- Berichten: 45
Amp lampje, voor de zoveelste keer.
- Joost Wentink
- Senior lid
-
Minder
Meer
08-05-2015 19:44 #151178
door Joost Wentink
Amp lampje, voor de zoveelste keer. is gemaakt door Joost Wentink
Dag heren Kenners,
Ondanks de vele berichten al reeds over dit onderwerp, waarvan ik er ook al heel wat heb gelezen, heb ik nog een vraag over mijn specifieke amp lampje kwestie. Deze is als volgt:
Ik ben nu ruim 2 jaar een zeer gelukkig bezitter van een 1970 Amazon. Al die tijd heeft het amp lampje precies gedaan wat het moest doen, oplichten bij starten en daarna niets meer van zich laten horen. Maar sinds 2 dagen is daar verandering in gekomen. Nu brand het lampje opeens als ik ga rijden, en hoe hoger de toeren hoe feller het lampje. Bij stationair is het heel zwak, maar bij 80kph is het heel vel. Ik heb de berichten gelezen dat het normaal is dat het lampje altijd wel een beetje brand, niets om je zorgen over te maken, maar bij mijn Amazon was het dus nooit een probleem en nu dus opeens wel. En dat maakt me dus heel gretig om dit uit te zoeken.
Ik heb de accu doorgemeten en die is zonder contact 13.1 V en bij stationair 14.3 V , als ik alles goed begrijp werkt de dynamo dus naar behoren en is de accu ook prima. Ik heb de zekeringen vervangen en de contacten die naar en van het zekeringkastje lopen schoon gemaakt. Maar nog immer dat zeurende rode lampje.
Wat zou hier nog meer aan de hand kunnen zijn?
Of is het toch gewoon de dynamo?
Vriendelijke groet
Joost
Ondanks de vele berichten al reeds over dit onderwerp, waarvan ik er ook al heel wat heb gelezen, heb ik nog een vraag over mijn specifieke amp lampje kwestie. Deze is als volgt:
Ik ben nu ruim 2 jaar een zeer gelukkig bezitter van een 1970 Amazon. Al die tijd heeft het amp lampje precies gedaan wat het moest doen, oplichten bij starten en daarna niets meer van zich laten horen. Maar sinds 2 dagen is daar verandering in gekomen. Nu brand het lampje opeens als ik ga rijden, en hoe hoger de toeren hoe feller het lampje. Bij stationair is het heel zwak, maar bij 80kph is het heel vel. Ik heb de berichten gelezen dat het normaal is dat het lampje altijd wel een beetje brand, niets om je zorgen over te maken, maar bij mijn Amazon was het dus nooit een probleem en nu dus opeens wel. En dat maakt me dus heel gretig om dit uit te zoeken.
Ik heb de accu doorgemeten en die is zonder contact 13.1 V en bij stationair 14.3 V , als ik alles goed begrijp werkt de dynamo dus naar behoren en is de accu ook prima. Ik heb de zekeringen vervangen en de contacten die naar en van het zekeringkastje lopen schoon gemaakt. Maar nog immer dat zeurende rode lampje.
Wat zou hier nog meer aan de hand kunnen zijn?
Of is het toch gewoon de dynamo?
Vriendelijke groet
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 317
08-05-2015 20:22 #151180
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Amp lampje, voor de zoveelste keer.
wisselstroom dynamo of gelijkstroom?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
08-05-2015 20:40 #151183
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Amp lampje, voor de zoveelste keer.
Ik gok op een wisselstroom.
je kunt deze dynamo controleren door een lampje tussen de d+ dynamo (draad afkoppelen) en de + accu te zetten.
het lampje gedraagt zich als het laadstroomlampje.
werkt het normaal is er iets mis met je bedrading .
werkt het hetzelfde als op het dashboard is de dynamo stuk , ik gok op de spanningsregelaar (diode).
Maar welke dynamo hebben we het over?
je kunt deze dynamo controleren door een lampje tussen de d+ dynamo (draad afkoppelen) en de + accu te zetten.
het lampje gedraagt zich als het laadstroomlampje.
werkt het normaal is er iets mis met je bedrading .
werkt het hetzelfde als op het dashboard is de dynamo stuk , ik gok op de spanningsregelaar (diode).
Maar welke dynamo hebben we het over?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Wentink
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 45
08-05-2015 21:19 #151186
door Joost Wentink
Beantwoord door Joost Wentink in topic Amp lampje, voor de zoveelste keer.
Alvast bedankt voor den reacties.
Het betreft hier een 1970 amazon, dus die waren dan al standaard wiiselstroom als ik me niet vergis. Any how, het is een Bosch 30amp wisselstroom dinges met een externe spanningsregelaar.
Als het de bedrading is, hoe kan het dan van de één op de andere dag trammelant geven?
Het betreft hier een 1970 amazon, dus die waren dan al standaard wiiselstroom als ik me niet vergis. Any how, het is een Bosch 30amp wisselstroom dinges met een externe spanningsregelaar.
Als het de bedrading is, hoe kan het dan van de één op de andere dag trammelant geven?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-05-2015 22:49 #151190
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Amp lampje, voor de zoveelste keer.
Misschien oxidatie van aansluitingen.
Niet goed functionerende spanningsregelaar lijkt ook goed mogelijk.
Dus eerst testen zoals hiervoor is beschreven, lijkt me.
Vaak is het probleem te vinden door oorzaken uit te sluiten
Niet goed functionerende spanningsregelaar lijkt ook goed mogelijk.
Dus eerst testen zoals hiervoor is beschreven, lijkt me.
Vaak is het probleem te vinden door oorzaken uit te sluiten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
08-05-2015 23:12 #151192
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Amp lampje, voor de zoveelste keer.
