG i.c.m. een mechanische pomp op benzine en ik denk niet dat zij altijd met remmenreiniger hoeven te starten. Doet je pomp het wel goed? Misschien kan je een doorzichtig universeel brandstoffilter plaatsen tussen de carb en de pomp. Dan kan je misschien eens klokken hoe lang het duurt voordat je benzine in de leiding hebt. Wellicht is dat dan met andere leden met mechanische pomp te vergelijken.
Ook ik heb dit probleem, maar ik rijd op LPG dus dan staat de carburateur ook sneller droog.
Ik gebruik ook een elektrische pomp (daar is al veel over geschreven) om de benzine snel bij de carburateur te krijgen. Als de motor op temperatuur is en op snelheid kan ik al rijdend wisselen van brandstof. Als ik in de ochtend wil starten op benzine, dan duurt dit met de elektrische brandstofpomp ook wel even voordat de benzine er is (maar daarvoor hoef ik de motor dus niet rond te gooien).
Ik gebruik niet de pomp die Johan noemt, omdat ik door die pomp een keer bijna stil stond op een brug zonder vluchtstrook. Ik heb nu een pomp van een oude Audi. Die bouwt niet teveel druk op: link
Dat kan dus een oplossing zijn, maar... er rijden genoeg leden op LPG i.c.m. een mechanische pomp op benzine en ik denk niet dat zij altijd met remmenreiniger hoeven te starten. Doet je pomp het wel goed? Misschien kan je een doorzichtig universeel brandstoffilter plaatsen tussen de carb en de pomp. Dan kan je misschien eens klokken hoe lang het duurt voordat je benzine in de leiding hebt. Wellicht is dat dan met andere leden met mechanische pomp te vergelijken.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Laatst bewerkt 04-01-2025 12:07 door Stijn v.d. Linde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jaap van der Stad
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 96
04-01-2025 13:52 #1047689
door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic benzinepomp
Hoi Johan, bedankt voor je antwoord. Zo leer ik er altijd weer iets bii op mijn 82 ste. Ik heb inmiddels een lage druk pomp gekocht in een NL web winkel De druk is welliswaar ietsje hoger over de bandbreedte, maar ik hoop dat dit ok.is. groetjes daar, Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jaap van der Stad
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 96
04-01-2025 14:05 #1047690
door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic benzinepomp
Hoi Stijn. Ik ga nooit meer over bruggen rijden na jouw verhaal. Ik heb 2 keer een nieuwe mechanische pomp gemonteerd, dus daar kan het niet aan liggen Het traject van de lage benzinetank links achter tot de carb. hoog rechts voor is een lange weg voor de benzine in de P1800es ( met carburateurs). Ik heb inmiddels een electrishe lage druk pomp gekocht in NL. Ga dit maar eens proberen. Groetjes, Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S. Oord
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
05-01-2025 17:57 #1047712
door S. Oord
Beantwoord door S. Oord in topic benzinepomp
hi, ben jij de jaap van zwedenreizen? maakt niet uit...
oud volvofiel en schipper/captain. brandstof en kwaliteit is altijd zeuren in de scheepvaart.
idd een electrisch lagedrukpompje en een filter kunnen eenvoudig de dieselbrandstofpomp/carburateur vullen.
normaal gesproken zit er een klepje bij de vlotter in je carburateur, die daarmee de (voor)druk van je electrisch pompje regelt.
rijden op lpg.
yeah, jet vlotternaald /zitting) gaat verkeerd slijten..
ik had op mn carbs een bodenkabeltje om de naald uit de zitting te trekken, wanneer ik op lpg reed....
een laatste tip. STOP met remmenreiniger/startpilot.
je sloopt motor!!
oud volvofiel en schipper/captain. brandstof en kwaliteit is altijd zeuren in de scheepvaart.
idd een electrisch lagedrukpompje en een filter kunnen eenvoudig de dieselbrandstofpomp/carburateur vullen.
normaal gesproken zit er een klepje bij de vlotter in je carburateur, die daarmee de (voor)druk van je electrisch pompje regelt.
rijden op lpg.
yeah, jet vlotternaald /zitting) gaat verkeerd slijten..
ik had op mn carbs een bodenkabeltje om de naald uit de zitting te trekken, wanneer ik op lpg reed....
een laatste tip. STOP met remmenreiniger/startpilot.
je sloopt motor!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3494
06-01-2025 06:37 #1047717
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic benzinepomp
Beste Jaap, heb je het vlotterniveau al eens gecontroleerd, wanneer dit te laag is krijg je snel verdampen van benziene er zit immers maar een beetje benziene in de carburator en bij het stilzetten van de motor gaat warmte dat beetje benziene verdampen.
Is het vlotterniveau hoog genoeg heb je dat minder.
Of rijdt je op Eurro 95 deze benziene heeft een laag verdampingstemperatuur.
Dat pompje wat ik als vorbeeld heb gegeven heb je ook in een geheel koperen uitvoering en die gaan wel lang mee.
Ik heb gewoon een reservepomp bij mij.
succes
Johan Geers
Is het vlotterniveau hoog genoeg heb je dat minder.
Of rijdt je op Eurro 95 deze benziene heeft een laag verdampingstemperatuur.
Dat pompje wat ik als vorbeeld heb gegeven heb je ook in een geheel koperen uitvoering en die gaan wel lang mee.
Ik heb gewoon een reservepomp bij mij.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.