Op bezoek bij Brouwer Autoschade

Nadat druppelsgewijs bijna iedereen binnen gekomen was, verwelkomde de heer Brouwer ons en iedereen werd voorzien van koffie en koek. De heer Brouwer wilde ons op deze avond het een en ander vertellen over de restauratie en de taxatie van onze klassiekers.

Het bleek al snel dat de heer Brouwer veel kennis van zaken had, want de informatie kwam in een gestaag tempo uit zijn mond. Het was allemaal interessant en iedereen bleef dan ook aandachtig luisteren. Het was alleen een heel werk om deze stroom informatie bij te houden ten behoeve van een verslag. Ik heb het toch geprobeerd, dus voor iedereen die niet aanwezig was hier het verslag.

Bij Brouwer doen ze alleen autoschades. geen motoren o.i.d., het is een niet zo groot bedrijf waar wel alle mogelijkheden aanwezig zijn. De mensen die er werken zijn allemaal gemotiveerd en betrokken bij het werk. De heer Brouwer is ook nog een beëdigd taxateur en daarbij een autoliefhebber, jammer genoeg moet hij wel commercieel blijven denken.
We kregen eerst een hele verhandeling over de lak met de verschillen tussen watergedragen lak en de oude lakken. Het blijkt dat Nederland een voorbeeldfunctie heeft bij de andere landen, wij zijn al erg ver met allerlei milieueisen, veel verder dan de omliggende landen. Brouwer heeft nog een speciale vergunning van de overheid om op de oude manier te mogen spuiten, maar meestal wordt er wel met een watergedragen lak gespoten. Je moet nu al rekening houden met het feit dat je straks geen verf meer los kan kopen om zelf wat te spuiten (mag eigenlijk nu al niet) .Niet iedereen heeft ook meer zin om verf te mengen. Voordeel van alle regels voor bedrijven is wel dat het voor de amateur steeds moeilijker wordt. De toekomst zal waarschijnlijk helemaal naar poeder gaan (poedercoaten).
Overigens is er kwalitatief geen verschil tussen watergedragen lak en een andere lak. Gelukkig rijden we allemaal in een Volvo en deze fabrikant heeft altijd veel openheid gehad over de kleuren (recept). Er zijn veel merken die dat niet deden en ga dan maar zoeken.

Een advies dat we ook kregen was blijf rijden, ook in de winter, alleen niet met pekel want dat is vies spul. Als je rijdt gaat er een luchtstroom door de gehele auto en blijft alles droog, als hij stilstaat blijft het vocht zijn slopende werk doen. Tenzij de wagen natuurlijk geheel droog in een verwarmde ruimte wordt gezet,waarschijnlijk gaan er dan andere dingen vast zitten. Maar met rijden heb je er meer plezier van. Controleer altijd de lekgaten onder in je portier of hier geen tectyl of andere rommel in zit. Je weet wel, tectyl wordt zomers warm en loopt naar beneden, koelt af en verstopt en 's winters begint de ellende. En ik had hem zo goed in de tectyl gezet, wordt dan gezegd. Bij de moderne auto wordt alles dicht gekit en komt een deel van de stevigheid uit de gelijmde ramen, hierdoor kan er voor de rest op gewicht bespaard worden. Vroeger (dit gaat over onze auto's) moest de wagen stevig zijn zonder de ramen en waren de Volvo's voor die tijd overbeveiligd. Het blikwerk van de oude franse auto's was ook veel minder dan die van de Zweedse. Het is altijd fijn om te horen dat jouw spullen beter zijn dan die van een ander, leedvermaak.
Qua uitdeuken zijn de Amerikanen een ramp, een auto uitdeuken en spuiten kost daar een dag. Naar kwaliteit wordt dan ook niet zo gekeken, want hij rijdt toch. Nederland staat erg goed aangeschreven voor restauraties en levert een goede kwaliteit. Het blijkt vaak wel dat als er aan een auto gesleuteld wordt, er veel uitgegeven wordt aan accessoires en bezuinigd op de lak. Dit is een verkeerde zuinigheid.
Ook hier hoorden we weer dat het strak maken en schuurwerk zo belangrijk is, de lak is maar een dun laagje dat eroverheen komt. Ook de mensen bij Brouwer zijn moeilijk te motiveren om de ellende van een ander op te lossen. Het aanleveren van een auto en hem alleen laten spuiten zal je ook een garantie tot de hoek opleveren, omdat ze niet weten wat er allemaal onder zit. Beter is om in dit geval de expert het werk te laten doen. Een spuiter kijkt met heel andere ogen naar de wagen dan wij.

Bij Brouwer houden ze ook een lak-o-theek bij van alle kleuren, zodat ze later gemakkelijk een kleur kunnen terug vinden. De oude T-ford had 14 lagen celluloselak en dat alleen in de kleur zwart. Vroeger had je ook een chauffeur om de wagen te poetsen, tegenwoordig moet hij snel glimmen en wordt er veel minder gepoetst. Dus de lak moet nu aan heel andere eisen voldoen.
De moderne watergedragen lak kost meer energie dan de oude lakken. Overigens zijn de grondverf en de blanke lak niet waterdragend. Watergedragen lak is een heel circus. De pulp die overblijft als het water er uit is, is nergens meer voor te gebruiken. Vroeger ging het restant in het asfalt. Het drogen van de watergedragen lak gaat of met infrarood of moet met veel droge luchtcirculatie, dit alles kost veel energie. Ook de autofabrikant houdt geen rekening met de restaurateurs, als er bijvoorbeeld een verffabrikant komt die iets goedkoper is dan wordt die genomen, weer een ander recept, en ga dan maar weer zoeken. Vroeger was de lak hard en tegenwoordig is de lak taaier. Om de lak te beschermen ,dit geldt ook voor auto's met een blanke lak erop, kun je het beste harde was gebruiken. Als je nu elke keer een deel van de lak behandeld is het niet zo'n rotwerk. Even door de wasstraat met was erin is zo gezegd een wassen neus.
De binnenzijde van de auto wordt niet gespoten, hier zit een transportlak op en alleen de zichtbare delen worden gespoten. Let erop dat je bij het behandelen van de binnenzijde ook de dakrand met bijv. een ML bewerkt, deze wordt nogal eens vergeten.

Als laatste kregen we nog even wat verzekeringstips mee, taxatierapport: altijd doen, ook met W.A. , zwaar ter discussie staat de taxatie van de clubs bij de verzekerings-maatschappijen, bij WA casco doet niemand moeilijk. Een rechtsbijstandsverzekering is erg belangrijk. Bij een verzekering moet je altijd oppassen, hun motto is ook: zoveel mogelijk premie vangen en zo min mogelijk uitkeren. Bij een schade laat een verzekering ook alleen het te repareren deel overspuiten en niet bijvoorbeeld een hele zijkant. Kleurverschil is voor hen minder belangrijk. De verzekering vergoed bij schade voor de staat waar de auto verkeerde en niet om het beter te maken.

Brouwer Autoschadespecialist (Focwa),Teenkweg 4, Eefde. Tel. 0575-540211

Het is toch nog een heel verhaal geworden en dan te bedenken dat ik nog niet eens alles heb opgeschreven. Voor mensen die nog vragen hebben, die kunnen altijd naar Brouwer bellen, ook voor advies over zelfdoen en lassen.
Een geslaagde avond voor ons, jammer dat mijn foto's nog niet ontwikkeld waren.

René

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD