Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
14-09-2014 21:07 #633428
door V300 register
Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk is gemaakt door V300 register
Eerst maar even kort voorstellen. Ik ben ben Mark, 20 jaar oud, studeer autotechniek niveau 3 en ik heb een 340 GL Redline uit 1988.
Ik heb een luchtlekkage, ergens tussen de voet van de carburateur en het inlaatspruitstuk. Van 2 verschillende carburateurs de voet laten vlakken, maar dat heeft het probleem nog niet verholpen. Er zit bij mij onder de carburateur een dik rubberen blok met een messing pijpje er aan, en tussen dat blok en het inlaatspruitstuk een dunner blok, van een soort plastic. Toen ik de pakkingresten er vanaf schraapte, zag ik dat dat blok gescheurd was. Daarom maar geprobeerd het met vloeibare pakking dicht te maken, maar dat werkte niet. Ik heb originele tekeningen van de carburateur gezien, maar dat dunnere blok stond er niet op. Het dikke blok, met dat pijpje er in, stond er wel op, inclusief de pakkingen die er boven en onder zitten. Daarna op internet aan het zoeken gegaan, maar daar werd ik ook niet wijzer van. Dus ik hoop dat iemand weet waar ik dat blok kan vinden. Alvast bedankt voor alle hulp en tips.
Ik heb een luchtlekkage, ergens tussen de voet van de carburateur en het inlaatspruitstuk. Van 2 verschillende carburateurs de voet laten vlakken, maar dat heeft het probleem nog niet verholpen. Er zit bij mij onder de carburateur een dik rubberen blok met een messing pijpje er aan, en tussen dat blok en het inlaatspruitstuk een dunner blok, van een soort plastic. Toen ik de pakkingresten er vanaf schraapte, zag ik dat dat blok gescheurd was. Daarom maar geprobeerd het met vloeibare pakking dicht te maken, maar dat werkte niet. Ik heb originele tekeningen van de carburateur gezien, maar dat dunnere blok stond er niet op. Het dikke blok, met dat pijpje er in, stond er wel op, inclusief de pakkingen die er boven en onder zitten. Daarna op internet aan het zoeken gegaan, maar daar werd ik ook niet wijzer van. Dus ik hoop dat iemand weet waar ik dat blok kan vinden. Alvast bedankt voor alle hulp en tips.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
Minder
Meer
15-09-2014 09:43 #950595
door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
Het is nog gewoon te bestellen, kijk maar eens op
born-built-beauties.eu/html/volvo_340_36...elen.html#carburator
.
Is nummer [SIZE=-1]3343824-C of [SIZE=-1]3344557-C dat je zoekt zeker....[/SIZE][/SIZE]
Is nummer [SIZE=-1]3343824-C of [SIZE=-1]3344557-C dat je zoekt zeker....[/SIZE][/SIZE]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2014 13:42 #950596
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2014 15:19 #950600
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
dit is een extra isolatieflens; een van de vele pogingen van volvo om de carburatie van de B172k betrouwbaarder te maken. Je kunt hem er gewoon tussenuit laten, met als mogelijke consequentie dat warme starts iets minder goed gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2014 18:22 #950604
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
Wat je moet hebben is het dikke zwarte blok (liefst nieuw, anders is deze al vervormd door de kromme carburateurvoet), een liefst wat dikkere papieren pakking er boven, en ??n er onder. Eventueel met vloeibare pakking er tussen voor de zekerheid maar that's all.
Heel die flauwe kul van reparatiepogingen van Volvo zou ik achterwegen laten. Je hebt ook nog de rubberen pakking voor als de carburateurvoet een beetje krom is. Die wil nog wel eens werken, maar voor de rest doet het allemaal bijzonder weinig.
Kan het trouwens zijn dat ik de 340 Redline vrij regelmatig heb gezien in en rond Bladel?
Heel die flauwe kul van reparatiepogingen van Volvo zou ik achterwegen laten. Je hebt ook nog de rubberen pakking voor als de carburateurvoet een beetje krom is. Die wil nog wel eens werken, maar voor de rest doet het allemaal bijzonder weinig.
Kan het trouwens zijn dat ik de 340 Redline vrij regelmatig heb gezien in en rond Bladel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2014 18:54 #950606
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
Vanmiddag weer lekker aan het experimenteren geslagen. De andere carburateur er op gezet, 2 papieren pakkingen onder het dikke blok, met steeds een beetje vloeibare pakking er tussen, en de imbusbouten van de carburateur iets beter vast gezet. Hij lekt daar nu niet meer, maar de motor loopt nog steeds erg slecht. Dus verschillende bobine's geprobeerd. Daar is het ook al iets beter van geworden. En veel afgesteld, in de hoop dat het daar beter van word. De carburateur is schoon gemaakt, ik heb nieuwe pakkingen gemaakt en er zit een goede vlotter in. Helaas nog altijd zonder het gehoopte resultaat. Maar toch bedankt voor alle tips!
Ik denk dat je een andere Redline gezien hebt, er zit sinds eind mei weer voor het eerst sinds (uit mijn hoofd) januari 2006 een APK op. Ik ben er al overal en nergens mee geweest, maar (nog) niet in Bladel.
Ik denk dat je een andere Redline gezien hebt, er zit sinds eind mei weer voor het eerst sinds (uit mijn hoofd) januari 2006 een APK op. Ik ben er al overal en nergens mee geweest, maar (nog) niet in Bladel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
15-09-2014 20:38 #950610
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
heb je de vlotter getest op gewicht en lekkage? Ook goed afgesteld? Dat komt heel precies!
de carburateurvoet trekt erg snel krom, de schroeven hoef je ook maar "handvast-plus-een-beetje" vast te zetten. Als je ze verder aantrekt, trek je het hele zaakje naar de gallemiezen en kun je weer opnieuw beginnen
controleer ook de andere pakkingen/slangen en stel alles goed af (aan de meter), ook de klepspeling. Als alles in orde is moeten de 1700's fluisterstil lopen
de carburateurvoet trekt erg snel krom, de schroeven hoef je ook maar "handvast-plus-een-beetje" vast te zetten. Als je ze verder aantrekt, trek je het hele zaakje naar de gallemiezen en kun je weer opnieuw beginnen
controleer ook de andere pakkingen/slangen en stel alles goed af (aan de meter), ook de klepspeling. Als alles in orde is moeten de 1700's fluisterstil lopen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2014 20:49 #950612
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
bobine, heb je alleen het 'transformator' gedeelte omgewisseld of de complete ontstekingsunit???? zorg dat je de originele ontstekingsmodule hebt, of althans eentje waar het nummer precies van klopt. Elders op dit forum staat een hele ouwe thread van mij met als titel 'identificatie elektronische ontstekings units' ofzo.
DEZE DUS (KLIK)
afhankelijk van de uitvoering van de motor/carburateur moet je een renix unit hebben die eindigt op 410 (oude model met metalen distributieriem cover) of 415A (nieuwe model met plastic d.riem cover)
DEZE DUS (KLIK)
afhankelijk van de uitvoering van de motor/carburateur moet je een renix unit hebben die eindigt op 410 (oude model met metalen distributieriem cover) of 415A (nieuwe model met plastic d.riem cover)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2014 21:01 #950613
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
Goeie opmerking Joost!
Klepspeling kun je heel eenvoudig zelf nakijken. Meestal wijkt die maar weinig af bij een 1.7 heb ik van horen zeggen.
Verder zou ik zorgen dat alle slijtagedelen vervangen zijn, zodat daar zeker geen problemen in kunnen zitten. Als je dat nog niet hebt gedaan. Zie ook dip topic:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?p=218498
Vervolgens de carburateur er op, en zorgen dat de voet niet lekt. Er staat geloof ik 5 of 10Nm voor, dus heel weinig. Lekt hij nog, tikje vaster.
In principe moet alles dan goed zitten.
Voor de afstelling. Co-schroef 1,5 slag open, stationair toerental rond de 1500r/min zetten. Vervolgens de auto warm laten lopen, en dan komt het leuke deel. Ga er maar aan draaien tot hij lekker begint te lopen. Mijn ervaring is dat dat niet heel precies komt. Tussen te rijk lopen en te arm lopen zitten 2 of 3 rotaties van de co-schroef waarbij hij gewoon netjes loopt. Loopt hij goed dan kan stationair terug naar 900 toeren (al moet hij vanaf 3-400 toeren al blijven lopen)
Verder is het moeilijk van achter de computer.
Wij kunnen niet zien hoe het onderhoud is, en misschien is er wel een probleem buiten de carb om. Mijn 1.7 liep ooit heel onregelmatig en dat lag aan een enorm versleten bougiekabel. Ook de ontsteking zou bijvoorbeeld kapot kunnen zijn, of moeren van het spruitstuk afgelopen of zo. Maar dat is strooien met eventueel mogelijke oplossingen...
