- Berichten: 8
Toeren verlagen - M41 conversie, ander differentieel of andere versnellingsbak?
- Quintus van Gessel
- Nieuw lid
Minder
Meer
25-10-2024 14:46 #1046991
door Quintus van Gessel
Toeren verlagen - M41 conversie, ander differentieel of andere versnellingsbak? is gemaakt door Quintus van Gessel
Beste Volvo-fans,
Ik rijd nu ongeveer een half jaar in de 144 die ik vorige lente gangbaar heb gemaakt, en ondanks dat ik enorm geniet van de auto (zo'n klassieker als 2e auto, hoe gaaf is dat....) ben ik me mettertijd wel gaan storen aan het hoge toerental dat de motor maakt op de snelweg. Nu heeft wat speurwerk met het typenummer ertoe geleid dat ik erachter kwam dat mijn auto oorspronkelijk met een automaat geleverd is (en bijpassend 4.3 : 1 differentieel!) en dat hier later een M40 4 bak onder gehangen is. Zodoende is de M40 dus nog verder vertraagd dan dat met het hierbij horende 4.1 : 1 differentieel zou zijn.
Nu heb ik zelf aardig wat sleutelervaring, maar tegelijk is dit wel mijn eerste Volvo. Zodoende vroeg ik mij af wat de beste route is om de toeren omlaag te krijgen. Ik dacht zelf aan de volgende opties:
- Differentieel vervangen door de 4.1 : 1 die eronder hoort. Echter twijfel ik zelf of dit voldoende verschil gaat maken om in zijn 4 een comfortabel toerental te hebben op de snelweg, aangezien het maar +- 5% scheelt
- De versnellingsbak vervangen door een M41 met overdrive. Dit is (volgens mij) een verschil van 20% t.o.v. de normale 4e versnelling, en bij de OD bak hoort ook het 4.3 : 1 differentieel. Echter weet ik niet hoe goed deze bakken beschikbaar zijn. Wel heeft het als extra voordeel de extra mogelijkheid om hierbij dan ook een 4.1 : 1 differentieel te installeren, als dat nodig blijkt.
- Een andere versnellingsbak van een nieuwere Volvo installeren. Ik weet zelf niet wat zou kunnen, echter kwam ik zo nu en dan wel topics tegen waar mensen dit deden.
Als iemand met wat meer jaartjes ervaring dan ik hier advies over heeft, zou dat me enorm helpen!
Groetjes,
Quintus
Ik rijd nu ongeveer een half jaar in de 144 die ik vorige lente gangbaar heb gemaakt, en ondanks dat ik enorm geniet van de auto (zo'n klassieker als 2e auto, hoe gaaf is dat....) ben ik me mettertijd wel gaan storen aan het hoge toerental dat de motor maakt op de snelweg. Nu heeft wat speurwerk met het typenummer ertoe geleid dat ik erachter kwam dat mijn auto oorspronkelijk met een automaat geleverd is (en bijpassend 4.3 : 1 differentieel!) en dat hier later een M40 4 bak onder gehangen is. Zodoende is de M40 dus nog verder vertraagd dan dat met het hierbij horende 4.1 : 1 differentieel zou zijn.
Nu heb ik zelf aardig wat sleutelervaring, maar tegelijk is dit wel mijn eerste Volvo. Zodoende vroeg ik mij af wat de beste route is om de toeren omlaag te krijgen. Ik dacht zelf aan de volgende opties:
- Differentieel vervangen door de 4.1 : 1 die eronder hoort. Echter twijfel ik zelf of dit voldoende verschil gaat maken om in zijn 4 een comfortabel toerental te hebben op de snelweg, aangezien het maar +- 5% scheelt
- De versnellingsbak vervangen door een M41 met overdrive. Dit is (volgens mij) een verschil van 20% t.o.v. de normale 4e versnelling, en bij de OD bak hoort ook het 4.3 : 1 differentieel. Echter weet ik niet hoe goed deze bakken beschikbaar zijn. Wel heeft het als extra voordeel de extra mogelijkheid om hierbij dan ook een 4.1 : 1 differentieel te installeren, als dat nodig blijkt.
- Een andere versnellingsbak van een nieuwere Volvo installeren. Ik weet zelf niet wat zou kunnen, echter kwam ik zo nu en dan wel topics tegen waar mensen dit deden.
Als iemand met wat meer jaartjes ervaring dan ik hier advies over heeft, zou dat me enorm helpen!
Groetjes,
Quintus
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1349
25-10-2024 17:52 #1046992
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Toeren verlagen - M41 conversie, ander differentieel of andere versnellingsbak?
Hoi Quintus, Het hangt er een beetje vanaf welk bouwjaar jou 144 heeft. De latere types met de hogere tunnelbak en de korte versnellingspook zijn prima geschikt om bijvoorbeeld een m46 met elektrische overdrive of m47 5-versnellingsbak onder te zetten.
Je hebt een aangepast koppelingshuis nodig om de b20 passend te maken op de versnellingsbak, een versnellingsbaksteun en een andere aandrijfas. Als je de originele kilometerteller wilt gebruiken dan moet je een versnellingsbak hebben met een mechanische kilometerteller aandrijving en die zijn schaars, zeg maar duurder.
Er zijn ook elektrische kilometertellers op de markt maar daar hebben wij er eentje van die niet verder aangeeft t dan 110 -115 km/u.
Een originele versnellingsbak met overdrive is ook een prima oplossing maar kost al gauw €1000-€1500 als je een goede wilt hebben.
Een achteras van een 164 past ook, die heb je wel met een langere overbrenging en dat scheelt ook veel toeren.
Veel keuze dus...
Groeten, Hans
Je hebt een aangepast koppelingshuis nodig om de b20 passend te maken op de versnellingsbak, een versnellingsbaksteun en een andere aandrijfas. Als je de originele kilometerteller wilt gebruiken dan moet je een versnellingsbak hebben met een mechanische kilometerteller aandrijving en die zijn schaars, zeg maar duurder.
Er zijn ook elektrische kilometertellers op de markt maar daar hebben wij er eentje van die niet verder aangeeft t dan 110 -115 km/u.
Een originele versnellingsbak met overdrive is ook een prima oplossing maar kost al gauw €1000-€1500 als je een goede wilt hebben.
Een achteras van een 164 past ook, die heb je wel met een langere overbrenging en dat scheelt ook veel toeren.
Veel keuze dus...
Groeten, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Quintus van Gessel
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 8
27-10-2024 14:55 #1047009
door Quintus van Gessel
Beantwoord door Quintus van Gessel in topic Toeren verlagen - M41 conversie, ander differentieel of andere versnellingsbak?
Dank voor de reactie!
De auto komt uit '73, is dat laat genoeg dat die de ruimere transmissietunnel heeft?
Verder klinkt via een extra versnelling meer spreiding hebben ergens beter dan enkel het differentieel doen. Ben bang dat de 1e dan wellicht te hoog wordt... of is dat niet zo'n probleem?
Bent u zelf bekend met het gebruik van dem46 of m47? Dat klinkt gezien de hoge prijzen van m41 od bakken als een goede optie, maar het koppelingshuis en aandrijfas modificeren kan ook snel complex worden.
Iig enorm bedankt voor het meedenken! Deze jonge Volvorijder is veel aan t leren
De auto komt uit '73, is dat laat genoeg dat die de ruimere transmissietunnel heeft?
Verder klinkt via een extra versnelling meer spreiding hebben ergens beter dan enkel het differentieel doen. Ben bang dat de 1e dan wellicht te hoog wordt... of is dat niet zo'n probleem?
Bent u zelf bekend met het gebruik van dem46 of m47? Dat klinkt gezien de hoge prijzen van m41 od bakken als een goede optie, maar het koppelingshuis en aandrijfas modificeren kan ook snel complex worden.
Iig enorm bedankt voor het meedenken! Deze jonge Volvorijder is veel aan t leren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
31-10-2024 07:59 #1047034
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Toeren verlagen - M41 conversie, ander differentieel of andere versnellingsbak?
