Op 21 november vorig jaar zijn we op bezoek geweest bij Fokkens Restaurations b.v. aan het kanaal noord 65 te Apeldaarn. We waren welkom om 19.30 uur.
Zoals altijd is het leuker om met een aantal mee te rijden, veel gezelliger. Je belt gewoon een stel bekende Volvofielen op en vraag of ze ook gaan.
Wij Schra, Boudewijn en René kwamen in stijl aan, Schra bezit namelijk ook een Jaguar MK1. Het rijden in zo'n auto geeft toch ook wel bekijks. Als je in je Volvo rijdt valt het je niet meer op als je nagekeken wordt maar hier kon je lekker om je heen kijken tijdens het rijden. Bij het tanken hebben wij de wagen ook even goed in het licht bekeken en hij is toch erg mooi, vonden de mensen die stonden te tanken ook.
Dankzij de mist die er hing en een weg omlegging zijn we even aan het zoeken geweest, totdat we een paar bekende zagen die net de weg gevraagd hadden, voordat je het wist reden we met 4 auto's achter elkaar aan. Na een paar kilometer omrijden stonden we voor het pand, het bleek nog geen 50 meter van het punt te zijn waar we elkaar tegen gekomen waren. We hadden alleen een voetgangers brug over moeten lopen. Door de mist hadden we het pand ook niet gezien. Er was al een heel stel regio leden aanwezig en langzaam aan druppelde er steeds meer binnen, vele ervan hadden een groot deel van Apeldoorn gezien. Wij zijn na de koffie en koek met z'n alle naar de werkplaats gegaan alwaar de heer Fokkens ons toesprak vanaf een werkbank (zie foto). Het was voor hem de eerste keer dat hij dit deed dus er was wat aftasten van hoe gaat dit nu. Hij vertelde dat ze 8 jaar geleden begonnen waren en nu sinds 1 maand in dit pand zaten dus niet alleen de rondleiding maar alles was nieuw.
Ze zaten hier met 3 bedrijven in het pand:
- Technische afdeling met showroom
- Spuiterij
- Beklederij
Het reviseren van de motoren werd nog door MRA gedaan (daar waren wij al op bezoek geweest) voor de rest werd alles bij hen gedaan.
Een verzoek van de heer Fokkens was wel om alleen met de ogen te kijken en niet met de handjes, dit klonk ons wel bekend in de oren, kinderen. Hij ging ook geen prijzen noemen aangezien dit per project afhankelijk is en je dan een vertekend beeld kreeg. Als er na de rondleiding vragen hierover waren wilde hij deze graag aan serieus geïnteresseerde beantwoorden.
Alles wat gedaan werd, word in opdracht gemaakt vanaf het zoeken tot en met de verzekering c.q. keuring. Aangezien de groep zo groot was en het voor hem ook nieuw was vroeg hij of we zelf wilde rond kijken en als er vragen waren dan konden we deze aan hem stellen (zie foto). Voor dat er met een project begonnen werd, kwam er altijd eerst een begroting met wat wil je en hoever gaan we. Tijdens de werkzaamheden werd de begroting altijd aangepast om een overzicht te houden.
Er werd opgemerkt dat de eigenaars van dit soort auto's wel erg zuinig zouden zijn op hun oldtimer. Dit bleek niet zo te zijn. De wagens werden veel gebruik om rally's mee te rijden, en de power moest tot zijn recht komen. Hij wees ons op een wagen waar de zijdeur van in elkaar zat. Deze was net een maand geleden geheel gerestaureerd en nu al in een rally's beschadigd. Om een beeld te krijgen de zijkant zal ongeveer net zo veel kosten als een Amazon. Het blijkt dat de mensen die deze auto's laten opknappen er toch heel anders tegenaan kijken dan wij. Zo waren we toch in een hele andere wereld gekomen dan we gewend waren, in ieder geval ik.
Voor de Jaguar is op technisch gebied nog veel te koop en overal zijn nog tekeningen van. Sommige delen moet je wel wereldwijd zoeken, net zoals de opdrachten wereldwijd bij hen binnen komen. Het is ook hier net als bij ons in het VOD belangrijk dat je overal 1 onderdeel van houd om er later een kopie van te kunnen laten maken. In de werkplaats lopen diverse stagiaires van de HTS en MTS voor restauraties en het maken van modellen. Deze jongens vinden het meestal leuker om aan een oude auto te sleutelen dan om componenten te wisselen bij een nieuwe auto. De heer Fokkens liet ons ook een echt restauratie object zien, een paar balken met een paar assen en een motorblok, meer was er niet van en er reed ook geen kompleet model meer van. Het voordeel was dat als dit klaar was kon niemand zeggen dat dit of dat niet origineel was, want degene die er in gereden hadden waren al overleden en een tweede exemplaar was er niet, alleen plaatjes.
Nadat we overal gekeken hadden en de showroom doorgelopen waren, hier stonden wel prijzen op moet je toch nog even voor sparen, namen we om een uur of 11 afscheid en reden we de mist weer in. Het was in ieder geval zeer de moeite waard om hier eens rond te kijken.
Met 50 man was het een te grote groep
René Ruiter