Sleuteldag Regio Oost op 25 maart 2017 bij Harrie Arendsen in Ruurlo

Volvo dealer Harrie Arendsen in Ruurlo is goed bezig voor onze klassieke Volvo’s. Ze hebben een speciaal Classic Center opgericht voor verkoop en onderhoud van onze klassiekers, we hebben er in het najaar van 2016 een geslaagde technische avond beleefd en nu is er voor de eerste keer een sleuteldag.

Harrie Arendsen 2017 01Zaterdag 25 maart 2017. We hoeven deze keer niet meer te zoeken, na de technische avond van vorig jaar weten we nu waar Harrie Arendsen in Ruurlo te vinden is,. De gloednieuwe zaak ligt er weer mooi bij in het vroege lentezonnetje. De grote garagedeuren staan uitnodigend wijd open en wij gaan binnen maar eens een kijkje nemen. Het is natuurlijk het bekende gezicht: een paar Amazons, een Katterug (later nog een), en een 240. Maar dan zien we zowaar op de brug een ‘stiefbroertje’ in de vorm van een Daf-Volvo en die zie je niet zo veel. En verder valt op dat er ook nog een paar monteurs van Harrie Arendsen rondlopen die kunnen, en willen, assisteren als daar behoefte aan is. Heel zorgzaam!

Zelf hebben we deze keer niets te sleutelen, althans niet iets wat we hier kunnen doen, thuis staat de Kattenrug op blokken met de complete achterwielophanging er onderuit. Maar ‘that’s another story’. We gaan daarom maar een rondje lopen en kijken wat er zoal gebeurt. De Katterug heeft zojuist weer goed gestelde kleppen gekregen. En bij een opvallend zilveren Amazon zijn er spatlappen gemonteerd. Dat ziet er keurig uit en zal zeker helpen om deze auto netjes te houden.

Een kijkje onder de Daf-Volvo leert ons dat hij olie lekt aan de voorkant van de motor. Als je goed kijkt zie je dat het achter de poelie vandaan komt. Dat het verder naar achteren ook helemaal vet is komt door de rijwind die de gelekte olie over de rest verdeelt. Dit is geen klusje om nu hier te doen, maar gelukkig is het aan de voorkant gemakkelijker te verhelpen dan aan de achterkant, dan moet de hele versnellingsbak er af. Nu de auto toch op de brug staat kijken we meteen naar de onderkant en de staat van de anti-roest bescherming. Het blijkt dat er stukjes van de oude beschermlaag af zijn en dat daar roest begint. Snel aanpakken kan veel leed voorkomen. Eddie Slootman legt uit de we nu een goed preparaat hebben op lanoline basis, oftewel het vet van schapenwol. Dat is milieuvriendelijk, droogt niet uit maar vult wel alle barstjes en open plekken in de beschermlaag. Enig nadeel: het is een vreselijk vette smurrie als je er mee moet werken.

Harrie Arendsen 2017 13Een groene Amazon wordt verzorgd onder de motorkap en als bescherming van het spatbord ligt er een heel bijzonder Volvo kleed overheen. Zoiets zie je tegenwoordig nergens meer. Dat zou een mooi clubartikel zijn, een speciaal gemaakt Volvo picknick kleed. Een Katterug of Amazon in de natuur, een mooi Volvo kleed op de grond en dan zo’n rieten picknick mandje geopend met allerlei lekkers. Ziet u het al voor u?

Maar we gaan verder kijken. Een andere mooie groene Amazon staat aan de overkant in de hal. Dat is de auto van Michiel Werner, u heeft vast wel het verhaal over de problemen en de revisie van zijn motor gelezen in VKM 59 van februari 2017.
Die motor heeft alweer een tijdje naar tevredenheid gelopen maar nu moet de kop worden nagetrokken. Kleppendeksel er af, en je kunt bij de kopbouten. Alleen één probleempje: aan de ene kant zitten die bouten onder de tuimelaar-as. Kom je dus met je dop op de momentsleutel niet bij. Maar daar is over nagedacht en er komt iemand met een heel vernuftige sleutel in een soort U-vorm die netjes onder de tuimelaar-as schuift en daar de bout kan pakken en die dan aan de bovenkant met een vierkant gat op de momentsleutel past. Daarmee is het natrekken van de kop een fluitje van een cent. Als dat gedaan is, worden de kleppen ook nog even na gesteld. Het valt reuze mee, het zijn wat kleine aanpassinkjes maar eigenlijk is alles keurig ingelopen.

En verder heeft Michiel de Stromberg carburateur ook nog onder handen gehad. Gedemonteerd, alles schoongemaakt en een nieuw rubberen membraan er in en nieuwe pakkingen. Alles weer als nieuw.
En dan zit alles weer in elkaar en starten maar. Hoezo starten? Ja, de startmotor loopt, maar verder gebeurt er ook helemaal niets. Even een slagje en daarna is het over. Wat nu, hij liep zo mooi toen ze hier aankwamen. Meteen staan er vijf man over de motor gebogen. Alles wordt gecontroleerd: zitten de bougies wel weer goed aangesloten? Ja, de volgorde klopt precies. Krijgt de motor wel benzine? Ja, er komt benzine uit de leiding. Loopt de vlotter niet over? Vlotterkamer weer gedemonteerd en gecontroleerd door met een slangetje te blazen met de vlotter aangedrukt. Sluit prima af.
Weer proberen....niets, remmenreiniger in de carburateur spuiten....niets. Soms loopt de motor even mee met de starter, maar zodra die stopt, stopt de motor ook meteen. Weer proberen, het wordt langzamerhand somber, want wat kan het nou zijn?
Dan een laatste controle. Die carburateur is uit elkaar geweest. Weet je zeker dat het rubber membraan er goed op zit? Er is maar één manier, en hij moet ergens precies in een nokje vallen als je hem vastzet. Aha, dat blijkt toch niet helemaal goed te zitten. Alles nu precies op de juiste wijze weer gemonteerd. En dan de grote spanning: starten......en meteen lopen.!! Tatááá, het is gelukt!! En wat loopt dat motortje dan ook meteen mooi, een genot om naar te luisteren.
Opgelucht nemen we allemaal een kop koffie. De klus is geklaard, we kunnen naar huis, het is ook genoeg geweest.
Een échte sleuteldag, leerzaam en gezellig. Hartelijk dank aan Harrie Arendsen voor de gastvrijheid. We komen graag nog een keer terug.

Harrie Arendsen 2017 02 Harrie Arendsen 2017 03 Harrie Arendsen 2017 04 Harrie Arendsen 2017 05 Harrie Arendsen 2017 06 Harrie Arendsen 2017 07 Harrie Arendsen 2017 08 Harrie Arendsen 2017 09 Harrie Arendsen 2017 10 Harrie Arendsen 2017 11 Harrie Arendsen 2017 12

Team regio Oost.