Er staan een aantal tafels met onderdelen gereed en een montagekar met daarop een rood gespoten kaal motorblok. Veel nieuwe onderdelen: de nokkenas, zuigers, oliepomp, waterpomp, distributietandwielen en veel pakkingen. John, de man met de gouden handjes die vandaag de hoofdrol speelt, brengt de laatste details in gereedheid. Het gaat nu toch wat rommelen in mijn buik, want het draait allemaal om mijn motorblok! Na bijna een jaar veel olieverbruik, en toch al de behoefte aan een nieuwe kop vanwege LPG, gaf een metalig tikkend geluid in mijn huidige motor de doorslag: er moet een ruilmotor komen.
Na de koffie en het nodige ‘gekoffieklets' wat overigens altijd wel weer een nieuw idee oplevert, gaan we aan de slag. Dat wil zeggen: John aan het werk, en wij er met z'n allen omheen op eerbiedige afstand gehouden door een roodwitte ketting. Met veel geduld en opmerkelijk stalen zenuwen brengt John stap voor stap de onderdelen op hun plaats. Er wordt veel geolied en gesmeerd. Belangrijke details vliegen door de lucht: let op de merktekens op de zuigers, deze moeten naar voren wijzen. Let op de merktekens op de drijfstangen, deze moeten van de nokkenas af. De lagerschalen moeten in de goede volgorde en in de goede richting geplaatst worden. Iemand vergelijkt de situatie met een ‘open-hart-operatie'.
Nuttige tips komen aan bod: wist je dat er een koperkleurig oliedruppelaartje boven de distributietandwielen zit? Wel goed om te weten, beter nog om te controleren of het borinkje schoon is! De tuimelaars en hun as worden gesmeerd door een oliekanaaltje dat ergens in het midden omhoog loopt. Als straks de motor draait: checken of hier olie gebracht wordt!
Het lastigste geval blijkt het plaatsen van de drukleiding van de oliepomp te zijn. Eerst al blijkt dat een pijpje van een B21 en een B20 veel op elkaar lijken, maar niet hetzelfde zijn. Later blijkt het gat in de oliepomp aan de nauwe kant: met wat schuren lukt het toch. Gek dat zo'n onnozel onderdeel als een pijpje zo veel tijd kan vergen.
Bij het monteren van de oliepan draaien twee boutjes dol. In het aluminium distributiedeksel natuurlijk! John haalt een andere. Alom gemompel: als dit ons thuis gebeurt zijn we zo'n twee weken onder de pannen. Daarbij staat in zo'n geval de motor op de keukentafel natuurlijk. Afijn, er hangt een saamhorigheidsgevoel in de lucht over de vele familiedrama's die ons handige knutselaars maar al te bekend voorkomen.
Na dit soort oponthoud gaat de operatie toch in hoog tempo verder. Om pakweg half drie zit alles op zijn plek. Gauw nog even de stroomverdeler gehaald om John te vragen hoe die gemonteerd wordt. Er zit een merkteken op de rand, die de positie van de eerste cilinder aangeeft. Als de kleppen van de vierde cilinder op tuimelen staan, en de krukaspoelie op "0", moet de rotor dit teken aanwijzen.
Er volgen nog wat instructies voor mij als toekomstige eigenaar. Onder andere: nadat de motor goed warmgelopen is de kopbouten natrekken. Eerst de tuimelaaras demonteren, dan in de voorgeschreven volgorde alle bouten een kwartslag los en vast met de momentsleutel op 9,5 kgm.
Al met al een gewaardeerde en prettige themadag (waarbij overigens zelfs Regio-zuid leden aanwezig waren vanwege het onderwerp!). Niet in het minst door de goede verzorging van koffie met cake, met dank aan de regiocoördinator Rene Ruiter. Veel dank ook aan Slubo voor de ontvangst, de broodjes voor tijdens de lunch en het kijkje in een professionele werkplaats. Ik heb veel plaatjes geschoten tijdens de montage, deze worden wellicht op de site van Slubo geplaatst: www.slubo.nl sowieso de moeite waard om es even te kijken.
Wilco Hemink