Voorruit polijsten
- Joop van Putten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-08-2014 17:54 #142427
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Voorruit polijsten is gemaakt door Joop van Putten
De voorruit van mijn Amazon zit vol kleine pitjes. Geen sterren. Ik wil hem laten polijsten bij een gespecialiseerd bedrijf. Heeft iemand ervaring hiermee?
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
05-08-2014 23:19 #142432
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Voorruit polijsten
geen ervaring maar wel een vraag weet je al wat het kost? blijft het raam in de auto of moet hij eruit. En wat kost een nieuw raam.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leof
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 654
05-08-2014 23:47 #142433
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Voorruit polijsten
Een nieuwe voorruit kost 200 piek:
www.volvokv.nl/index.php?page=sh
... Itemid=163
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-08-2014 23:52 #142434
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Voorruit polijsten
De ruit blijft in de auto zitten en het kost rond de 90 euro.
Zie ook hier: Ben toch benieuwd naar ervaringen
Zie ook hier: Ben toch benieuwd naar ervaringen
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1244
06-08-2014 08:56 #142437
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Voorruit polijsten
Heb wel eens een voorruit laten polijsten, werkt prima om de kleine krasjes eruit te halen (dit zijn de krasjes die de schittering veroorzaken in de voorruit als 's avonds een tegenligger jou tegemoet komt).
De putjes die jij beschrijft zijn dermate diep dat men die waarschijnlijk niet kan wegpolijsten.
Als je het zeker wilt weten moet je even langs dat bedrijf rijden en vragen of zij het kansvol achten dat ze de putjes eruit kunnen krijgen.
Persoonlijk zou ik voor een nieuwe voorruit gaan, kun je tevens de sponning inspecteren (en ontroesten indien nodig)
De putjes die jij beschrijft zijn dermate diep dat men die waarschijnlijk niet kan wegpolijsten.
Als je het zeker wilt weten moet je even langs dat bedrijf rijden en vragen of zij het kansvol achten dat ze de putjes eruit kunnen krijgen.
Persoonlijk zou ik voor een nieuwe voorruit gaan, kun je tevens de sponning inspecteren (en ontroesten indien nodig)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-08-2014 10:26 #142439
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Voorruit polijsten
Dank voor de reacties.
Hoewel ik geen reden heb aan te nemen dat er roest op de sponningen zou zitten is een nieuwe ruit te overewegen als polijsten niet helpt. Maar met een nieuwe ruit ben je er niet. Daar komt bij een nieuw rubber en een nieuwe sierlijst. Plus de misere van het erin zetten. Ik ga dus eerst eens kijken of polijsten een optie is.
Hoewel ik geen reden heb aan te nemen dat er roest op de sponningen zou zitten is een nieuwe ruit te overewegen als polijsten niet helpt. Maar met een nieuwe ruit ben je er niet. Daar komt bij een nieuw rubber en een nieuwe sierlijst. Plus de misere van het erin zetten. Ik ga dus eerst eens kijken of polijsten een optie is.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 798
08-08-2014 14:31 #142483
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Voorruit polijsten
het voorstel van Han is eigenlijk het enige goede, omdat men dit vroeg of laat toch zal moeten (laten)
doen, of men nu laat slijpen of niet.
Omwille van gedeeltelijke restauratie van m'n AM wegens ongeval, zijn bij mij recent ook
voorruit+rubber+sierlijsten vervangen. HET grote voordeel is dat de sponning nu ev.
kan bijgewerkt worden, terwijl dit later problematisch kan worden. Ook waren bij mij de onderste linker en rechter
hoek mat geworden door vocht en zon, dus oude ruit was zeker niet meer te redden door slijpen.
De sierlijsten kunnen onbeschadigd blijven, indien men voorruit eruit haalt door rubber er met scherp ("Stanley")mes
uit te snijden. Alhoewel terugplaatsen van rubber+voorruit+sierlijst achteraf gezien eenvoudig bleek te zijn,
en om "misere" te vermijden, heb ik dit toch laten doen door een plaatselijke Volvo oldtimer kenner.
Die bleek verder aangenaam verrast door de soepelheid van een ORIGINEEL Volvo rubber, vergeleken met
een namaak versie. Ook ruit was origineel Volvo. De "kenner" volgde daarbij nauwgezet de procedure
die in de Volvo Service Manual beschreven staat (het deel ivm "Carrosserie"). Dit houdt o.a. in:
- gebruik van gepaste koord,
- instrijken met vaseline van het rubber aan de kant die over de sponning moet glijden,
- om het geheel waterdicht te maken werden 2 soorten dichtingsmiddel gebruikt, en voor
aanbrengen van dichtingsmiddel werd PLATTE kop gebruikt,
- de sierstrips plaatsen NADAT ruit+rubber geplaatst zijn,
- de sierstrips NIET invetten, ander wippen die er steeds maar uit.
Op die manier is alles terug perfekt origineel, en werden geen verloren kosten gemaakt.
Een anders nog klare ruit kan ev. later ook nog worden geslepen, dan als reserve ruit.
doen, of men nu laat slijpen of niet.
Omwille van gedeeltelijke restauratie van m'n AM wegens ongeval, zijn bij mij recent ook
voorruit+rubber+sierlijsten vervangen. HET grote voordeel is dat de sponning nu ev.
kan bijgewerkt worden, terwijl dit later problematisch kan worden. Ook waren bij mij de onderste linker en rechter
hoek mat geworden door vocht en zon, dus oude ruit was zeker niet meer te redden door slijpen.
De sierlijsten kunnen onbeschadigd blijven, indien men voorruit eruit haalt door rubber er met scherp ("Stanley")mes
uit te snijden. Alhoewel terugplaatsen van rubber+voorruit+sierlijst achteraf gezien eenvoudig bleek te zijn,
en om "misere" te vermijden, heb ik dit toch laten doen door een plaatselijke Volvo oldtimer kenner.
Die bleek verder aangenaam verrast door de soepelheid van een ORIGINEEL Volvo rubber, vergeleken met
een namaak versie. Ook ruit was origineel Volvo. De "kenner" volgde daarbij nauwgezet de procedure
die in de Volvo Service Manual beschreven staat (het deel ivm "Carrosserie"). Dit houdt o.a. in:
- gebruik van gepaste koord,
- instrijken met vaseline van het rubber aan de kant die over de sponning moet glijden,
- om het geheel waterdicht te maken werden 2 soorten dichtingsmiddel gebruikt, en voor
aanbrengen van dichtingsmiddel werd PLATTE kop gebruikt,
- de sierstrips plaatsen NADAT ruit+rubber geplaatst zijn,
- de sierstrips NIET invetten, ander wippen die er steeds maar uit.
Op die manier is alles terug perfekt origineel, en werden geen verloren kosten gemaakt.
Een anders nog klare ruit kan ev. later ook nog worden geslepen, dan als reserve ruit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-08-2014 15:13 #142501
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Voorruit polijsten
Dank voor de reactie. Ik ga het overleggen met mijn oldtimer specialist in Dalfsen
www.classic-job.nl/index.html
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 379
10-08-2014 14:48 #142536
door Reinoud ter Braake
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Voorruit polijsten
Polijsten werd me sterk afgeraden door de bekende Paul van die vervelende ruitenreclame :lol:
Hij gaat me wel assisteren bij het terug plaatsen van de ramen.
Ik ga voor een nieuwe voorruit, wie heeft de beste ruitrubbers voor een 1800S , de club heeft ze nl niet op het web staan
Willy Je spreekt van :
om het geheel waterdicht te maken werden 2 soorten dichtingsmiddel gebruikt, en voor
aanbrengen van dichtingsmiddel werd een PLATTE kop gebruikt,
Wat voor dichtings middelen bedoel je precies, en bedoel je een platte tuit op de kitspuit?
Hij gaat me wel assisteren bij het terug plaatsen van de ramen.

Ik ga voor een nieuwe voorruit, wie heeft de beste ruitrubbers voor een 1800S , de club heeft ze nl niet op het web staan
Willy Je spreekt van :
om het geheel waterdicht te maken werden 2 soorten dichtingsmiddel gebruikt, en voor
aanbrengen van dichtingsmiddel werd een PLATTE kop gebruikt,
Wat voor dichtings middelen bedoel je precies, en bedoel je een platte tuit op de kitspuit?
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 798
10-08-2014 15:52 #142540
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Voorruit polijsten
Hallo Reinoud,
met "PLATTE kop" bedoelde ik inderdaad "platte tuit", het dichtingsmiddel gaat daarmee verder onder de gummi
als met een ronde tuit.
Over de 2 soorten dichtingsmiddel informeer ik me nog eens bij wie voorruit geplaatst heeft.
Ik dacht dat het Duitse produkten waren, 1x voor tussen gummi en sponning, en 1x voor tussen ruit en gummi,
volgende week meer info.
Mvg, Willy DB
met "PLATTE kop" bedoelde ik inderdaad "platte tuit", het dichtingsmiddel gaat daarmee verder onder de gummi
als met een ronde tuit.
Over de 2 soorten dichtingsmiddel informeer ik me nog eens bij wie voorruit geplaatst heeft.
Ik dacht dat het Duitse produkten waren, 1x voor tussen gummi en sponning, en 1x voor tussen ruit en gummi,
volgende week meer info.
Mvg, Willy DB
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.