Hallo Quintus,
ik rij zelf al vele jaren tevreden 145 (ondertussen de tweede) met 4.1:1 achteras en M46 overdrivebak (met origineel koppelinghuis M46 aan B20, maar dat is zeldzaam en duur, goekoper is omlassen laten). In het begin met een B20injectie, maar ook met B18A, en ik zou niet anders willen, vooral daar ik veel autosnelweg rijd. Als er niet veel vermogen verlangt wordt (berg omhoog of snel inhalen of zeer zwaar beladen) zet ik hem al uiterlijk met 80 km/h in de overdrive omdat het toerental mij dan al hoog lijkt (met belasting met 100 km/h). Standaard is een 4.1:1 achteras met een M40, en een M41 is t/m de 4e versnelling hetzelfde als de M40, dus t/m de 4e is er geen verschil met de standaard combinatie dus ook geen negatief effect aanwezig in de lagere versnellingen, maar men heeft dan de overdrive om bij hogere snelheden het toerental omlaag te brengen (geen 4 handen nodig: 2 voor het stuur, 2 om vingers in de oren te stoppen tegen het geluid). Men reed vroeger relatief weinig autosnelweg en met de originele combinatie overdrive met 4.56:1 (of 4.3:1) gaf men een deel van het voordeel van de overdrive weg om wat sneller op te kunnen trekken, maar stoplichtsprintjes doe ik niet. Een M46 heeft ruim plek in een 1973er 140, maar men moet wel opletten het schakelmechanisme in de juiste lengte te hebben (ik ken twee lengtes). Tevens moet men de dwarsdrager waar de versnellingbak op steunt aanpassen: van plaats (maar bij mij waren er steeds de boutgaten ervoor al aanwezig) en van vorm (men kan zoeken naar een overdrivebaksteun, maar ik heb gewoon in de M40 versie een grote deuk geslagen waar de overdrive plek moet hebben en het steunrubbergat in de juiste hoogte geboord, als je dat mooi doet ziet het er uit als van de fabriek). De M46 is er in drie uitvoeringen: een laatste variant zonder kilometertelleruitgang, en van die met kilometertelleruitgang twee varianten: de vroege met grove koppelingspline (zoals bij de 140) en de laten met fijne koppelingspline (zoals bij de 240, speciale koppelingplaat nodig), voor de laatste moet men ook nog aan een origineel M46-B20 koppelinghuis nog iets aanpassen (anders kan men niet in alle versnellingen schakelen), die laatste twee baktypes zijn trouwens volledig anders, alleen de overdrive is uitwisselbaar. Aan de J-Overdrive zijn er twee kardanasflenzen mogelijk: voor de dunne (zeldzamer) en de dikke (algemener) kardanas, dus opletten of je alles in de juiste dikte hebt, maar bij de 140 kan men makkelijk op compleet dikke kardanas ombouwen.
succes,
Rudi
ik rij zelf al vele jaren tevreden 145 (ondertussen de tweede) met 4.1:1 achteras en M46 overdrivebak (met origineel koppelinghuis M46 aan B20, maar dat is zeldzaam en duur, goekoper is omlassen laten). In het begin met een B20injectie, maar ook met B18A, en ik zou niet anders willen, vooral daar ik veel autosnelweg rijd. Als er niet veel vermogen verlangt wordt (berg omhoog of snel inhalen of zeer zwaar beladen) zet ik hem al uiterlijk met 80 km/h in de overdrive omdat het toerental mij dan al hoog lijkt (met belasting met 100 km/h). Standaard is een 4.1:1 achteras met een M40, en een M41 is t/m de 4e versnelling hetzelfde als de M40, dus t/m de 4e is er geen verschil met de standaard combinatie dus ook geen negatief effect aanwezig in de lagere versnellingen, maar men heeft dan de overdrive om bij hogere snelheden het toerental omlaag te brengen (geen 4 handen nodig: 2 voor het stuur, 2 om vingers in de oren te stoppen tegen het geluid). Men reed vroeger relatief weinig autosnelweg en met de originele combinatie overdrive met 4.56:1 (of 4.3:1) gaf men een deel van het voordeel van de overdrive weg om wat sneller op te kunnen trekken, maar stoplichtsprintjes doe ik niet. Een M46 heeft ruim plek in een 1973er 140, maar men moet wel opletten het schakelmechanisme in de juiste lengte te hebben (ik ken twee lengtes). Tevens moet men de dwarsdrager waar de versnellingbak op steunt aanpassen: van plaats (maar bij mij waren er steeds de boutgaten ervoor al aanwezig) en van vorm (men kan zoeken naar een overdrivebaksteun, maar ik heb gewoon in de M40 versie een grote deuk geslagen waar de overdrive plek moet hebben en het steunrubbergat in de juiste hoogte geboord, als je dat mooi doet ziet het er uit als van de fabriek). De M46 is er in drie uitvoeringen: een laatste variant zonder kilometertelleruitgang, en van die met kilometertelleruitgang twee varianten: de vroege met grove koppelingspline (zoals bij de 140) en de laten met fijne koppelingspline (zoals bij de 240, speciale koppelingplaat nodig), voor de laatste moet men ook nog aan een origineel M46-B20 koppelinghuis nog iets aanpassen (anders kan men niet in alle versnellingen schakelen), die laatste twee baktypes zijn trouwens volledig anders, alleen de overdrive is uitwisselbaar. Aan de J-Overdrive zijn er twee kardanasflenzen mogelijk: voor de dunne (zeldzamer) en de dikke (algemener) kardanas, dus opletten of je alles in de juiste dikte hebt, maar bij de 140 kan men makkelijk op compleet dikke kardanas ombouwen.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 170
31-10-2024 09:38 #1047035
door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Toeren verlagen - M41 conversie, ander differentieel of andere versnellingsbak?
Ik had reeds een prive pb gestuurd. Weet echt niet wat het probleem is om gewoon een M41 met OD type D of J in te bouwen. Niets aanpassen dus. Al de rest is nodeloos moeilijker maken dan het is. Volvo was niet gek toen ze deze auto ontwierpen en ook deze M41 gebruikten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
31-10-2024 10:04 #1047036
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Toeren verlagen - M41 conversie, ander differentieel of andere versnellingsbak?
Hallo Eric,
natuurlijk heb je gelijk dat een M41 duidelijk makkelijker is, maar deze is meestal ook duidelijk duurder dan een M46.
Dus "probleem" en "nodeloos" treft technisch toe, maar niet altijd budgettair, daar kan de keuze anders zijn.
Daarbij is een M46 bak heel veel sterker dan een M41 bak, dus heeft een duidelijk technisch voordeel.
Maar in mijn P1800 heb ik een M41-D gecombineerd met een 4.1:1 achteras, dat werkt ook al heel veel km goed.
groeten,
Rudi
natuurlijk heb je gelijk dat een M41 duidelijk makkelijker is, maar deze is meestal ook duidelijk duurder dan een M46.
Dus "probleem" en "nodeloos" treft technisch toe, maar niet altijd budgettair, daar kan de keuze anders zijn.
Daarbij is een M46 bak heel veel sterker dan een M41 bak, dus heeft een duidelijk technisch voordeel.
Maar in mijn P1800 heb ik een M41-D gecombineerd met een 4.1:1 achteras, dat werkt ook al heel veel km goed.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Quintus van Gessel
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 8
13-11-2024 12:06 #1047185
door Quintus van Gessel
Beantwoord door Quintus van Gessel in topic Toeren verlagen - M41 conversie, ander differentieel of andere versnellingsbak?
Hallo allen,
Een update, momenteel lijkt de M41 buiten budget te liggen.
Zodoende ben ik gaan rondkijken en heb ik een achteras gevonden met 3,71 op 1 overbrenging. Echter ben ik een beetje huiverig of ik dan niet teveel trekkracht in 1e en 2e versnelling verlies.
Verder zag ik dit als optie om een M46 versnellingsbak aan een B20 motor te verbinden: www.hukebasart.nl/huke/?Koppelingshuizen
Nu vraag ik mij af, heeft iemand hier ervaring mee? De M46 is wel tegen schappelijke prijzen verkrijgbaar, en heeft bredere ratio's dan de M40, wat mij ook aanspreekt. Dit lijkt mij zelf een goede combi met de 3,71 achteras, daar dan een mooi lage 1 behouden blijft, maar verder de toeren flink omlaag kunnen
Groeten,
Quintus
Een update, momenteel lijkt de M41 buiten budget te liggen.
Zodoende ben ik gaan rondkijken en heb ik een achteras gevonden met 3,71 op 1 overbrenging. Echter ben ik een beetje huiverig of ik dan niet teveel trekkracht in 1e en 2e versnelling verlies.
Verder zag ik dit als optie om een M46 versnellingsbak aan een B20 motor te verbinden: www.hukebasart.nl/huke/?Koppelingshuizen
Nu vraag ik mij af, heeft iemand hier ervaring mee? De M46 is wel tegen schappelijke prijzen verkrijgbaar, en heeft bredere ratio's dan de M40, wat mij ook aanspreekt. Dit lijkt mij zelf een goede combi met de 3,71 achteras, daar dan een mooi lage 1 behouden blijft, maar verder de toeren flink omlaag kunnen
Groeten,
Quintus
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Moltzer
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 65
13-11-2024 14:04 #1047188
door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Toeren verlagen - M41 conversie, ander differentieel of andere versnellingsbak?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 170
13-11-2024 14:26 #1047189
door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Toeren verlagen - M41 conversie, ander differentieel of andere versnellingsbak?
Om heel eerlijk te zijn!!! Ik weet echt niet waarom je het allemaal zo moeilijk maakt. Een M41 type D en/of Type J is meer dan voldoende en aangepast aan alle andere delen van de aandrijflijn. waarom jullie willen prutsen (in de letterlijke zin van het woord) met het lassen van koppelingshuis, uitbreiden van tunnel en verder... dat begrijp ik niet. De geschiedenis leert dat de overdrives type D en J MEER dan degelijk zijn. en dus absoluut niet hoeven vervangen te worden door iets wat NIET voor deze auto is ontworpen. Ieder zijn hobby, maar dat stoort een echte liefhebber volvo fanaat. Voor mijn part koop je dan evengoed een gewone hedendaagse tweedehands .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1349
13-11-2024 16:46 - 13-11-2024 16:50 #1047190
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Toeren verlagen - M41 conversie, ander differentieel of andere versnellingsbak?
He Eric, ken je die reclame van Snickers?😉
Quintus, gebruik de zoekfunctie maar, er is echt al alles over geschreven, ook op dit forum.
Ik begrijp Eric ook wel, een standaard bak met overdrive is sterk en voldoet prima, maar ja.. kosten veel geld en je kunt het maar 1x uitgeven..
Een 3.71 achteras is wel een hele grote stap. De trekkracht in 1-2 is prima, hij zal vooral op hogere snelheid aan " kracht" afnemen. We rijden ook een 142 met 3,71 achteras van een 164 en een M47 bak. Gaat prima en rijdt heel relaxed maar de vijfde versnelling gebruik je bijna niet. de Huke B. elektrische km teller-kit gaat maar tot 110km/h . Daarboven geeft hij niks aan. Is nog niet opgelost. Dus daar ( en met de aanschafprijs) moet je ook rekening mee houden.
Quintus, gebruik de zoekfunctie maar, er is echt al alles over geschreven, ook op dit forum.
Ik begrijp Eric ook wel, een standaard bak met overdrive is sterk en voldoet prima, maar ja.. kosten veel geld en je kunt het maar 1x uitgeven..
Een 3.71 achteras is wel een hele grote stap. De trekkracht in 1-2 is prima, hij zal vooral op hogere snelheid aan " kracht" afnemen. We rijden ook een 142 met 3,71 achteras van een 164 en een M47 bak. Gaat prima en rijdt heel relaxed maar de vijfde versnelling gebruik je bijna niet. de Huke B. elektrische km teller-kit gaat maar tot 110km/h . Daarboven geeft hij niks aan. Is nog niet opgelost. Dus daar ( en met de aanschafprijs) moet je ook rekening mee houden.
Laatst bewerkt 13-11-2024 16:50 door Hansw. Reden: Schrijf fout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.