'Klakkend'' geluid op voorwielen bij klinkerstraat

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-02-2014 22:33 #633128 door V300 register
Als ik met mijn 340 over een klinkerstraatje rij, dan hoor ik een klakkend geluid van, ik meen, de linker wielophanging voor. Het geluid klinkt als speling en is in het zelfde ritme ook voelbaar via het stuur.

De auto is net APK goedgekeurd en de fusees en veerbladrubbers zijn allen met een koevoet gecontroleerd op speling (stond er naast). Hier is niets uit gekomen.

Als ik mijn hand op de voorband leg en via de deuropnening aan het stuur draai, dan is hiertussen geen speling voelbaar. Beiden reageren direct.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken zijn de rubbers van het ''verbindingspootje'' tussen torsiestang en draagarm. Aan de armzijde lijkt het alsof ze zijn ingedroogd.

Zijn er mensen die dit 'probleem' herkennen? Is het logisch dat de reactiestang rubbers zoals beschreven precies deze symptomen kunnen opleveren? Of is het toch iets anders?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2014 22:43 #942703 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 'Klakkend'' geluid op voorwielen bij klinkerstraat
Kan vanalles zijn, van speling op de geleidepennen van de remklauwen tot een rubbertje van de wielophanging. Heeft geen zin om er hier verder over te gaan raden, met alle mogelijke spelingen navoelen schiet je veel meer op.

weet niet of je bijv as zondag tijd hebt om langs te rijden? Ik heb dit soort dingen meestal zo gevonden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-02-2014 10:20 #942710 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Klakkend'' geluid op voorwielen bij klinkerstraat
Ik ga vanmiddag even het linker voorwiel verwijderen voor een grondig inspectie.

Waar woon je Anjo? Welke omgeving? Ik zelf in Rijswijk (Den Haag).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-03-2014 14:25 #942802 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Klakkend'' geluid op voorwielen bij klinkerstraat
denk toch de linker fuseekogel. kan ook een beetje radiale speling zijn, die vind je niet zomaar door de draagarm met de koevoet omhoog te tillen.

Bij RDW keurstations hebben ze speciale 'schudplaten' waardoor de wielophanging alle kanten op gerammeld wordt. Dan voel je zoiets meestal direct.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-03-2014 08:04 #943089 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Klakkend'' geluid op voorwielen bij klinkerstraat
De Fuseekogel is vorig jaar vervangen bij de APK. Het geluid is hiermee toen niet verdwenen. Of ze hebben een defecte gemonteerd natuurlijk ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-03-2014 12:03 #943096 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Klakkend'' geluid op voorwielen bij klinkerstraat
Ik zou het niet direct uitsluiten, weet ik helaas uit ervaring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-06-2014 14:10 #948958 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Klakkend'' geluid op voorwielen bij klinkerstraat
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Het klakkende geluid lijkt van de bovenzijde van mijn schokbreker te komen. Bij bewegen van de voorband voel ik ook een speling als ik de bovenste bout beetpak. Het rubber is ook erg oud zoals je op de foto kunt zien.

Wat is het onderdeel wat hier speling veroorzaakt? Het is lastig zoeken. De schokbreger zelf is alleen een stalen draadeind op deze hoogte toch? Het onderdeel of onderdelen staan wel afgebeeld in mijn sleutelboek, maar worden niet expliciet benoemd. Zoeken hierop is hierdoor wat lastig.

Sowieso lijkt het er op dat ik dan ook direct mijn schokbrekers en veren zal moeten vervangen. Alleen zie ik niet de mogelijkheid dit zelf te doen op straat voor de deur. Sleutelkennis heb ik wel ik redelijke mate. De garage is op het moment echter financieel geen optie. Mmmmm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-06-2014 15:40 #948961 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Klakkend'' geluid op voorwielen bij klinkerstraat
Als je een beetje sleutelkennis hebt is dit prima zelf te doen hoor, of misschien op een sleuteldag uitvoeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-06-2014 17:40 #948967 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Klakkend'' geluid op voorwielen bij klinkerstraat
Mee eens. Schokbrekers kun je op straat vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
28-06-2014 20:02 #948971 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic 'Klakkend'' geluid op voorwielen bij klinkerstraat
Onlangs dat rubber deel besteld via Dafhobby (mar nog niet vervangen).

Stond op factuur als: "rubber boven op veerpoot 340"

Volgens Vadis is het is partnr 3212267 (3200021).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets