- Berichten: 5
Injectie problemen b30e D jet
- 14359-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
23-09-2017 21:00 #171974
door 14359-dummy
Injectie problemen b30e D jet is gemaakt door 14359-dummy
Hallo,
Ik heb een b30e gereviseerd en de motor terug in de auto gelegd.
Bij het testen slaat de motor even aan en daarna weer af.
De bougies zijn na veelvuldig starten niet nat en er hangt geen benzinelucht in de garage.
De ontsteking lijkt uitstekend te werken, mijn vermoeden is dat de 6 injectoren niet worden aangestuurd.
Benzinepomp werkt uitstekend, primer 2 sec en bouwt mooi druk op. Relais schakeld naar behoren.
Als je met het contact aan de gasklep bedient hoor je de injectoren niet klikken. Dit hoort toch wel te gebeuren?
Het starten en kort lopen wordt veroorzaakt door de 7e injector in het inlaatspruitstuk.
wat heb ik al gecontroleerd;
- triggercontacten in ontsteking, deze werken goed
- sensor gasklepstand, werkt prima.
- alle stekkers op hun plek en schoongemaakt.
- injectoren klikken als je ze voedt met 3 volt batterij, werken dus (?)
De tempsensor recht voor in het blok is aangesloten, hoe controleer je de werking?
Ik ga er vanuit dat de ECU voeding krijgt en functioneert, aomdat de relais, brandstofpomp en startinjector goed werken.
Geen idee meer waarom de injectoren niet worden aangestuurd.
Heeft iemand een idee waarom de injectoren niet functioneren?
Groet Coen
Ik heb een b30e gereviseerd en de motor terug in de auto gelegd.
Bij het testen slaat de motor even aan en daarna weer af.
De bougies zijn na veelvuldig starten niet nat en er hangt geen benzinelucht in de garage.
De ontsteking lijkt uitstekend te werken, mijn vermoeden is dat de 6 injectoren niet worden aangestuurd.
Benzinepomp werkt uitstekend, primer 2 sec en bouwt mooi druk op. Relais schakeld naar behoren.
Als je met het contact aan de gasklep bedient hoor je de injectoren niet klikken. Dit hoort toch wel te gebeuren?
Het starten en kort lopen wordt veroorzaakt door de 7e injector in het inlaatspruitstuk.
wat heb ik al gecontroleerd;
- triggercontacten in ontsteking, deze werken goed
- sensor gasklepstand, werkt prima.
- alle stekkers op hun plek en schoongemaakt.
- injectoren klikken als je ze voedt met 3 volt batterij, werken dus (?)
De tempsensor recht voor in het blok is aangesloten, hoe controleer je de werking?
Ik ga er vanuit dat de ECU voeding krijgt en functioneert, aomdat de relais, brandstofpomp en startinjector goed werken.
Geen idee meer waarom de injectoren niet worden aangestuurd.
Heeft iemand een idee waarom de injectoren niet functioneren?
Groet Coen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 326
23-09-2017 22:31 #171975
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Injectie problemen b30e D jet
Op deze site kun je heel veel vinden over problemen oplossen bij de D-jetronic:
oldtimer.tips/en/d-jetronic
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
24-09-2017 01:14 #171980
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Injectie problemen b30e D jet
Ik zou de bekabeling/stekker van de triggercontacten eens nakijken en eens meten of het openen en sluiten van de contacten wel goed bij de controlunit aankomen.
Dus even met twee personen werken een die meet bij de controlunit en een die start.
meestal is dat het probleem.
succes
Johan Geers
Dus even met twee personen werken een die meet bij de controlunit en een die start.
meestal is dat het probleem.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 387
24-09-2017 11:02 #171985
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Injectie problemen b30e D jet
Coen, deze storing, aanslaan en direct weer afslaan, hoort bij het niet goed werken van de triggercontacten, deze zijn vet of gaan niet goed open, of er is geen goed contact in het stekkertje, deze punten zorgvuldig nakijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14359-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 5
24-09-2017 11:21 #171986
door 14359-dummy
Beantwoord door 14359-dummy in topic Injectie problemen b30e D jet
Heren,
Dank voor jullie reacties. Het document waarin het systeem tot in detail wordt omschreven geeft een helder beeld.
Vanmorgen de stroomverdelen en de triggercontacten getest, deze open en sluiten goed. Het 1-0 signaal komt goed over op de uitwendige stekkercontacten.
Dadelijk zal ik meten of het signaal goed in de ecu komt.
Bijkomende vraag; hoe kan ik de injectoren ( openen en sluiten testen) ?
Ik heb een testopstelling van 3volt (2xaaa batterij) gemaakt. Je ziet een klein vonkje, dus het circuit is ok.
De klikgeluiden blijven uit en ze nevelen niet.
Ter informatie; de injectoren zijn 3 maanden terug ultrasoon gereinigd. Dit werd aangeraden om de werking te verbeteren, het electrisch circuit is ingegoten, zou toch geen probleem mogen geven?
Groet Coen
Dank voor jullie reacties. Het document waarin het systeem tot in detail wordt omschreven geeft een helder beeld.
Vanmorgen de stroomverdelen en de triggercontacten getest, deze open en sluiten goed. Het 1-0 signaal komt goed over op de uitwendige stekkercontacten.
Dadelijk zal ik meten of het signaal goed in de ecu komt.
Bijkomende vraag; hoe kan ik de injectoren ( openen en sluiten testen) ?
Ik heb een testopstelling van 3volt (2xaaa batterij) gemaakt. Je ziet een klein vonkje, dus het circuit is ok.
De klikgeluiden blijven uit en ze nevelen niet.
Ter informatie; de injectoren zijn 3 maanden terug ultrasoon gereinigd. Dit werd aangeraden om de werking te verbeteren, het electrisch circuit is ingegoten, zou toch geen probleem mogen geven?
Groet Coen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14359-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 5
24-09-2017 11:38 #171987
door 14359-dummy
Beantwoord door 14359-dummy in topic Injectie problemen b30e D jet
Daar ben ik weer.
Multimeter aangesloten op de stekker van de ecu en weerstand gemeten van pin 12 naar pin 21 en daarna 22.
Motor laten rondgaan op de startmotor, weerstand was zowel op pin 21 als 22 afwisselend gelijk aan 1 en 0. Triggers openen en sluiten kennelijk goed en het signaal gaat ongestoord De ecu in.
Gisteren de aansturing van de injectoren gemeten, erg lastig met digitale multimeter. Je ziet wel wat gebeuren maar te kort om iets van te zeggen. De voeding van de injectoren (andere voeding dan ecu) komt in de ecu.
Mijn vermoeden gaat steeds meer richting injectoren, blijft de vraag hoe proper te testen.
Grt Coen
Multimeter aangesloten op de stekker van de ecu en weerstand gemeten van pin 12 naar pin 21 en daarna 22.
Motor laten rondgaan op de startmotor, weerstand was zowel op pin 21 als 22 afwisselend gelijk aan 1 en 0. Triggers openen en sluiten kennelijk goed en het signaal gaat ongestoord De ecu in.
Gisteren de aansturing van de injectoren gemeten, erg lastig met digitale multimeter. Je ziet wel wat gebeuren maar te kort om iets van te zeggen. De voeding van de injectoren (andere voeding dan ecu) komt in de ecu.
Mijn vermoeden gaat steeds meer richting injectoren, blijft de vraag hoe proper te testen.
Grt Coen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-09-2017 17:49 #171994
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Injectie problemen b30e D jet
Dat is al een hele lange lijst met checks.
Weet je zeker dat de stapel witte draadjes goed contact maakt op het spruitstuk?
Ik heb ooit een D-jet testlampje gekocht. Zie www.oudevolvo.nl/blog/2010/02/03/d-jet-i...teem-lampje-gekocht/
Dat plug je op de plek van een injector. Die mag je evt we lenen of zelfs overnemen.
Weet je zeker dat de stapel witte draadjes goed contact maakt op het spruitstuk?
Ik heb ooit een D-jet testlampje gekocht. Zie www.oudevolvo.nl/blog/2010/02/03/d-jet-i...teem-lampje-gekocht/
Dat plug je op de plek van een injector. Die mag je evt we lenen of zelfs overnemen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14359-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 5
24-09-2017 18:55 #171997
door 14359-dummy
Beantwoord door 14359-dummy in topic Injectie problemen b30e D jet
Dag Lars,
Dank voor je reactie.
Het betreft een b30 van een 164 '74. De massa van de injectoren worden via de kabelboom teruggeleid langs de relais om onder de accu geaard te worden. Ook deze aansluiting gecheckt, prima aarding. Ik stuur je een pb-tje.
Groet Coen
Dank voor je reactie.
Het betreft een b30 van een 164 '74. De massa van de injectoren worden via de kabelboom teruggeleid langs de relais om onder de accu geaard te worden. Ook deze aansluiting gecheckt, prima aarding. Ik stuur je een pb-tje.
Groet Coen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14359-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 5
24-09-2017 21:00 #171998
door 14359-dummy
Beantwoord door 14359-dummy in topic Injectie problemen b30e D jet
All,
Dank voor het meedenken en de adviezen.
Het vermoeden dat de injectoren vastzaten bleek te kloppen. Ze hebben de hele middag in een verwarmd ultrasoonbad gelegen en twee zijn weer los.
Getest met een 9 volt blokje en de compressor. Het spraybeeld is niet geweldig en ze druppelen na.
Toch blij dat het probleem nu bekend is.
Fijne avond, Coen
Dank voor het meedenken en de adviezen.
Het vermoeden dat de injectoren vastzaten bleek te kloppen. Ze hebben de hele middag in een verwarmd ultrasoonbad gelegen en twee zijn weer los.
Getest met een 9 volt blokje en de compressor. Het spraybeeld is niet geweldig en ze druppelen na.
Toch blij dat het probleem nu bekend is.
Fijne avond, Coen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2145
25-09-2017 08:33 #172007
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Injectie problemen b30e D jet
Hoi Coen,
Mooi dat je het probleem gevonden hebt. Ik heb nog 6 B30E injectoren liggen, kwamen van een rijdende auto een paar jaar geleden.
Mooi dat je het probleem gevonden hebt. Ik heb nog 6 B30E injectoren liggen, kwamen van een rijdende auto een paar jaar geleden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.