lpg-informatie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-08-2002 11:17 #56587 door
lpg-informatie is gemaakt door
Mensen die meer willen weten over de eigenschappen en toepassingen van LPG, neem eens een kijkje op:http://www.lpga.co.uk/LPGA.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-08-2002 22:36 #61577 door
Beantwoord door in topic lpg-informatie
Informatie is ook te vinden op:http://www.aegpl.com/index-gb.htm of www.worldlpg.comDat er naast "winterdiesel" ook "winter-LPG" bestaat (70/30 % propaan/butaan tegen 60/40 % propaan/butaan in de zomer) weten de meeste mensen wel. Butaan heeft een kookpunt van -2 graden en propaan van -45 graden en daarom wordt er in de winter een deel butaan vervangen door propaan.Dat de motor in de winter daarom wat minder vermogen levert weten ook veel mensen. Er werd op deze site wel eens geopperd dat propaan een lagere calorische waarde heeft dan butaan, maar dat is niet helemaal juist. Sterker nog, een kilo propaan levert meer energie dan een kilo butaan (of benzine!)!!! Het probleem is de dichtheid. Propaan is minder dicht dan beide andere brandstoffen. Als je niet in gewicht maar in volume rekent dan wordt al ras duidelijk wat er aan de hand is: 1 m3 propaan levert door de lagere dichtheid minder energie dan 1 m3 butaan (beiden in gasvorm). Vanwege de vaste omvang van een inwendige verbrandingsmotor en de lagere dichtheid van propaan kan er minder propaan in een cilinder gevoerd worden dan butaan. Daardoor is de vermogensopbrengst lager.In de gevallen dat de doorstroomsnelheid beperkt is en de gebruikstemperaturen niet te laag (bijv. hobbybrander of camping-gasstel), dan heeft butaan de voorkeur. Een mengsel van 30/70 % propaan/butaan verruimt het temperatuurbereik al aanzienlijk t.o.v. alleen butaan.Wanneer hogere doorstroomsnelheden geen probleem zijn en temperaturen wel eens laag kunnen zijn verdient propaan de voorkeur.In Autogas wordt een mengsel met hoofdbestanddeel propaan toegepast om het starten van een koude motor bij lage temperaturen mogelijk te maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD