Raamrubbers vervangen
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Kan ik de voorruit verwijderen zonder dit rubber stuk te snijden? Rubber zelf lijkt nieuwig nl. In de dozen met onderdelen welke bij de combi kwamen zitten ook nieuwe achterruitrubbers (links en rechts). Ook hier lekt hij een klein beetje dus wil deze ook vervangen. Iemand wat tips voor me hoe ik deze rubbers kan vervangen en hoe ik ze het best (lekvrij) terug kan plaatsen?
Alvast dank.
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Hou er rekening meer dat onder het rubber wrs. wat roest of misschien wat erger, te voorschijn zal komen zo is mijn ervaring. Nieuw rubber afkitten tussen rubber en carrosserie met bv 3M ruiten kit, zorgt voor een goede afdichting.
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Waarom rubber en ruit er uithalen. Je kan het ook gelijk nu nog dicht kitten.
Ik heb Electra plakband genomen en dit op 1 1/2 MM van het rubber op de lak geplakt ook op de sierstrippen van het rubber. Dan een streep van kit trekken en netjes met een natte vinger dicht smeren.
Plakband voorzichtig verwijderen en de ruit is dicht. Dan nog zelfde behandeling ruit en rubber.
Wel even alles ontvetten voordat je hieraan begint.
Ik zou een kit nemen die wel een beetje flexibel blijft maar wel uithard.
Ik heb dacht ik ook iets van 3M gebruikt. Ongeveer 2 jaar geleden en het is nog steeds water dicht.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Ik ga er dit weekend mee aan de slag. Ik wil zowiezo even kijken wat er zich allemaal onder het rubber afspeeld vandaar dat hij eruit gaat. Ik denk toch dat ik voor een nieuw rubber ga, deze zit er vreemd in en zal bij terugplaatsen natuurlijk ook weer raar gaan doen.
Qua terugplaatsen neem ik aan dat ik eerst de ruit in het rubber wurm (hier geen kit nodig) en vervolgens de raamsponning aan de buitenzijde (beetje bovenaan) in de kit zet, touwtje in het rubber en gaan.
Erg benieuwd, iig een goede oefening voor de achterramen.
Keep you posted.
Groet Jeroen
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Qua terugplaatsen neem ik aan dat ik eerst de ruit in het rubber wurm (hier geen kit nodig) en vervolgens de raamsponning aan de buitenzijde (beetje bovenaan) in de kit zet, touwtje in het rubber en gaan.
Groet Jeroen
rubber om de ruit geen idd dan touwtje erin, eindjes van de touw bovenin uit laten komen en weer geen kit gebruiken wordt een zooitje dan. Onderkant raam in de sponning, raam tegen de sponning aan zetten linker of rechterhand tegen het raam en met de ander 1 van de touwtjes pakken en dan rustig er aan trekken, geef het rubber de kan om het randje te vallen. Het aandrukken van het raam zal hierbij helpen, niet te hard natuurlijk maar met beleid. Ik heb dit in mijn 1tje gedaan en het is te doen maar met zijn 2 is het helemaal een eitje. Dan pas kitten en dan pas je alu strip er weer in het rubber.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Succes
Groeten, Rob
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Wel wat roest maar gelukkig overal nog een opstaande rand. Er hoeft dus niet gelast te worden. Nu de verroeste stukken in de rx5 gezet zodat er morgen primer overheen kan. Dit spul is in no time droog dus er kan dezelfde dag nog een toplaag overheen waardoor ik de ruiten zondag weer kan terugflappen.
Ik vraag me toch nog af waarom het kitten gebeurt nadat de ruiten geplaatst zijn. Is het niet veel handiger om een rul tixo op de opstaande rand te leggen en dan de ruit te plaatsen?
Erg benieuwd hoe het gaat lopen.
Groet Jeroen
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Eerst maak ik de ruit goed schoon met een krabbertje. Vervolgens ontvetten. Dan pak ik het ruitrubber, en smeer de binnenste rand in met kit. Vervolgens plaats ik het rubber om de ruit. Teveel aan kit veeg ik even af. Daarna monteer ik het touwtje, en dan kit ik rondom de ruit, en op de wagen de vier hoeken. Vervolgens ga ik hem plaatsen. Zo'n zooitje wordt het niet. Met een beetje petroleum poets ik het altijd zo weg. Daarna goed aandrukken en als je genoeg kit gebruikt hebt, komt er overal nog iets onderuit.