- Berichten: 9
Weber 32/36 DGV carburateur op LPG
- Joris Joris Fransen (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
11-09-2016 10:35 - 11-09-2016 10:41 #163369
door Joris Joris Fransen (GAST)
Weber 32/36 DGV carburateur op LPG is gemaakt door Joris Joris Fransen (GAST)
Hallo,
Ik heb een tijdje geleden mijn B18 omgebouwd van een dubbele su carburateur naar een Weber 32/36 DGV carburateur van tinus tuning. Ik rijd hier ook mee op LPG maar omdat ik al wel wat had gelezen over problemen met het mengstuk (afplakken filter wegens te arm mengsel) heb ik hier zelf een mengstuk voor ontworpen waarbij de onderdruk geregeld kan worden waarbij de luchtstroom minimaal beïnvloed wordt. Doordat de gas kanalen boven op het mengstuk staan en niet binnenin kan met het 2e plaatje de luchtsnelheid geregeld worden waardoor de onderdruk in het mengstuk groter of kleiner wordt (venturi effect). Ik heb hier een 123LPG tussen zitten en het resultaat is nu dat deze niets meer moet bij regelen.
Ben zelf zeer tevreden met het resultaat, heb er wel wat tijd ingestoken met mijn broer maar rijd perfect op lpg en benzine zonder verdere aanpassingen en alles past netjes in de bestaande filter.
Voor zei die er iets mee kunnen, veel plezier er mee zou ik zeggen!
Groeten,
Joris
Ik heb een tijdje geleden mijn B18 omgebouwd van een dubbele su carburateur naar een Weber 32/36 DGV carburateur van tinus tuning. Ik rijd hier ook mee op LPG maar omdat ik al wel wat had gelezen over problemen met het mengstuk (afplakken filter wegens te arm mengsel) heb ik hier zelf een mengstuk voor ontworpen waarbij de onderdruk geregeld kan worden waarbij de luchtstroom minimaal beïnvloed wordt. Doordat de gas kanalen boven op het mengstuk staan en niet binnenin kan met het 2e plaatje de luchtsnelheid geregeld worden waardoor de onderdruk in het mengstuk groter of kleiner wordt (venturi effect). Ik heb hier een 123LPG tussen zitten en het resultaat is nu dat deze niets meer moet bij regelen.
Ben zelf zeer tevreden met het resultaat, heb er wel wat tijd ingestoken met mijn broer maar rijd perfect op lpg en benzine zonder verdere aanpassingen en alles past netjes in de bestaande filter.
Voor zei die er iets mee kunnen, veel plezier er mee zou ik zeggen!
Groeten,
Joris
Laatst bewerkt 11-09-2016 10:41 door Joris Joris Fransen (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
11-09-2016 12:42 #163373
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Weber 32/36 DGV carburateur op LPG
Fantastisch om iets wat al jaren op de markt is en degene die deze setup heeft of veelal gehad heeft omdat het toch niet zo ideaal was als gedacht om vervolgens op m.p. voor een schappelijk prijsje de set wederom aan te bieden te verbeteren.
je zegt dat de 123lpg niets hoeft bij te regelen , dat klinkt als het ideale gasmengstuk en dus kan de 123lpg er tussenuit , het hoeft immers zijn werk niet te doen .
als ik de foto's bekijk met het vehaal erbij zou dit wel eens het antwoord kunnen zijn op alle vragen rondom deze setup (hoog brandstofverbruik/tegenvallende prestaties) die de afgelopen jaren op diverse forums gesteld zijn.
misschien is dit de missing link.
je zegt dat de 123lpg niets hoeft bij te regelen , dat klinkt als het ideale gasmengstuk en dus kan de 123lpg er tussenuit , het hoeft immers zijn werk niet te doen .
als ik de foto's bekijk met het vehaal erbij zou dit wel eens het antwoord kunnen zijn op alle vragen rondom deze setup (hoog brandstofverbruik/tegenvallende prestaties) die de afgelopen jaren op diverse forums gesteld zijn.
misschien is dit de missing link.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
11-09-2016 17:21 #163387
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Weber 32/36 DGV carburateur op LPG
Hoi Joris, interressant verhaal. Alleen, als ik naar de smalle aanzuiggleufjes kijk dan vermoed ik dat daardoor toch ook nogal wat vermogen verloren gaat, vergelijkbaar met het deels afplakken van het luchtfilter?!?
Hoe heb je dit gemaakt? Is het een optie om er meer te produceren?
Hoe heb je dit gemaakt? Is het een optie om er meer te produceren?
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2145
11-09-2016 21:10 #163395
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Weber 32/36 DGV carburateur op LPG
Leuk gedaan Joris!
Zelf heb ik op beide Amazons ook een Weber 36.36 en 38.38 gemonteerd. Beide geen probleem met de LPG mengstukken van Nordicar.
Door die smalle sleuven wordt het wel lastig om over het hele toerengebied voldoende mengsel aan te trekken, eigenlijk is dit een fancy manier van het afplakken van het luchtfilter, right?
Zelf heb ik op beide Amazons ook een Weber 36.36 en 38.38 gemonteerd. Beide geen probleem met de LPG mengstukken van Nordicar.
Door die smalle sleuven wordt het wel lastig om over het hele toerengebied voldoende mengsel aan te trekken, eigenlijk is dit een fancy manier van het afplakken van het luchtfilter, right?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris Joris Fransen (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
11-09-2016 21:50 - 11-09-2016 21:52 #163396
door Joris Joris Fransen (GAST)
Beantwoord door Joris Joris Fransen (GAST) in topic Weber 32/36 DGV carburateur op LPG
Beste,
Het verschil is dat de onderdruk in het mengstuk gecreëerd wordt door de luchtsnelheid te beïnvloeden, in theorie wordt er geen extra weerstand gecreëerd doordat de rondingen op het mengstuk zo groot zijn, door het afplakken van de filter wordt de onderdruk groter gemaakt waardoor er meer gas wordt aangezogen en minder lucht. Als je de oppervlakte omrekent van de doorlaat in de carburator hadden we het plaatje op 6.5mm moeten zetten om hetzelfde te hebben en zitten nu op 4mm (ongeveer). Kan geen uitspraken doen over het echte verschil maar is de theorie er achter. Moet wel eerlijk bekennen dat mijn broer door zijn studies beter op de hoogte is van de aerodynamica dus het grootste deel komt van hem. Ik zou er wel nog kunnen laten bijmaken maar heb geen idee wat dit gaat kosten. Als er genoeg interesse is wil ik hier wel eens achter horen...
Joris
Het verschil is dat de onderdruk in het mengstuk gecreëerd wordt door de luchtsnelheid te beïnvloeden, in theorie wordt er geen extra weerstand gecreëerd doordat de rondingen op het mengstuk zo groot zijn, door het afplakken van de filter wordt de onderdruk groter gemaakt waardoor er meer gas wordt aangezogen en minder lucht. Als je de oppervlakte omrekent van de doorlaat in de carburator hadden we het plaatje op 6.5mm moeten zetten om hetzelfde te hebben en zitten nu op 4mm (ongeveer). Kan geen uitspraken doen over het echte verschil maar is de theorie er achter. Moet wel eerlijk bekennen dat mijn broer door zijn studies beter op de hoogte is van de aerodynamica dus het grootste deel komt van hem. Ik zou er wel nog kunnen laten bijmaken maar heb geen idee wat dit gaat kosten. Als er genoeg interesse is wil ik hier wel eens achter horen...
Joris
Laatst bewerkt 11-09-2016 21:52 door Joris Joris Fransen (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris Joris Fransen (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
11-09-2016 22:40 #163398
door Joris Joris Fransen (GAST)
Beantwoord door Joris Joris Fransen (GAST) in topic Weber 32/36 DGV carburateur op LPG
Misschien nog even toevoegen dat mijn lamda tijdens het rijden constant perfect bleef, dus ook hoog in toeren. Om misschien een duidelijker idee te geven van hoe het werkt:
nl.m.wikipedia.org/wiki/Venturi-effect
nl.m.wikipedia.org/wiki/Venturi-effect
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1146
12-09-2016 09:47 #163404
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Weber 32/36 DGV carburateur op LPG
Dat had ik al begrepen , daarom sprak ik al over het ideale gasmengstuk en dit is veel meer dan het afplakken van het luchtfilter.
de tot nu toe mij bekende gasmengstukken voor deze setup zijn ofwel voor 50% afsluitend of met volledige doorlaat waardoor het luchtfilter weer voor 50% afgeplakt zal moeten worden , dus nooit een goede loop op lpg en benzine , altijd 1 van de 2..
de tot nu toe mij bekende gasmengstukken voor deze setup zijn ofwel voor 50% afsluitend of met volledige doorlaat waardoor het luchtfilter weer voor 50% afgeplakt zal moeten worden , dus nooit een goede loop op lpg en benzine , altijd 1 van de 2..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris Joris Fransen (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
12-09-2016 19:29 #163423
door Joris Joris Fransen (GAST)
Beantwoord door Joris Joris Fransen (GAST) in topic Weber 32/36 DGV carburateur op LPG
Ik kan op mijn werk enkele exemplaren extra maken, als er geïnteresseerden zijn laat maar weten.
Joris
Joris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinoud ter Braake
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 379
12-09-2016 21:58 #163431
door Reinoud ter Braake
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Weber 32/36 DGV carburateur op LPG
Ik ben zeer geinteresseerd in een setje, ik hoor graag van je
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris Joris Fransen (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
13-09-2016 18:42 #163442
door Joris Joris Fransen (GAST)
Beantwoord door Joris Joris Fransen (GAST) in topic Weber 32/36 DGV carburateur op LPG
Heb eens aan het tellen geweest, voor 120 euro kan ik dat wel doen, met verzending en alle koppelingen bij. Kan niet beloven tegen wanneer maar kan er wel werk van maken.
Laat maar weten!
Laat maar weten!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.