Raamrubbers vervangen

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-05-2014 21:42 #140455 door Jeroen Visser (GAST)
Raamrubbers vervangen is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Het rubber van de voorruit van mijn combi lekt behoorlijk aan de linkerzijde. Het lijkt erop dat het rubber er niet lekker inzit.

Kan ik de voorruit verwijderen zonder dit rubber stuk te snijden? Rubber zelf lijkt nieuwig nl. In de dozen met onderdelen welke bij de combi kwamen zitten ook nieuwe achterruitrubbers (links en rechts). Ook hier lekt hij een klein beetje dus wil deze ook vervangen. Iemand wat tips voor me hoe ik deze rubbers kan vervangen en hoe ik ze het best (lekvrij) terug kan plaatsen?

Alvast dank.

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2014 08:10 #140494 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Raamrubbers vervangen
Iemand een idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Henry van Leusden
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-05-2014 10:00 #140496 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Raamrubbers vervangen
Het rubber kan heel blijven en met een beetje geluk ook de ruit als je het rubber wil redden. Zeker als er ook nog gekit is tussen het rubber en de carrosserie, kan het verwijderen van de ruit ( van binnen uit naar buiten toe) nog wel eens tegen vallen en is het risico van breuk van de voorruit, best wel groot. Ik zou daarom niet besparen op het rubber en het oude gewoon weg snijden aan de binnenkant zodat de ruit in ieder geval zonder veel kracht verwijderd kan worden. Nieuw rubber koop je het beste bij de club. Ik deed dat ooit niet en monteerde een nieuw rubber dat na een jaar al begon te rimpelen.
Hou er rekening meer dat onder het rubber wrs. wat roest of misschien wat erger, te voorschijn zal komen zo is mijn ervaring. Nieuw rubber afkitten tussen rubber en carrosserie met bv 3M ruiten kit, zorgt voor een goede afdichting.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
14-05-2014 12:43 #140497 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Raamrubbers vervangen
Hoi Jeroen,

Waarom rubber en ruit er uithalen. Je kan het ook gelijk nu nog dicht kitten.
Ik heb Electra plakband genomen en dit op 1 1/2 MM van het rubber op de lak geplakt ook op de sierstrippen van het rubber. Dan een streep van kit trekken en netjes met een natte vinger dicht smeren.
Plakband voorzichtig verwijderen en de ruit is dicht. Dan nog zelfde behandeling ruit en rubber.
Wel even alles ontvetten voordat je hieraan begint.
Ik zou een kit nemen die wel een beetje flexibel blijft maar wel uithard.
Ik heb dacht ik ook iets van 3M gebruikt. Ongeveer 2 jaar geleden en het is nog steeds water dicht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2014 17:38 #140501 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Raamrubbers vervangen
Ook mijn combi die ik voorzien had van nieuwe raamrubber (gekocht op de beurs bij de club) gaven niet de 100 % garantie dat het waterdicht zou zijn. uit voorzorg met shellkit alle rubbers af gekit. Geen lekkage meer. En wat betreft het raam eruit halen. Neem alle metalen strippen binnen los en pak een verf roerstokje, maak de hoeken rond en plat het geheel wat af en je duwt dan met het stokje het raamrubber (aan de binnenkant van de auto) achter het metalen randje van je raamsponning. Boven in de linker of rechterhoek beginnen en zo naar de andere kant en zo naar beneden. Dit kun je makkelijk alleen doen en je raam en rubber blijft heel. Ik heb dit al ettelijke keren gedaan. Het monteren van het raam heb ik ook alleen gedaan, raam van een amazon stelt niks voor is makkelijk te hanteren allemaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2014 19:06 #140502 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Raamrubbers vervangen
Heren dank!

Ik ga er dit weekend mee aan de slag. Ik wil zowiezo even kijken wat er zich allemaal onder het rubber afspeeld vandaar dat hij eruit gaat. Ik denk toch dat ik voor een nieuw rubber ga, deze zit er vreemd in en zal bij terugplaatsen natuurlijk ook weer raar gaan doen.

Qua terugplaatsen neem ik aan dat ik eerst de ruit in het rubber wurm (hier geen kit nodig) en vervolgens de raamsponning aan de buitenzijde (beetje bovenaan) in de kit zet, touwtje in het rubber en gaan.

Erg benieuwd, iig een goede oefening voor de achterramen.

Keep you posted.

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2014 20:40 #140506 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Raamrubbers vervangen

Qua terugplaatsen neem ik aan dat ik eerst de ruit in het rubber wurm (hier geen kit nodig) en vervolgens de raamsponning aan de buitenzijde (beetje bovenaan) in de kit zet, touwtje in het rubber en gaan.



Groet Jeroen


rubber om de ruit geen idd dan touwtje erin, eindjes van de touw bovenin uit laten komen en weer geen kit gebruiken wordt een zooitje dan. Onderkant raam in de sponning, raam tegen de sponning aan zetten linker of rechterhand tegen het raam en met de ander 1 van de touwtjes pakken en dan rustig er aan trekken, geef het rubber de kan om het randje te vallen. Het aandrukken van het raam zal hierbij helpen, niet te hard natuurlijk maar met beleid. Ik heb dit in mijn 1tje gedaan en het is te doen maar met zijn 2 is het helemaal een eitje. Dan pas kitten en dan pas je alu strip er weer in het rubber.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2014 16:26 #140515 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Raamrubbers vervangen
Jeroen, ik haal de ruiten er uit met plaatjes, kan ook met houten was knijpers. Misschien kun je even op de site van Bas de Koning kijken, hij heeft het daar geplaatst www.veterancar.nl/demontage_ruiten.htm

Succes
Groeten, Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2014 12:41 #140550 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Raamrubbers vervangen
Iedereen bedankt voor de reakties. Gezien er bij de combi nieuwe achterruitrubbers zaten en er een nieuw rubber voor de voorruit onderweg is. Heb ik het mezelf makkelijk gemaakt en de rubbers ingesneden.

Wel wat roest maar gelukkig overal nog een opstaande rand. Er hoeft dus niet gelast te worden. Nu de verroeste stukken in de rx5 gezet zodat er morgen primer overheen kan. Dit spul is in no time droog dus er kan dezelfde dag nog een toplaag overheen waardoor ik de ruiten zondag weer kan terugflappen.

Ik vraag me toch nog af waarom het kitten gebeurt nadat de ruiten geplaatst zijn. Is het niet veel handiger om een rul tixo op de opstaande rand te leggen en dan de ruit te plaatsen?

Erg benieuwd hoe het gaat lopen.

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2014 12:46 #140551 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Raamrubbers vervangen
Frappant, ik gebruik altijd enorm veel kit!

Eerst maak ik de ruit goed schoon met een krabbertje. Vervolgens ontvetten. Dan pak ik het ruitrubber, en smeer de binnenste rand in met kit. Vervolgens plaats ik het rubber om de ruit. Teveel aan kit veeg ik even af. Daarna monteer ik het touwtje, en dan kit ik rondom de ruit, en op de wagen de vier hoeken. Vervolgens ga ik hem plaatsen. Zo'n zooitje wordt het niet. Met een beetje petroleum poets ik het altijd zo weg. Daarna goed aandrukken en als je genoeg kit gebruikt hebt, komt er overal nog iets onderuit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD