- Berichten: 20
Controle achteras amazon vanwege geluid
- Danny den Heijer (GAST)
- Junior lid
alle rubbers van de ophanging lijken goed te zijn en geen gebroken veer.
Met de achteras op steunen en ik draai de aandrijfas is er iets speling van de aandrijfas naar het differentieel en draait mijn linker wiel wel mee maar rechts minder en kan ik het rechter wiel ook stil houden terwijl het linker wiel wel draait.
Wat kan ik hier uit opmaken, Steekas rechts gebroken ?
Gr Dan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 270
Als het een enkele kloenk is bij wegrijden, dan zou het het stukje vrije slag kunnen zijn dat door de speling mogelijk is. De kloenk is dan het einde van de speling, het moment dat de as weer aanpakt op de stilstaande differtieel en wielen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Danny den Heijer (GAST)
- Junior lid
- Berichten: 20
BartJu post= schreef : Ik concludeer dat je rechterwiel wat zwaarder loopt dan het linker. Waarschijnlijk kun je links ook stilhouden en rechts laten draaien?
Als het een enkele kloenk is bij wegrijden, dan zou het het stukje vrije slag kunnen zijn dat door de speling mogelijk is. De kloenk is dan het einde van de speling, het moment dat de as weer aanpakt op de stilstaande differtieel en wielen.
Ik zal dat komend weekend testen of ik links kan stilhouden en rechts laten draaien.
Het is een enkele klonk bij wegrijden, is het dan de speling van de aandrijfas op het dif?
Gr Dan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
- Berichten: 2064
als je een normaal differentieel hebt (dus geen sperdifferentieel) is het beschreven "en kan ik het rechter wiel ook stil houden terwijl het linker wiel wel draait" zoals het hoort, dus daarover hoeft je je geen zorgen te maken.
Indien er een steekas gebroken zou zijn zou je met een normaal differntieel niet weg kunnen rijden, dan zou alleen het gebroken deel (intern) draaien en de kant die heel is niet want deze heeft dan weerstand.
Als je het geluid echt alleen rechts hoort is het vreemd als het geluid van het differentieel (of van een kruisstuk van de aandrijfas) zou komen.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Haak
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Dat geluid heb ik ook meegemaakt, het bleek dat de moer van de steekas niet goed vast aangedraaid was.
Op de krik eigenlijk geen speling waarneembaar.
Met vriendelijke groet,
Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Danny den Heijer (GAST)
- Junior lid
- Berichten: 20
Peter Haak post= schreef : Hallo Danny,
Dat geluid heb ik ook meegemaakt, het bleek dat de moer van de steekas niet goed vast aangedraaid was.
Op de krik eigenlijk geen speling waarneembaar.
Met vriendelijke groet,
Peter
hoi Peter,
Kan je de centrale moer zien als het wiel er af is, ik kan hem niet zo snel vinden in het haynes boek, dan kan ik hem eenvoudig controleren.
Weet je toevallig ook het aanhaal moment ?
Gr Dan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Haak
- Nieuw lid
- Berichten: 9
De moer zit tegen de remtrommel aan met splitpen er doorheen, dop maat 32 mm
Aantrekkoppel wat ik zie is 28- 30 kg/m
Vr. groet Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjef van Giersbergen
- Premium lid
- Berichten: 136
Mocht het de kasteelmoer zijn; die moet je met een lange sleutel inderdaad heel goed vastzetten. Ik heb ooit gehad dat de trommel niet meer door deze moer werd aangedrukt, omdat het conische gat was uitgeslagen. Een vulring hielp niet echt, een nieuwe trommel wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Danny den Heijer (GAST)
- Junior lid
- Berichten: 20
gr Dan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hanzi 145
- Senior lid
- Berichten: 64
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.