- Berichten: 8
Brandstof in de B20 motor
- Ronald Bruggeman
- Nieuw lid
Er valt zoveel over te lezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
- Berichten: 535
Let op dat er geen E0 label bestaat en daar gaat het dus vaak mis. Shell V Power en BP Ultimate tonen een E5 sticker, maar bevatten geen Ethanol volgens Shell en BP zelf dan. Het is euro 98 zonder ethanol.
Let op dat er dus ook Euro 98 bestaat met ethanol. Beiden hebben dus de sticker E5, maar dat betekent niet dat het er ook daadwerkelijk in zit. Logisch? Nee maarja...
In ieder geval geen E10 tanken, het tast de rubbers aan en gezien ethanol voor een groot deel uit water bestaat, roest het sneller als je minder vaak rijdt.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3476
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Bruggeman
- Nieuw lid
- Berichten: 8
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Er valt zoveel over te lezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie
Dat klopt; helaas is er geen oplossing om alsnog het bos te zien, dus zou ik er ook geen energie in steken.
....gezien ethanol voor een groot deel uit water bestaat......
Dit slaat helemaal nergens op : er zit geen water in ethanol of benzine met 10% ethanol. Benzine met een hoger ethanol gehalte trekt op de lange duur wel iets meer water aan dan benzine met 5% of geen ethanol (maar dat kan je toch niet controleren ...).
Dit is net zoals de discussies over de vele oliesoorten .......
Je hebt al een blok met geharde klepzittingen, dus die loodvervanger kan je ook vergeten = geldklopperij.
Ik zou zeggen : probeer het gewoon uit, en je zult merken dat je Volvo zowel op de SP95-E10 als op de Aral 102 o.i.d. prima kan lopen, maar je moet vooral doen waar je zelf het meest gerust mee bent en wat je in de buurt goed kan verkrijgen.
(oftewel : als je nu een Ferrari anno 2020 met 100.000 sensoren had dan is het zeker van belang, maar onze redblocks van 60 jaar geleden draaien op ongeveer alles min of meer hetzelfde .....)
Hier komen vast reacties op dat ik het helemaal verkeerd heb - voor sommige mensen is het zoiets als vloeken in de kerk !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
- Berichten: 535
Rob Vijgenboom schreef : Roon,
Er valt zoveel over te lezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie
Dat klopt; helaas is er geen oplossing om alsnog het bos te zien, dus zou ik er ook geen energie in steken.
....gezien ethanol voor een groot deel uit water bestaat......
Dit slaat helemaal nergens op : er zit geen water in ethanol of benzine met 10% ethanol. Benzine met een hoger ethanol gehalte trekt op de lange duur wel iets meer water aan dan benzine met 5% of geen ethanol (maar dat kan je toch niet controleren ...).
Dit is net zoals de discussies over de vele oliesoorten .......
Je hebt al een blok met geharde klepzittingen, dus die loodvervanger kan je ook vergeten = geldklopperij.
Ik zou zeggen : probeer het gewoon uit, en je zult merken dat je Volvo zowel op de SP95-E10 als op de Aral 102 o.i.d. prima kan lopen, maar je moet vooral doen waar je zelf het meest gerust mee bent en wat je in de buurt goed kan verkrijgen.
(oftewel : als je nu een Ferrari anno 2020 met 100.000 sensoren had dan is het zeker van belang, maar onze redblocks van 60 jaar geleden draaien op ongeveer alles min of meer hetzelfde .....)
Hier komen vast reacties op dat ik het helemaal verkeerd heb - voor sommige mensen is het zoiets als vloeken in de kerk !
Je hebt gelijk Rob, maar ik hoorde via de club dat de brandstoftanks akelig hard roesten bij de mensen die met E10 rijden, of nouja juist niet veel rijden want daar is e.e.a. volgensmij wel afhankelijk van. E10 lang in de tank laten zitten is volgensmij wat iedereen afraadt. Verder deel ik helemaal je mening. Ik kies voor safe, maar dat komt mede door mijn woonplaats die dicht bij de grens ligt, dan tank je daar sowieso vanwege de prijs.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
- Berichten: 1207
"Ethanol trekt water aan....." Nou, mooi niet dus. Ethanol, en ander alcohol achtigen, kan zich vermengen met water. Ofwel, ethanol kan water opnemen, benzine kan dat niet.
Maar hoe komt er water in de benzinetank? 's Nachts als het koud is krimpt de benzine en de luchtvoorraad in de benzinetank. Hierdoor wordt er verse buitenlucht de tank ingezogen. Omdat benzine altijd verdampt, en daar is warmte voor nodig, zal die verse buitenlucht nog verder afkoelen. Het vocht in de lucht zal condenseren en slaat in de tank neer. Overdag warmt e.e.a. weer op en 's avonds start het proces opnieuw. Dit effect staat bekend als de "waterpomp".
Het maakt dus niet uit wat voor soort benzine er in je tank zit, op den duur komt er vanzelf een plasje water onder in je tank te staan. Dit effect staat dus los van het percentage ethanol in de benzine.
Een aantal jaar geelden had ik mijn Moto Guzzi iets te enthousiast gewassen en was er water in de tank gekomen. Het ding liep voor geen meter. Vlotterkamers open gemaakt en er stond werkelijk een druppel water onderin.
Ik heb toen het volgende experiment gedaan. Schone benzine in een glazen potje en daar een paar druppeltjes water bij gedaan. Als je dat een poosje rustig laat staan zie je de druppel water onder staan; ziet er hetzelfde uit als de libel in een waterpas. Vervolgens heb ik er een scheutje spiritus bij gedaan. En warempel, de spiritus mengt zich met water en de druppel was verdwenen. Dus toen heb ik maar een halve liter spiritus in de tank van de Moto Guzzi gekieperd en het ding ging weer als de brandweer.
Conclusie: alcohol achtigen in de benzine is eerder een zegen dan een straf voor wat betreft het water verhaal.
Blijft de aantasting van de diverse materialen in het brandstofsysteem.
Ergens begin 90-er jaren is de E95 ingevoerd. Alle brandstofslangen die je sindsdien kunt kopen zijn ethanol bestendig. Dus als er op jouw auto nog slangen zitten die niet bestand zijn tegen ethanol dan zijn die slangen dus al minstens 25 jaar oud. Foei, schaam je en zorg voor regelmatig en preventief onderhoud.
Last but not least is de aantasting van aluminium door ethanol. Dit is een echt probleem waar voor zover mij bekend geen goede oplossing voor is. Sterker nog, ook heb dat zelf ervaren met de Moto Guzzi. In de aluminium aftapplug van de vlotterkamer zal een minuscuul klein gaatje. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat er een forse gietgal in zat. Eigenlijk is dit een productiefout, ze zeggen wel eens: "Een Guzzi moet je zelf afbouwen...." maar de kwaliteit van de gasfabrieken op onze Volvo's is stukken beter.
M.a.w. ik heb niet zo'n angst voor de ethanol, ik knor al 32 jaar met dezelfde auto rond en eigenlijk zelden of nooit problemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dit is nu minder briljant of een (of meer) additieven gebruiken, met als doel de benzine te stabiliseren.
Persoonlijk denk ik de tank en de slangen helemaal leeg te laten lopen bij opslag, wellicht heeft Han hier nog een mening/advies over ...
Wat hiernaast een probleem is dat de benzine minder stabiel is en 'vergummied' , dat kun je zien in je carburateur, en dus ook in je leidingen.
Gebruik nu uitsluitend ARAL 102 of SHELL/BP 98 plus, moet zeggen dat gat er prima door ..
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
- Berichten: 1207
Jouw idee is om het probleem van verouderende benzine te ondervangen. Echte elke medaille heeft een keerzijde, ook deze. Als jij al roestvorming hebt in je tank, en je zet hem leeg weg, dan zal hij nog harder roesten dan een tank die gevuld is met benzine. Immers roest (officieel moeten we praten over oxidatie) is een proces waarbij zuurstof nodig is. Een lege tank is een en al zuurstof; bij een gevulde tank wordt de zuurstof weggehouden door de brandstof.
Stel dat je een auto jarenlang wil wegzetten, dan is het een goed idee om het brandstof systeem af te tappen. Wat je dan echter wel MOET doen is tank demonteren, reinigen en voorzien van een tank-sealer.
Zet je de auto in de winterstalling dan zou ik de tank volledig volgooien. Aan jou de keuze of je geld wilt spenderen (c.q weggooien) aan een brandstofstabilisator. Mijn grasmaaier loopt op een benzine van minstens drie jaar oud. Stom, gewoon te veel getankt in een te grote jerrycan. maar een keer trekken aan het touwtje en het ding loopt.
Dus die stabiliteit van de brandstof is heus zo slecht nog niet.
De neerslag in de carburateur die jij beschrijft is wat anders. Elke keer als jij de motor uitzet is de carburateur warm, de lichte bestandsdelen in de benzine verdampen dan als eerste. De zware bestandsdelen blijven achter. Als dit proces zich regelmatig herhaalt dan zul je inderdaad wat donkere neerslag in de vlotterkamer aantreffen. Naarmate een auto langer stilstaat zal deze neerslag zich nadrukkelijker vast hechten aan de carburateur. Rijd je regelmatig dan komt er steeds verse benzine die deze neerslag weer oplost.
Moraal van het verhaal; hoe regelmatiger je de auto gebruikt des te minder storingen zul je ondervinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
n = 1 dus geen conclusies aan verbinden
Laat ik dit zeggen; het uitbranden van de Amazon (recente post) waarbij zeer waarschijnlijk een benzine lek verantwoordelijk is geweest, is voor mij reden om NIET met een volle tank de Volvo's langdurig weg te zetten, als aanvulling zou de tank leeg gehaald en van een goede beschermlaag aan de binnenzijde moeten worden voorzien.
Alle rubberslangen op tijd vervangen, onzeker hierover dan zekere alles vervangen, injectie slangetjes bij de B20E/F vallen hier ook onder !.
Bovendien het weggooien van oude benzine zou verspilling van brandstof zijn en dat is ook zonde...duur genoeg (in D goedkoper)
Gelukkig hebben we in NL vrijheid van meningsuiting en mijn waarheid zegt niets over iemand anders
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.