- Berichten: 170
Amazon 123 GT Welk juist motornummer bij het chassisnummer
- Eric Dezittere
- Elite lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn van der Linde
- Moderator
- Berichten: 541
Het is helaas niet anders. Ik heb tijdens mijn eerste aanvraag geen reactie gekregen i.v.m. covid, daarna opeens wél en ook een reactie op een verzoek die ik namens een ander lid had gedaan.
Misschien waag ik een e-mailtje aan de beste man om de verzoeken in ieder geval vanuit onze leden te stroomlijnen. Misschien zou een verzamen-aanvraag beter werken.
Citaat uit mijn eigen topic:
Van het archief krijg je gegevens als datum van einde productie, datum verlaten fabriek, regio van aflevering. Zo blijkt dat mijn Volvo in vervolg op 16 juni zijn verjaardag viert
. Daarnaast komt de regio van aflevering overeen met de plaats van degene die op het naamplaatje in mijn auto staat.
De nummers die je krijgt zijn:
Motor, versnellingsbak en body. Daarnaast krijg je alle nummers die op het type-plaatje staan. Zo blijkt dat mijn versnellingsbak niet meer origineel is, maar het body nummer en engine nummer kloppen wel.
Nb. het body nummer staat niet op het type plaatje maar is een geschroefd plaatje op de koets (in de motorruimte aan de linkerkant), daar is op het forum wel eens over geschreven.
Zelf gegevens opvragen? Stuur dan even een mailtje (in het Engels of Zweeds!) met een foto van je type plaatje. Het lijkt erop dat één man de gegevens opzoekt en als de hele club gaat mailen dan zal het langer duren
Het adres is: Adm.historical.archive@volvo.com
Ps. ik ben niet verantwoordelijk voor teleurstelling!
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Vandevoorde
- Nieuw lid
- Berichten: 9
grt.vandevoorde marc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
mijn late '67 123GT heeft 60 411 en is later dan de 123GT die jij hebt, dus ik denk ook dat deze motor origineel in een 123GT heeft gezeten, preciezer kun je het niet weten omdat Volvo dit niet bij hield
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Vandevoorde
- Nieuw lid
- Berichten: 9
ik heb eens in het 123gt register opgezocht,en in jouw 123gt zit praktisch zeker nog de originele motor.
ZWITSERLAND-nr.247940 met motor B18B,496860-2584.
de jouwe -nr.249311 met motor B18B,496860-2758.
CANADA -nr.249989 met motor B18B,496860-2828.
hij past dus wel degelijk in het rijtje.
nog even een verduidelijking,- alle 123gt van1967 model M,en alle 123gt van 1968 model P,zijn geleverd met een B18B motor. -alle 123gt van 1969 model S,en alle 123gt van 1970 model T,zijn geleverd met een B20B motor.
-alle 122 gt,onterecht een 133gt genoemd,zijn geleverd met een B20B motor,en hebben origineel enkel een gt-stuur,en de gt badge.
-de normale kleuren voor een 123gt zijn wit,rood en groen,maar ze zij uitzonderlijk ook in andere kleuren geleverd,waaronder blauw,blauw metaalkleur,en misschien
ook nog enkele andere kleuren.
ik hoop dat ik een beetje klaarheid in het 123gt verhaal heb gebracht,ik hoop ook dat ik het na jaren opzoeken bij het rechte eind heb,anders sorry .
,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Mulder
- Premium lid
- Berichten: 89
De codering 66, 81 en 82 zie je eigenlijk nooit. Misschien waren die GT-fabrieksblokken 'after market'?
Onder het kopje 'Documentatie' van de VKV-site (of de VCA-site) is er een artikel 'Modelinformatie 123GT' te vinden met veel specifieke informatie en foto's.
In Nederland werden 122S-Amazons van het modeljaar 1968 (B18B) en het modeljaar 1969 (B20B) wel degelijk 133GT genoemd (zie de prijslijst van de importeur). Dat was destijds een marketingtruc van de importeur om het gebrek aan de 123GT te compenseren. In 1968 en 1969 werd de 123GT in Nederland (en België) niet geleverd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Vandevoorde
- Nieuw lid
- Berichten: 9
in het 123gt register van modeljaar 1967,hebben ze allemaal nummer 60 of 61,op een uitzondering,en dat is een nederlandse 239868 met motornummer 496892.
in het 123gt register van modeljaar 1968 P zitten er 4 tussen met de nummers 01 en 40 en 05 en 31.
bij alle geregistreerde staat niet altijd het motornummer bij vermeld(er kunnen er dan nog wel meer tussen zitten met een ander nummer.
ik wist ook niet dat er ooit een folder was waarin de 122gt, 133gt werd genoemd,ik dacht dat men hem 133gt noemde omdat die types met die nummers begonnen.maar dan kan je een 123 gt ook 133gt beginnen noemen.
bedankt ,dan weet ik weeral iets meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Mulder
- Premium lid
- Berichten: 89
Alle motorblokken met nummers anders dan met 60, 61, 66, 81 en 82 op het einde, zijn geen originele 123GT-motorblokken.
Dan is er vermoedelijk in de loop der jaren het originele blok verwisseld voor een ander blok. Dat gebeurde nogal eens.
Ook in nieuwsbulletins gebruikte de importeur (NIHAM) voor de 122S uit '68/'69 de benaming 133GT. Maar in het officiële bijbehorende instructieboekje wordt de algemeen geldende typebenaming 1334 gebruikt. De beaming 133GT werd buiten Nederland en België niet gebruikt.
De 123GT kun je geen 133GT noemen, omdat het begin van het chassisnummer (vóór de serieletter) bij de 123GT een 5 in het getal heeft (bijv. 13335 of 13395), wat staat voor een overdrive, terwijl bij de 133GT een 4 in het getal staat (13394), dus zonder overdrive.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Elite lid
- Berichten: 170
Met alles wat ik hier heb gelezen zou het inderdaad wel kunnen dat de originele motor huidig nog in mijn 123GT zit. Ik denk inderdaad ook niet dat de volgorde van de chassisnummers 1 op 1 gevolgd worden met de motornummers. De blokken voor de 122S en 123GT werden bij productie waarschijnlijk wel door elkaar gebruikt.
Deze 123GT is voor eerst ingeschreven geweest in Duitsland op 24/02/1967 aan een aldaar gekazerneerde Amerikaan, Daardoor staat achter het chassisnummer nog een *2* dus 249311*2*.Ik heb deze een paar maand geleden gekocht, maar kreeg er ook nog een 2e motor bij met het nummer 4968 60 1903. De eigenaar kon mij heel weinig erover vertellen. Gelukkig zijn ALLE originele 123GT 1967 speciale onderdelen er bij, dus volledig compleet.
Ik heb ook nog een andere 123GT 1967 133951M die afkomstig is van iemand die heel dichte relaties had bij Volvo Gent. deze heeft als ch nr 258379 en als motornummer 4968 60 4063 . Heel uitzonderlijk ook, namelijk kleur 94 groen, maar met bekleding 417-515 wat zwart is. + nog 3 S codes op het type plaatje, namelijk 5118,5250,5297. Wat die ook mogen betekenen weet ik niet. In dit geval wel degelijk in Belgie geleverd, en dus met 1 Hella mistlicht; en 1 Hella verstraler. Die heb ik reeds sinds 1987 in mijn bezit en komt ook voor in 'Worldwide Volvo 123GT Register models M 1967.
En toch blijf ik mij afvragen of Volvo echt geen lijst (register) heeft bijgehouden van hun leveringen? er bestaat toch zoiets als 'Adm.historical.archive@volvo.com' maar daar krijg ik na weken nog steeds geen antwoord van. Ik had graag 100% zekerheid gehad voor ik de revisie van de motor laat uitvoeren.
Ik had gedacht dat iemand misschien een toegang tot dit archief kende! als club? of via relaties? je weet maar nooit hoeveel informatie daar eventueel voor de echte liefhebbers te vinden is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Vandevoorde
- Nieuw lid
- Berichten: 9
kleur donkergroen werd wel vaak gebruikt bij 123gt,maar steeds met binnenbekleding 425-552(bruin) maar de meeste 67ers waren rood met binnenbekleding 417-515 volgens mij.
5118=geassembleerd in gent
5250=het type achteras
5297=geassembleerd in gent(waarom 2 codes met dezelfde betekenis,versta ik ook niet goed)
nog veel geluk met uw zoektocht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.