Heuvelrugtoerrit 2015

Heuvelrug toerrit 2015.

In januari heeft Jaap Blijleven te kennen gegeven dat hij zijn taken als coördinator voor de regio midden wil afbouwen. Één van de dingen die Jaap de laatste drie jaar organiseerde, samen met Bas Jansen, is de Heuvelrugtoerrit. Een klassieker in wording voor onze regio. Dat mag niet natuurlijk niet verloren gaan. Bovendien, waar moeten we dan met die wisselbeker naar toe? Het besluit was niet moeilijk, in ieder geval dit jaar organiseren Bas en Birgitte Jansen, samen met Marieke Rhebergen en ondergetekende de Heuvelrug toerrit.

Hoe komt zo’n rit nou tot stand? Daar gaat dit stukje deze keer over. Leerzaam voor wie het ook eens wil proberen.

Allereerst bedenk je grofweg waar je ongeveer naar toe wil, hoeveel kilometer je ongeveer wil rijden en of het wel of niet een route gaat worden met vragen en opdrachten. In dit geval heeft Bas nagedacht over waar de route dit jaar langs zou kunnen komen. Bas heeft ook de hand gehad in de voorgaande afleveringen, hij weet dus waar de deelnemers nog niet geweest zijn. Vervolgens wordt met Googlemaps een eerste route uitgeschreven. Daarna is het tijd om met auto op pad te gaan en een verkenning van de bedachte route te maken. Bas en Birgitte hebben dit eerste traject gedaan en daarbij al snel ontdekt dat de route wat te lang zou worden. Bovendien bleek dat niet alle wegen evengoed begaanbaar waren, dus terug naar de “tekentafel” Ondertussen heb ik ook wat huiswerk gedaan. Alle voorgaande edities startten vanaf verschillende locaties, en bij alle locaties was de parkeergelegenheid niet echt optimaal. Dat moest dit jaar anders. Binnen onze regio (Achterveld, grensgevalletje met regio oost) ligt de Klaveet, bij sommigen van u lezers misschien wel bekend om zijn “AVRO-Toppop- discoshows” uit de jaren 80. Rond die voormalige manage ligt een giga parkeerterrein. Daarbij komt dat het een prima en gastvrije locatie is en er goede en betaalbare afspraken qua eten en drinken mee te maken zijn. Dat moest ‘m dus worden. Ook voor de route die Bas in gedachten heeft, geen probleem.

Bas heeft met de opgedane ervaring de route herschreven en op 3 maart was het grote moment voor een echte tryout. Dit keer met Bas als navigator en ik als rijder. Daar hebben we een leuke dag aan beleefd. Met allerlei controles, en zoeken naar (nog) betere wegen ben je toch een dagje kwijt. Zo zat er oorspronkelijk een veel langer stuk onverharde weg in. Alleen bleek onverhard wel heel erg modderig, dat stukje is dus in de definitieve versie gesneuveld. Bas heeft de wijzigingen heel snel verwerkt en zodoende konden Marieke en ik op zaterdag 7 maart de definitieve route nogmaals rijden. Dit keer om alles nog eens goed te controleren en om de vragen en foto-opdrachten te bedenken. En dat alles moet dan weer in de route aanwijzingen worden verwerkt.

Gelijkertijd moest er nog van alles geregeld worden: de toegang tot het stoomgemaal bijvoorbeeld (afkoop van de toegang zodat deelnemers gratis naar binnen kunnen) en de routeschildjes voor op de auto’s (met dank aan Ruud Klok, dit jaar koopt de VKV de schildjes centraal in). Maar ook de sponsoring: Nordicar en garage Riemersma in Harderwijk voor de schildjes en Formido en Dries Bakkenes / Volvo Klassiekers voor de prijzen. Dank aan de sponsoren en dank aan Rob Kooi die ook dit jaar dat allemaal heeft kunnen regelen. En last-but-not-least André van Rooijen vragen voor de startfoto’s. Dit jaar, bij wijze proef, geen afdrukken, maar digitale verzending. En waar is de wisselbeker?  Gelukkig, ook die is weer bijtijds terecht.

Als je er dan helemaal zeker van bent dat de route tip-top in orde is, wordt het tijd om de drukker aan het werk te zetten. Al-met-al is het een flinke doos papier, veel te veel voor mijn Epson printertje van 10 jaar oud.

Ondertussen stromen de aanmeldingen binnen. De eerste na de nieuwsbrief van half februari, dan een opleving nadat de VKM van februari bij onze lezers op de mat is gevallen. Maar de meeste inschrijvingen komen toch na de tweede nieuwsbrief van begin maart. Ik begon me al een beetje zorgen te maken over het aantal deelnemers, maar ook dit jaar hebben we een record gevestigd: 75 inschrijvers, waarvan er uiteindelijk 72 hebben gereden.

En al die deelnemers betalen hun eigen bijdrage per bank, dus de penningmeester heeft het ook druk om alles netjes bij te houden.

Zo kort mogelijk voor de grote dag moet de route nog eenmaal ter eindcontrole gereden worden. Om te kijken of er geen omleidingen zijn. Of dat er een dorpskern is afgesloten vanwege paasfeesten. Het zou voor ons niet de eerste keer zijn dat er op het laatste moment nog iets gewijzigd moet worden. Bas en Birgitte nemen deze taak voor hun rekening en rijden de route op de zaterdag voor pasen.

Maar dan is het tweede paasdag, 6 april. Ik ben zelf door ongemakken (oog operatie) wat minder mobiel en moet de Amazon in de garage laten staan. Maar daar heb je daar Volvo–vrienden voor, dus gelukkig konden Marieke en ik er op 6 april wel gewoon bij zijn en hebben we genoten van jullie deelnemers! Enorm verslavend al die fijne reacties.

Allemaal tevreden? Nee, de eerlijkheid gebiedt het me te vertellen dat er ook wat opmerkingen waren. Één deelnemer is van de route geraakt en mogelijk daardoor met een tekort aan LPG in de problemen gekomen. En –het zou me tegenvallen als dat niet zou gebeuren- er was wat discussie over de vragen en de foto-opdrachten. Maar de jury –zeer democratisch- beslist. Uiteindelijk is er één deelnemende equipe met een perfect score: alles goed. De wisselbeker gaat dit jaar naar Capelle aan de IJssel, de familie Rolloos is de winnaar!

Klaar? Nou ja klaar….., de wisselbeker moet natuurlijk nog een nieuw naamplaatje krijgen en worden opgestuurd. En er moet een verhaaltje geschreven worden voor in het VKM, de foto’s moeten uitgezocht en opgepoetst, de rekeningen moeten betaald…….

Kortom: volgend jaar weer? Wat mij betreft wel!

Erik Wielink

Secretaris regio Midden

Foto’s:  Album Heuvelrugtoerrit 2015

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD