Keizer Motorrevisie Doetinchem

Vooraf moest iedereen zich opgeven bij René, zodat we wisten hoeveel mensen er zouden komen. Bij een te grote groep zou de helft niets zien of horen van de uitleg. Bijna liep alles mis doordat het blad erg laat uitkwam en door omstandigheden stond er geen agenda in van onze regio. Op de V44-site en onze eigen site stond de motorrevisie wel aangekondigd, maar niet iedereen heeft internet of kijkt op de agenda. Hierdoor zijn we maar even gaan rondbellen en in no time hadden we 17 gegadigden die wel geïnteresseerd waren.

Op zaterdag kwamen de eerste even voor 10 uur aan. Omdat ook St. Nicolaas die ochtend aankwam en nog wel vlakbij Keizer, was het nogal druk in de stad. Na een kop koffie en een speculaaskoek begon Han Peters, de eigenaar van Keizer Motorrevisie, te vertellen.

We liepen van machine naar machine en tussendoor werden er veel vragen gesteld die allemaal op een duidelijke wijze werden beantwoord door Han. De algehele indruk van het bedrijf was dan ook dat er over vakbekwame mensen kon worden beschikt. Je kon ook zien dat er veel aandacht werd besteed aan netheid, wat weer tot gevolg had dat alles erg overzichtelijk was.

Bij de groep zat ook een vreemde eend, een Opel-liefhebber die als introducée mee gekomen was, ook hij vond het een zeer geslaagde dag en gaf aan dat dit soort dingen niet gedaan werden bij de Opelclub.

We kregen uitleg over het balanceren van de krukas en dat het belangrijk was dat het vliegwiel samen met de krukas gebalanceerd diende te worden. Dit wordt nogal eens vergeten. Deze twee zitten aan elkaar en daar moet geen onbalans in zitten, anders loopt de motor minder mooi. Uit de verhalen kwam duidelijk naar voren dat alle onderdelen goed op elkaar afgestemd dienden te zijn. Het honen / vlakken - draaien etc. kwam allemaal aan de beurt. We mochten ook even kijken met de endoscoop naar het inwendige van een kop. Dit apparaat wordt meestal gebruikt bij een eerste opinie van de motor. Hierdoor hoef je niet alles uit elkaar te halen en spaar je tijd en geld.
Er is een aparte afdeling om de motoren, als ze uit elkaar zijn gehaald, te reinigen. Hier staat ook een veredelde vaatwasser voor motoronderdelen.

Allemaal stonden we even te kwijlen bij een Bentley motor die net geheel gereviseerd was, deze zag er erg mooi uit met al het messing en chroom eraan. Bij de afdeling voor de carburateurs en pompen kregen we een demonstratie hoe de injectoren van een injectie-motor worden schoongemaakt en gecontroleerd, wat voor veel een openbaring was. Het was hier ook duidelijk dat als je het juiste gereedschap hebt, alles veel makkelijker gaat.
Het afstellen van brandstofpompen is iets wat je niet uit de boeken kan leren, dat moet je overdragen van de één op de ander. Hier is dat ook gebeurd en heeft Jan Keizer (de vorige eigenaar) het overgedragen op de huidige man die nu met de brandstofpompen en carburateurs belast is. Je moet zorgen dat je je eigen mensen opleidt en de kennis in eigen huis houdt.

Aan het eind zei Han nog dat iedereen die nog vragen mocht hebben, maar deze nog niet gesteld had, hem altijd mocht bellen of langs kon komen.
Hierna dankten wij Han en zijn vrouw Erna voor hun zorg en namen wij afscheid met een gevoel van "hier zou mijn motor in goede handen zijn".

René Ruiter

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD