Mechanische brandstofpomp voor dubbele Solex?

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2016 14:47 #158382 door Lars Rengersen
Mechanische brandstofpomp voor dubbele Solex? is gemaakt door Lars Rengersen
Afgelopen week wilde ik mijn barnfind combi een starten.
Ik krijg hem echter met geen mogelijkheid aan de praat.
Op een beetje ether start en loopt hij heel even prima.
Oorzaak lijkt dus in de carburateur/brandstoftoevoer te zitten.
Zeven jaar oude peut zal niet veel soeps meer zijn, maar zelfs met een trechtertje verse benzine en zelfs met een handmatig met verse benzine gevulde vlotterkamer wil hij niet starten.

Inmiddels zit er een B20 in maar nog wel met de oude Zenith carburateur en enkele pijp van de B18.
Die Zenith oogt vrij gaar, veertje gasklep gebroken en heel veel speling op de gasklep as.
Ik wil de Zenith niet behouden dus heb geen zin om erin te investeren.

Het mooiste zou zijn om er even snel een stromberg op te drukken, maar die heb ik hier zo niet voorhanden met spruitstuk.
Wel heb ik nog een mooi setje dubbele Solexen liggen. Uitlaat deel ook wel.
Nu is mijn vraag (lange aanloop):

In hoeverre gaat het monteren van een 2x een dubbele Solex in combinatie met de standaard mechanische brandstofpomp werken?
Of moet ik dan upgraden naar een elektrische en/of een drukregelaar plaatsen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2016 15:01 #158383 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Mechanische brandstofpomp voor dubbele Solex?
Dubbele zijstroom carburateurs werken op 30mb.
in de praktijk levert de mechanische pomp een te hoge druk waardoor er mogelijk brandstof langs de afsluiters
wordt geperst.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2016 15:47 #158386 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Mechanische brandstofpomp voor dubbele Solex?

"Rene Brandt" schreef:
Dubbele zijstroom carburateurs werken op 30mb.
in de praktijk levert de mechanische pomp een te hoge druk waardoor er mogelijk brandstof langs de afsluiters
wordt geperst.

Wat dan de vlotterkamers doet overlopen en de overloop druipt dan op de (hete) uitlaat :shock:
Vraag maar niet hoe ik het weet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Davy Rutten
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-02-2016 22:21 #158394 door Davy Rutten
Beantwoord door Davy Rutten in topic Mechanische brandstofpomp voor dubbele Solex?
Ik heb een orginele R-sport set op mijn B20 gehad met 2 dubbele solex carburateurs (de set ligt nu wel op zolder),
En die had een mechanische benzinepomp, het was wel niet dezelfde als op een standaard B20 (de benzineleiding zat erin geschroeft ipv met spanbandjes)
En ik had geen problemen met lekkende benzine...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2016 22:24 #158395 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Mechanische brandstofpomp voor dubbele Solex?
Maar je kan er wel een Malpaasi o.i.d. tussen zetten. Tenslotte reden ze met de fabrieks rally-auto's in de zestiger jaren ook met een mechanische pomp.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-02-2016 06:36 #158398 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Mechanische brandstofpomp voor dubbele Solex?
Dank!
Ik had zelfs al een drukregelaar met meter liggen bedacht ik me.
Die heeft echter een bereik van 0 - 140 psi.
Dat gaat hem dus niet worden om 30 mbar af te kunnen regelen.
Maar even op zoek naar een 0 - 4 psi regelaar.
Zo'n Malpaasi klinkt wel mooi en niet eens al te duur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-02-2016 07:56 #158399 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Mechanische brandstofpomp voor dubbele Solex?
Ik heb deze

www.mattlewisracing.co.uk/produc ... wis_racing

Wel goed afstellen mbv een drukmeter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-02-2016 08:48 #158400 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Mechanische brandstofpomp voor dubbele Solex?
Ik ook. Perfect af te stelle . Wel even een bevestigingsplaatje van RVS maken van het meeteleverde roest sneller dan dat het gras groeit.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thom Fransen
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-02-2016 10:02 #158419 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Mechanische brandstofpomp voor dubbele Solex?
Budget alternatief.
Zoek op de sloop een Alfa Romeo met carburateurs (geen injectiemodel dus) en haal daar het benzinefilter vanaf (is een zelfde potje maar dan geen glaasje maar meestal van metaal). Hierin zit een drukregelaar voorweber/solex/dellorto ingebouwd.. Filter zit bij Alfa altijd ergens onder de motorkap (even leidingen volgen vanaf de mechanische benzinepomp die ergens tegen het blok zit (varieert per model).
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-02-2016 14:51 #158533 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Mechanische brandstofpomp voor dubbele Solex?
Uiteindelijk ben ik voor een nog kortere weg gegaan. M'n vader had nog een goede Zenith liggen en die zit erop.


Motortje loopt prima, beetje lekkage bij de uitlaat.
Zie ook blogpost Schuurvondst combi Zenith VN36 carburateur gewisseld

De Malpassi is toegevoegd aan de shopping list zodra de solexen echt ergens op komen.
Voor nu weet ik nog niet precies wat ik met deze auto ga doen.
Eerst maar eens als voorbeeld/mal gebruiken en wellicht als de EV combi bij de straler staat tussendoor deze even lassen en voor de APK.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD