lpg wil niet meer
- Bezoeker
14-03-2005 22:06 #53618
door
lpg wil niet meer is gemaakt door
Deze week is, min of meer van het ene op het andere moment, mijn 142 B20A beroerd op LPG gaan lopen. Op benzine loopt de auto prima, zij het na ontstekingsbijstelling. Dat is ergens een geruststelling, want kennelijk is de motor op zichzelf dus in orde.
De verschijnselen: de motor houdt in, reageert slecht op het gas, komt zeer moeizaam op snelheid. Tijdens het rijden houdt de auto af en toe abrupt in met een harde plof (ik kan helaas niet thuisbrengen of deze in het filter of de uitlaat plaatsvindt). De auto start moeizaam en rijdt rommelig.
De ontsteking verdraaien lijkt geen enkele invloed te hebben op de verschijnselen. Ik heb een Velleman ontsteking en heb recent de puntjes ontvet, alsmede andere contactovergangen. Desondanks zijn mijn vonken niet bijster groot (iemand tips in dat verband?) Om te starten moet ik tegenwoordig het gas even uitzetten (dat duidt op een te rijk mengsel) maar als ik mijn hand voor het luchtfilter houdt, gaat de motor sneller lopen en ik meen dat dat juist een teken was van een te arm mengsel?
Vanavond heb ik heeeel voorzichtig de verdamper geopend - hierover post ik een ander topic. Schoonmaak heeft niet geholpen. Verder zou het gasinlaatstuk bij het luchtfilter wat verstopt kunnen zijn, maar op het oog ziet het er goed uit.
Het chokerelais werkt naar behoren, het vacuum ook. Ook het 12V-systeem lijkt het goed te doen. Wat kan er aan de hand zijn? Toch de ontsteking? (Ik krijg een schok als ik de verdelerkap aanraak, dat lijkt me niet helemaal correct, of wel?) Wordt het een nieuwe verdamper (liever niet!) of kan ik nog iets anders nazoeken?
De verschijnselen: de motor houdt in, reageert slecht op het gas, komt zeer moeizaam op snelheid. Tijdens het rijden houdt de auto af en toe abrupt in met een harde plof (ik kan helaas niet thuisbrengen of deze in het filter of de uitlaat plaatsvindt). De auto start moeizaam en rijdt rommelig.
De ontsteking verdraaien lijkt geen enkele invloed te hebben op de verschijnselen. Ik heb een Velleman ontsteking en heb recent de puntjes ontvet, alsmede andere contactovergangen. Desondanks zijn mijn vonken niet bijster groot (iemand tips in dat verband?) Om te starten moet ik tegenwoordig het gas even uitzetten (dat duidt op een te rijk mengsel) maar als ik mijn hand voor het luchtfilter houdt, gaat de motor sneller lopen en ik meen dat dat juist een teken was van een te arm mengsel?
Vanavond heb ik heeeel voorzichtig de verdamper geopend - hierover post ik een ander topic. Schoonmaak heeft niet geholpen. Verder zou het gasinlaatstuk bij het luchtfilter wat verstopt kunnen zijn, maar op het oog ziet het er goed uit.
Het chokerelais werkt naar behoren, het vacuum ook. Ook het 12V-systeem lijkt het goed te doen. Wat kan er aan de hand zijn? Toch de ontsteking? (Ik krijg een schok als ik de verdelerkap aanraak, dat lijkt me niet helemaal correct, of wel?) Wordt het een nieuwe verdamper (liever niet!) of kan ik nog iets anders nazoeken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
14-03-2005 22:27 #73929
door
Beantwoord door in topic lpg wil niet meer
<i>(Ik krijg een schok als ik de verdelerkap aanraak, dat lijkt me niet helemaal correct, of wel?)</i>
<p>
De kap zelf is isolerend, dus dat zou niet moeten kunnen, maar als je in de buurt van de bougiekabels komt ter hoogte van de rubber hoesjes, ja dan kun je wel een schok krijgen. De spanning is hoog genoeg om zich een stukje door (vochtige) lucht te kunnen banen (gebaseerd...ZZAPP...AUW...op eigen ervaringen...).
<p>
Zaken die het LPG-systeem betreffen raad ik aan te laten controleren door de vakman. LPG is te gevaarlijk en de afstellingen komen te nauw om daar zelf wat mee aan te rommelen.
<p>
De kap zelf is isolerend, dus dat zou niet moeten kunnen, maar als je in de buurt van de bougiekabels komt ter hoogte van de rubber hoesjes, ja dan kun je wel een schok krijgen. De spanning is hoog genoeg om zich een stukje door (vochtige) lucht te kunnen banen (gebaseerd...ZZAPP...AUW...op eigen ervaringen...).
<p>
Zaken die het LPG-systeem betreffen raad ik aan te laten controleren door de vakman. LPG is te gevaarlijk en de afstellingen komen te nauw om daar zelf wat mee aan te rommelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
15-03-2005 00:25 #73928
door
Beantwoord door in topic lpg wil niet meer
Als alle kabels(naar de bougies en bobine) goed zijn dan mag je eigenlijk geen schok krijgen.
Dit duidt echt op het weglekken van hoogspanning die dan dus niet meer bij je bougies komt. Je kan het kontroleren door in't donker met een draaiende motor eens met een met water gevulde plantenspuit in je motorruimte te spuiten ,zie je dan (blauwe) vonkjes overschieten zou ik je verdeler en de bougie kabels vervangen.
Dit duidt echt op het weglekken van hoogspanning die dan dus niet meer bij je bougies komt. Je kan het kontroleren door in't donker met een draaiende motor eens met een met water gevulde plantenspuit in je motorruimte te spuiten ,zie je dan (blauwe) vonkjes overschieten zou ik je verdeler en de bougie kabels vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
15-03-2005 07:10 #73927
door
Beantwoord door in topic lpg wil niet meer
<i>dan mag je eigenlijk geen schok krijgen</i>
<p>
Helaas is mijn ervaring dat dat toch ook met nieuwe kabels gebeurt (A-kwaliteit VOD), maar alleen ter hoogte van de rubber hoesjes.
<p>
Helaas is mijn ervaring dat dat toch ook met nieuwe kabels gebeurt (A-kwaliteit VOD), maar alleen ter hoogte van de rubber hoesjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
15-03-2005 09:38 #73926
door
Beantwoord door in topic lpg wil niet meer
<i>Desondanks zijn mijn vonken niet bijster groot</i><br>
Misschien zal je bobine zijn beste tijd gehad hebben.<br><br>
<i>maar als ik mijn hand voor het luchtfilter houdt, gaat de motor sneller lopen</i><br>
Dat zou inderdaad duiden op een te arm mengsel. Heb je geen valse lucht ergens? Check dat, en speel eens met je afstelling van de LPG.
<br><br>
<i>Ik krijg een schok als ik de verdelerkap aanraak</i><br>
Dat kan nog wel eens gebeuren, al moet het theoretisch niet kunnen bij een goed systeem. Hoe is de staat van de verdelerkap zelf? Rotor en punten nog in orde?
Misschien zal je bobine zijn beste tijd gehad hebben.<br><br>
<i>maar als ik mijn hand voor het luchtfilter houdt, gaat de motor sneller lopen</i><br>
Dat zou inderdaad duiden op een te arm mengsel. Heb je geen valse lucht ergens? Check dat, en speel eens met je afstelling van de LPG.
<br><br>
<i>Ik krijg een schok als ik de verdelerkap aanraak</i><br>
Dat kan nog wel eens gebeuren, al moet het theoretisch niet kunnen bij een goed systeem. Hoe is de staat van de verdelerkap zelf? Rotor en punten nog in orde?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
15-03-2005 13:19 #73925
door
Beantwoord door in topic lpg wil niet meer
Nog eens nadenkende bedacht ik het volgende. De auto doet al langere tijd moeilijk bij vochtig weer. Overslaan van de motor komt al wat langer voor. En ook: ontstekingsspul is het duurste niet, dus zelfs al zit het probleem hier niet, dan kan het geen kwaad het te vervangen.
Een paar gekke zaken. Bougiekabels en bougies kreeg ik zo mee van Brezan, maar contactpuntjes kunnen ze niet leveren. Zijn die zo bijzonder dan?
De rotor zou best eens vervangen kunnen worden, dat is juist. De kap ziet er goed uit maar dat zegt niks. Raarder: de kap is van Beru, maar de rotor van Bosch. Sluit dat wel lekker op elkaar aan? Ik kan me voorstellen dat de afstand rotor/kabelpunten niet helemaal lekker is!
Een leenbobine van een buurman leerde, dat dat geen invloed heeft op de vonken. Zojuist las ik ergens (stom natuurlijk) dat de bobine ook wel een goede massaverbinding nodig heeft. Die zou ik eens kritisch kunnen bekijken, want de overgang van 0,2 V is al teveel. En in mijn herinnering is het schroefgat van de bobine meegespoten met een vorige spuitbeurt, dus eh...
Wat ik ook niet snap is het koperen lipje aan de binnenkant van de rotor. Vanboven drukt er een koolstift op de rotor (dat snap ik nog wel) en aan het uiteinde van de rotor springt de vonk over naar de bougiekabels (dat volg ik ook) maar waarom zit er ook een koperen lipje naar de rotoras? Moet die contact maken dan? Of is het alleen een soort klemmetje?
Verder blijft het knagen dat de auto het volgens mij beter op benzine doet dan op gas. Wat heeft dat met de ontsteking te maken, behalve tijdstip? Nou ontbrandt gas ietsje moeilijker, misschien zit'm daarin net het verschil. Knoppen draaien is aan mij zeer besteed, maar misschien rij ik toch maar eens langs de gasboer. Verbruik is ook een belangrijk issue voor me...
Een paar gekke zaken. Bougiekabels en bougies kreeg ik zo mee van Brezan, maar contactpuntjes kunnen ze niet leveren. Zijn die zo bijzonder dan?
De rotor zou best eens vervangen kunnen worden, dat is juist. De kap ziet er goed uit maar dat zegt niks. Raarder: de kap is van Beru, maar de rotor van Bosch. Sluit dat wel lekker op elkaar aan? Ik kan me voorstellen dat de afstand rotor/kabelpunten niet helemaal lekker is!
Een leenbobine van een buurman leerde, dat dat geen invloed heeft op de vonken. Zojuist las ik ergens (stom natuurlijk) dat de bobine ook wel een goede massaverbinding nodig heeft. Die zou ik eens kritisch kunnen bekijken, want de overgang van 0,2 V is al teveel. En in mijn herinnering is het schroefgat van de bobine meegespoten met een vorige spuitbeurt, dus eh...
Wat ik ook niet snap is het koperen lipje aan de binnenkant van de rotor. Vanboven drukt er een koolstift op de rotor (dat snap ik nog wel) en aan het uiteinde van de rotor springt de vonk over naar de bougiekabels (dat volg ik ook) maar waarom zit er ook een koperen lipje naar de rotoras? Moet die contact maken dan? Of is het alleen een soort klemmetje?
Verder blijft het knagen dat de auto het volgens mij beter op benzine doet dan op gas. Wat heeft dat met de ontsteking te maken, behalve tijdstip? Nou ontbrandt gas ietsje moeilijker, misschien zit'm daarin net het verschil. Knoppen draaien is aan mij zeer besteed, maar misschien rij ik toch maar eens langs de gasboer. Verbruik is ook een belangrijk issue voor me...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
15-03-2005 19:47 #73924
door
Beantwoord door in topic lpg wil niet meer
Vanmiddag heb ik de bougiekabels, de bobinekabel en de bougies zelf vervangen. Verder heb ik (o schande) de verdelerkappuntjes e.d. een beetje geschuurd, omdat de Brezan mij die nog niet kon leveren vanmiddag.
Eerst natuurlijk die stomme bougiekabels aangesloten volgens 1-3-4-2 maar dan in de uitlaatslag, dus starten ho maar... (ha, maar ik kom er toch wel zelf op dat ik dat verkeerd gedaan zou kunnen hebben, ziedaar de progressie!)
Maar toen het ding eenmaal startte ging alles alleen maar beroerder, ook op benzine. Verschijnselen: de motor schudt, reageert fluctuerend en matig op het gas, power ontbreekt.
Zouden het de kleppen kunnen zijn, of moet ik onderhand toch voor erger gaan vrezen?
Eerst natuurlijk die stomme bougiekabels aangesloten volgens 1-3-4-2 maar dan in de uitlaatslag, dus starten ho maar... (ha, maar ik kom er toch wel zelf op dat ik dat verkeerd gedaan zou kunnen hebben, ziedaar de progressie!)
Maar toen het ding eenmaal startte ging alles alleen maar beroerder, ook op benzine. Verschijnselen: de motor schudt, reageert fluctuerend en matig op het gas, power ontbreekt.
Zouden het de kleppen kunnen zijn, of moet ik onderhand toch voor erger gaan vrezen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
15-03-2005 21:06 #73923
door
Beantwoord door in topic lpg wil niet meer
Ik had van de week ook een probleem met de ontsteking wat bovenstaande verschijnselen vertoonde en het bleek dat het draadje van de condensator afgebroken was. Ook wil het wel dat (bij de B18) het kleine stukje verenstaal met een kogeltje eronder, verbogen is waardoor de grondplaat van de verdeler niet goed op zijn plaats blijft en de ontsteking dan maar wat doet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
15-03-2005 22:32 #73922
door
Beantwoord door in topic lpg wil niet meer
Die condensator, dat zou natuurlijk nog kunnen... in ieder geval kreeg ik je bijdrage binnen vlak nadat ik in het pikkedonker toch nog maar even mijn Velleman had afgekoppeld en de originele ontsteking weer had aangesloten.
Maar hoewel ik inmiddels wel weer een rondje gereden heb, kan ik eigenlijk niet goed beoordelen of het nou geholpen heeft... donker, alle instellingen verprutst bij het zoeken, en ook effe geen zin meer...
Ik ga in ieder geval wel ook een nieuwe condensator bestellen. Bedankt voor de tip!
Maar hoewel ik inmiddels wel weer een rondje gereden heb, kan ik eigenlijk niet goed beoordelen of het nou geholpen heeft... donker, alle instellingen verprutst bij het zoeken, en ook effe geen zin meer...
Ik ga in ieder geval wel ook een nieuwe condensator bestellen. Bedankt voor de tip!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
18-03-2005 21:22 #73921
door
Beantwoord door in topic lpg wil niet meer
Om even in te haken op deze dicussie bij een Velleman ontsteking wordt de condensator NIET Aangesloten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.