De bestuurders spoedden zich allen naar binnen, waar gezorgd werd voor de inwendige mens en veel blikken van herkenning werden gewisseld. In grote getale werd er rond een tafel plaatsgenomen, waarna er ineens over nanotechniek gesproken ging worden en met beamers werd gewerkt. We waren weer terug in 2007.
Tegelijk met de beamer heette Gerard Roseboom ons welkom in zijn bedrijf, hierbij stelde hij ons voor aan zijn werknemers en aan de gastspreker van die avond, Collin Skinner, die als sales-consultant werkzaam is bij BASF/Glasurit. Door middel van een power point presentatie zou hij ons het een en ander vertellen over lak, volgens hem de verkorte versie, want anders kon hij wel een week blijven praten. Wij gingen met hem mee voor de verkorte versie.
Het blijkt dat er een groot verschil is tussen fabriekslakken (OEM) en reparatielakken, de eersten worden opgebracht zonder dat er iets in de wagen zit dus kunnen ze hem lekker warm stoken, robots gebruiken etc, bij de reparatie's zit alles al in de wagen en moet je weer anders werken, handmatig en voorzichtig met temperaturen etc.
Er wordt zelfs al gewerkt met zelfherstellende lak door middel van nanotechniek, deze lak herstelt zelf lichte krasjes. Dus niet een aanrijding of een leuke kras met een sleutelbos. Hierbij vloeit de kras weer dicht door invloed van de warmte van de zon. Nog een mooi voorbeeld is de zelfreinigende lak, waarbij het effect is afgekeken van de lotusbloem. De lotusbloem heeft een stof die vuil afstoot (zelfreinigend), van dit principe wordt gebruik gemaakt.
Er staan dus nog leuke en interessante dingen te gebeuren.
Bij het lakverhaal kwamen natuurlijk ook de lakstoringen naar voren. Hierbij werden plaatjes getoond (uitvergroot) van vogeluitwerpselen, steenslag, bladluis, vliegen (met 100 km tegen de lak aangekomen), het effect van een wasstraat (heel veel krasjes) etc.
Als je deze plaatjes ziet, dan komt de wagen de garage niet meer uit. Het is ook verwonderlijk dat een huis om de 3 Ã 4 jaar overgeschilderd wordt en er van uitgegaan word dat de lak op de auto 25 jaar meegaat. Het beste is om beschadigingen in de lak snel te repareren voordat het erger gaat worden.
Na de power point presentatie gingen we met Gerard en zijn medewerkers het bedrijf rond, waar we overal tekst en uitleg kregen over de apparatuur en handelswijzen. Onder andere is er een richtbak, lasapparatuur en natuurlijk de spuitcabines. Met een groepje gingen we naar buiten om de lakdiktes te meten van verschillende wagens, dit geeft wel eens verassingen. Een goede dekking is 80 - 100 micron.
Tot een uur of 11 werden we zo beziggehouden en kwamen weer een heleboel te weten over het spuiten van auto's. Het blijkt dat je dat toch niet zo even in de achtertuin kan doen, zonder problemen. Veelal haal je zo ongezien een hoop ellende op je dak die je verstopt onder de eindlaag, meestal openbaart zich dat pas een tijd later.
Nadat we allemaal nog een presentje hadden gekregen werd Wekerom weer ontdaan van al het Volvo-moois en moesten de inwoners het weer doen met het moderne blik.
Bedankt Gerard, Collin en alle mederwerkes van Roseboom, namens een grote groep enthousiaste Volvo-rijders.
Voor meer informatie zie ook www.glasurit.com speciaal het classiccar verhaal over de lakken.
Regio Oost - René Ruiter