caprotech RX5 en 10
- Martijn Jansen (GAST)
- Junior lid
RX10 is niet overschilderbaar?
Hoe doen jullie dat? Ik wil namelijk wat plekjes bijwerken aan de body en het liefst in de juiste kleur en niet in een RAL-kleur die er in de buurt komt (maar het nét niet is).
Att våga är att tappa fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
deze producten zijn niet voor op het zichtbare plaatwerk buitenzijde , hier zijn allerhande grond en afwerklakken voor op basis van poly urethaan , epoxy e.d op synthetische of waterverdunbare basis.
In de holle ruimte kun je met RX5 beginnen en dan RX7 eroverheen, is feitelijk RX5 en RX10 gemengd.
Op de onderzijde kun je RX10 verwerken met de kwast en dat wordt heel mooi.
Enige nadeel is dat RX10 erg hard wordt, en steenslag dus werk ik het af met clear coat of heldere tectyl.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Als je er met andere laksystemen overheen gaat wordt het weer zacht en gaat het reageren met allen gevolgen van dien.
Dus zoals gezegd voor de niet in het zicht en eventueel holle ruimtes (al zou ik daar een product op vet basis voor adviseren).
Beginnen met RX5 totdat de plaat verzadigd is. Dan RX10 er overheen (al dan niet verdund met een beetje RX5).
In de holle ruimtes zou ik zoals gezegd een vet toepassen (zie mijn overwegingen in mijn blogpost Mike Sanders Fett voor antiroest behandeling holle ruimtes gekocht ) maar eerst RX5 met daarna RX7 kan ook. RX7 is in mijn beleving wat anders dan RX5 en RX10 gemengd. Die twee harden namelijk uit en RX7 blijft kleverig.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Moet wel goed uitgehard zijn.
Ook kan epoxy primer over goed uitgeharde RX5
Epoxy over RX10 gaat niet, dat gaat werken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Rene Brandt
- Platinum lid
rx5 wordt weliswaar droog maar is ook uitgehard zachter dan epoxy.
er is dan sprake van een (kei) hard verfsysteem over een zachtere ondergrond.
dit kan o.a. scheuren op delen die kunnen werken.
standaard autolak op basis van de ouderwetse alkydhars heeft wel een vergelijkbare hardheid i.c.m.de rx5.
epoxyprimer kan eigenlijk alleen op blank staal worden aangebracht of epoxyplamuur/polyesterplamuur.
Eerst begonnen met RX5.
Is prima te verwerken en ik heb het idee dat het goed overal tussen vloeit. Het is wel belangrijk het goed uit te laten harden, dus heb het een week laten drogen. Vervolgens RX10 eroverheen (gemengd met 15% RX5) en deze behandeling nog een keer herhaalt om het goed dekkend te krijgen.
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.
- Martijn Jansen (GAST)
- Junior lid
Att våga är att tappa fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
- Saskia De Vos
- Verbannen
Robert Walstra schreef : Ik heb RX5 en RX10 gebruikt voor mijn kofferbak. (zie blogposts: volvo1800s.up2dateprojecten.nl/tag/kofferbak/ )
Robert, ik wil hetzelfde doen bij de Amazon. De vraag is enkel of RX5 houdt op bestaande laklagen (of restanten), of moet het staal echt eerst overal volledig worden kaalgemaakt?
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Het beste is helemaal kaal maken en vervolgens alles minimaal 24 uur laten oxideren. Dat geeft RX5 de beste kans om aan te hechten.
In mijn geval is dat redelijk gelukt, hoewel er wel wat resten (minimaal) waren achtergebleven. je ziet echter na behandeling met RX5 en RX10 helemaal niets meer van de 'oude troep'.
Succes!
Volvo 1800s (1966) | Eelde
Blog over de restauratie en instandhouding van een Volvo 1800S, bouwjaar 1966.