Als het op deze manier niet lukt zou ik een keer naar een clublid toe gaan met wat ervaring met 1.7's. Als je ze 100% goed onderhoudt zijn het hele fijne motoren, Is het onderhoud voor 80% voor elkaar dan gaan die 1.4tjes en 2-liters wel verder, maar de 1.7 protesteert.
(daar staat wel tegenover dat een goede 1.7 met gemak 1/15-1/16 haalt waar veel mensen met een 1.4 of zeker de 2-liter moeite hebben met 1/12)
Klepspeling kun je heel eenvoudig zelf nakijken. Meestal wijkt die maar weinig af bij een 1.7 heb ik van horen zeggen.
Verder zou ik zorgen dat alle slijtagedelen vervangen zijn, zodat daar zeker geen problemen in kunnen zitten. Als je dat nog niet hebt gedaan. Zie ook dip topic:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?p=218498
Vervolgens de carburateur er op, en zorgen dat de voet niet lekt. Er staat geloof ik 5 of 10Nm voor, dus heel weinig. Lekt hij nog, tikje vaster.
In principe moet alles dan goed zitten.
Voor de afstelling. Co-schroef 1,5 slag open, stationair toerental rond de 1500r/min zetten. Vervolgens de auto warm laten lopen, en dan komt het leuke deel. Ga er maar aan draaien tot hij lekker begint te lopen. Mijn ervaring is dat dat niet heel precies komt. Tussen te rijk lopen en te arm lopen zitten 2 of 3 rotaties van de co-schroef waarbij hij gewoon netjes loopt. Loopt hij goed dan kan stationair terug naar 900 toeren (al moet hij vanaf 3-400 toeren al blijven lopen)
Verder is het moeilijk van achter de computer.
Wij kunnen niet zien hoe het onderhoud is, en misschien is er wel een probleem buiten de carb om. Mijn 1.7 liep ooit heel onregelmatig en dat lag aan een enorm versleten bougiekabel. Ook de ontsteking zou bijvoorbeeld kapot kunnen zijn, of moeren van het spruitstuk afgelopen of zo. Maar dat is strooien met eventueel mogelijke oplossingen...
Als het op deze manier niet lukt zou ik een keer naar een clublid toe gaan met wat ervaring met 1.7's. Als je ze 100% goed onderhoudt zijn het hele fijne motoren, Is het onderhoud voor 80% voor elkaar dan gaan die 1.4tjes en 2-liters wel verder, maar de 1.7 protesteert.
(daar staat wel tegenover dat een goede 1.7 met gemak 1/15-1/16 haalt waar veel mensen met een 1.4 of zeker de 2-liter moeite hebben met 1/12)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-09-2014 21:06 #950614
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
De vlotter is gewogen, de vlotter die ik nu heb weegt netjes 7 gram. De voet van de carburateur is gevlakt, en de bouten zitten ook niet veel meer dan handvast. Gelukkig lekt hij daar niet meer, dus dat is nu goed. Vorige week de verdelerkap en de rotor gecontroleerd, ze zijn niet nieuw meer, maar nog wel goed. Bougie's idem dito. Alles is aan de meter afgesteld. Ik heb nog geen kleppen gesteld, dat kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat daar de grootste winst mee te behalen valt.
We denken dat het toch ergens in de carburateur zit. Ik heb dus 2 verschillende carburateurs, de ene zat al op de auto, van de andere weet ik bijna zeker dat hij op een oude 460 heeft gezeten, ook een 1700. Ik heb steeds de bovenkant van de 340-carburateur gebruikt, omdat daar een aansluiting op zit die de andere carburateur mist. De vlotter die ik er nu in heb zitten komt van de 460 af. De carburateurs zijn schoon gemaakt, en zelf nieuwe pakkingen gemaakt die er nu tussen zitten. Zou dit allemaal voldoende moeten zijn, of is er nog genoeg ruimte voor verbetering?
We denken dat het toch ergens in de carburateur zit. Ik heb dus 2 verschillende carburateurs, de ene zat al op de auto, van de andere weet ik bijna zeker dat hij op een oude 460 heeft gezeten, ook een 1700. Ik heb steeds de bovenkant van de 340-carburateur gebruikt, omdat daar een aansluiting op zit die de andere carburateur mist. De vlotter die ik er nu in heb zitten komt van de 460 af. De carburateurs zijn schoon gemaakt, en zelf nieuwe pakkingen gemaakt die er nu tussen zitten. Zou dit allemaal voldoende moeten zijn, of is er nog genoeg ruimte voor verbetering?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets