Plaatsen dubbele carburateurs op b20 motor

Plaatsen dubbele carburateurs op b20 motor

Berichtdoor Linssen (GAST) » di 27 nov 2007, 13:10

Hallo,

heeft iemand ervaring met het plaatsen van dubbele carbs op een B20 motor? En heeft dit een significant meer motorvermogen tot gevolg ten opzichte van enkele carburateur. En heeft het zin als de auto op gas rijdt? 

 

 

Linssen (GAST)
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: do 01 jan 1970, 02:00

re: Plaatsen dubbele carburateurs op b20 motor

Berichtdoor Peter Grapendaal » wo 28 nov 2007, 15:16

Ligt er oa welke nokkenas er in ligt en welke carb's. Met een A nokkenas heeft het weinig zin. Je kan met dubbele carb's tot wel 150pk uit een B20 halen, maar dan moet wel alles van het uitlaatsysteem, nokkenas, carb's en kop aangepast worden op elkaar. En dat luistert behoorlijk nauw. Meer vermogen kost een vermogen!
Peter Grapendaal
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: wo 21 jul 2004, 00:00

re: Plaatsen dubbele carburateurs op b20 motor

Berichtdoor Linssen (GAST) » do 29 nov 2007, 18:08

dat is behoorlijk. Is alleen welke overweging je maakt als het een vermogen kost.

Bedankt voor je reactie,

Ron.

 

 

Linssen (GAST)
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: do 01 jan 1970, 02:00

re: Plaatsen dubbele carburateurs op b20 motor

Berichtdoor Arco Ruighaver » vr 30 nov 2007, 08:50

Dubbele Carburateurs en hoofdzakelijk LPG "kan" heel erg lastig zijn om af te stellen.

Ik heb zelf dubbele HIF6 Carburateurs op een B20A blok en dit rijd gevoelsmatig prima. Hiervoor had ik deze carburateurs op een B18B blok zitten, en daar was het allemaal wat "aggresiever" maar hierbij is vooral de nokkenas (D- in die B18B en A-  in de B20A) degene die het verschil maakt.

Voor een goede set dubbele carburateurs incl alle benodigdheden en eventueel nieuwe naalden etc moet je toch wel 400 euro rekenen. Je kan ook geluk hebben dat je tegen een goede set aan loopt en dan met je misschien voor 150 euro klaar. Dan kun je ook de nokkenas laten vervangen door een snellere (+/- 200,- voor de nokkenas incl nieuwe geleiders), geen idee wat het inbouwen kost. En ook kun je als het blok dan toch open licht voor een 0.8mm dikke koppakking gaan (ipv 2.0mm), dan heb je in princiepe een B20B blok met +/- 118PK volgens de Volvo Opgave.

Mogelijkheden genoeg, mits er maar voor betaald wordt.

Gr Arco

Arco Ruighaver
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: do 26 jul 2007, 13:55

re: Plaatsen dubbele carburateurs op b20 motor

Berichtdoor Linssen (GAST) » di 04 dec 2007, 11:44

Hoi Arco,

HIF6 carbureateurs, welke zijn dat ? Welke nokkenas zit er origineel in een B20 motor?.

Gr. Ron.

 

 

 

 

 

Linssen (GAST)
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: do 01 jan 1970, 02:00

re: Plaatsen dubbele carburateurs op b20 motor

Berichtdoor Arco Ruighaver » vr 07 dec 2007, 23:13

Sorry voor de late reactie.

HIF6 Carburateurs zijn de latere generatie Vacuumcarburateurs van SU, op de B16B,B18B en B20 modellen waar SU HS6 carburateurs leverbaar (Vlotterbak zit naast de carburateur)  later is de SU HIF6 gekomen. Deze heeft dezelfde doorlaat echter zit de vlotterbak onder de carburateur vast. De HIF6 is sinds de 140 serie B20 blokken, vanaf +/- 1972 geleverd. 1x voor de B20A en dubbel voor de B20B. Uiteraard past dit ook op de B20 blokken uit de Amazon.

De B20A heeft normaliter een "A" nokkenas, de B20B een "C" deze is iets "sneller" de duratie van de kloppen is anders en ook de nokhoogte kan verschillend zijn, waardoor de kleppen eerder/langer/verder open gaan.

voor afbeeldingen:

http://www.minimania.com/InvDetail.cfm?Item=FZX1280%2FREB <- HIF6
http://www.geocities.com/freddybeste/dubbel_SU_HS6.jpg <- HS6

Mocht je de V44 CD hebben, dan vind je de HIF carburateurs onder de 140 Serie B20 modeljaar 72-73 zo uit me hoofd.

 

Gr Arco

Arco Ruighaver
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: do 26 jul 2007, 13:55

re: Plaatsen dubbele carburateurs op b20 motor

Berichtdoor Daan de Jong » di 04 maart 2008, 21:10

Hallo Ron,

twee jaar geleden heb ik ook dubbele su carburateurs op mijn B20 gezet. met k nokkenas en een cilinder kop met grote kleppen. ook op lpg. heel veel problem gehad. vooral met het synchronyseren. dit heeft geen zin om dat op de manier te doen zoals het in het boek staat. ge hebt echt een synchrotester nodig. op een afsteladag de co per carburateur laten afstellen .....en toen ging het wel... achteraf zou ik nooit meet voor dubbele su carburateurs keizen. een hoop gezeik en slecht af te stellen.ondanks dat ik een gereviseerde set gekocht had. mijn advies luidt daarom  koop webers en gebruik een snelle nokkenas anders krijgen de carburateurs hun waarde niet,denk ik. Waarschijnlijk wordt je wijzer op de site van ben vlierman.   www.tinnustechniek.nl      niet altijd even goed koop maar wel goed , naar mijn idee.  ik hoop dat je er wat mee kunt.  

 

Gr.  Daan

 

Daan de Jong
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: wo 11 feb 1998, 01:00

re: Plaatsen dubbele carburateurs op b20 motor

Berichtdoor Jasper van t Wout » di 04 maart 2008, 21:35

 

 

 

Leuk speeltje om dubbele carbs te synchroniseren.

 

groet,

 

Jasper

Jasper van t Wout
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: wo 27 feb 2008, 01:00

re: Plaatsen dubbele carburateurs op b20 motor

Berichtdoor RenĂ© Minnebo » wo 05 maart 2008, 00:02

Ik heb op mijn combi (B18D motor) dubb SU's, ik ga ervan uit dat de motor nog origineel is en dus ook de originele nokkenas heeft. Nu is de vraag welke nokkenas zit er bij mij in, en wat is het nut van 2 SU's. Het betreft dus een fabrieks originele auto. En wat is wijsheid ombouwen naar 1 SU of zo laten.  De auto is nl nog in restauratie fase.
René Minnebo
 
Berichten: 825
Geregistreerd op: do 01 feb 2007, 01:00


Keer terug naar Brandstofsysteem, uitlaat



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron
Bridge by mehdiplugins.com

like ons op facebookvolg ons op twitter bekijk videos op youtube                                                                     foto's op flickr