Stukje theorie:
Als je motor loopt staat er op beide aansluitingen van het lampje 12V, geen potentiaalverschil dus en dus is het lampje normaliter uit. De ene draad vanaf D+ dynamo gaat nagenoeg rechtstreeks naar het lampje; de andere draad, 12V, gaat via allerlei omwegen zoals zekering, stekkertjes, contactslot etc. naar het lampje (Han Misdom heeft al deze overgangen ooit op een rijtje gezet en het zijn er heel wat :shock: ) als er in één of meerdere van die verbindingen een overgangsweerstand zit zal er daar een spanningsval ontstaan waardoor je bv nog maar 9V over houdt bij je lampje. 9V aan de ene kant en 12 aan de andere resulteert in een potentiaalverschil van 3V en dus een opgloeiend lampje.
In de praktijk kan je het eenvoudig testen volgens de methode van René. Als je een universeelmeter hebt kun je ook meten tussen D+ (dunne rode draad) en + (dikke rode draad). Bij draaiende motor zou je 0V moeten meten (het zijn de 2 aansluitingen met een moertje op je dynamo, dus niet die met het schuifstekkertje) en als dat zo is dan zit er dus ergens een overgangsweerstand.
Meet je echter geen 0V en als het lampje met stijgend toerental feller gaat branden dan vrees ik dat er één van je diodes in je dynamo is overleden. Zou eventueel ook nog je externe spanningsregelaar kunnen zijn, een corrigerende tik wil dan nog wel eens helpen, daarna wel even open peuteren en waarschijnlijk de contacten schoonmaken (onlangs ervaring mee opgedaan
)
Succes, ben benieuwd wat t uiteindelijk is!
Als je motor loopt staat er op beide aansluitingen van het lampje 12V, geen potentiaalverschil dus en dus is het lampje normaliter uit. De ene draad vanaf D+ dynamo gaat nagenoeg rechtstreeks naar het lampje; de andere draad, 12V, gaat via allerlei omwegen zoals zekering, stekkertjes, contactslot etc. naar het lampje (Han Misdom heeft al deze overgangen ooit op een rijtje gezet en het zijn er heel wat :shock: ) als er in één of meerdere van die verbindingen een overgangsweerstand zit zal er daar een spanningsval ontstaan waardoor je bv nog maar 9V over houdt bij je lampje. 9V aan de ene kant en 12 aan de andere resulteert in een potentiaalverschil van 3V en dus een opgloeiend lampje.
In de praktijk kan je het eenvoudig testen volgens de methode van René. Als je een universeelmeter hebt kun je ook meten tussen D+ (dunne rode draad) en + (dikke rode draad). Bij draaiende motor zou je 0V moeten meten (het zijn de 2 aansluitingen met een moertje op je dynamo, dus niet die met het schuifstekkertje) en als dat zo is dan zit er dus ergens een overgangsweerstand.
Meet je echter geen 0V en als het lampje met stijgend toerental feller gaat branden dan vrees ik dat er één van je diodes in je dynamo is overleden. Zou eventueel ook nog je externe spanningsregelaar kunnen zijn, een corrigerende tik wil dan nog wel eens helpen, daarna wel even open peuteren en waarschijnlijk de contacten schoonmaken (onlangs ervaring mee opgedaan

Succes, ben benieuwd wat t uiteindelijk is!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
09-05-2015 03:45 #151196
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Amp lampje, voor de zoveelste keer.
Ik heb het een keer gehad dat het lampje wel uitging maar de laadstroom maar minimaal was ook door slechte kontacten ik heb toen een Voltmeter in het dashboard gemonteerd rechtstreeks op de accu aangesloten.
Als die voltmeter na het starten niet rond de 14 volt staat weet ik dat het mis zit ondanks dat het laadstroomlampje uit is.
success
Johan Geers
Als die voltmeter na het starten niet rond de 14 volt staat weet ik dat het mis zit ondanks dat het laadstroomlampje uit is.
success
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
09-05-2015 10:11 #151200
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Amp lampje, voor de zoveelste keer.
Nog even antwoord op de vraag hoe het kan dat bedrading van de een op de andere dag problemen kan gaan geven.
om te beginnen is het 50 jaar oud.
de wat dikkere draden voeren een hogere stroom en worden afwisselend warm en koud doe daar de factor vocht bij.
we hebben corrosie.
Het houdt een keer op.
p.s. als een opgloeiend laadstroomlampje geaccepteerd wordt , kun je het net zo goed weglaten , er is dan geen indicatie voor een defect.
het laadstroomlampje is een lampje waarvan de fitting geisoleerd is van massa.
het is immers geschakeld tussen d+ dynamo en de +accu..
een mogelijkheid is de originele bedrading aan deze fitting af te koppelen en een nieuwe directe verbinding te maken met nieuwe
draden getrokken vanaf de dynamo en accu. , wel afzekeren.
het lampje doet dan waarvoor het gemaakt is, echter in de originele situatie geeft het dus (onbedoeld) ook aan als er ergens overgangsweerstand is , als corrosie en rotte bedrading.
maar idd meet eerst de dynamo maar eens door , of met een lampje.
om te beginnen is het 50 jaar oud.
de wat dikkere draden voeren een hogere stroom en worden afwisselend warm en koud doe daar de factor vocht bij.
we hebben corrosie.
Het houdt een keer op.
p.s. als een opgloeiend laadstroomlampje geaccepteerd wordt , kun je het net zo goed weglaten , er is dan geen indicatie voor een defect.
het laadstroomlampje is een lampje waarvan de fitting geisoleerd is van massa.
het is immers geschakeld tussen d+ dynamo en de +accu..
een mogelijkheid is de originele bedrading aan deze fitting af te koppelen en een nieuwe directe verbinding te maken met nieuwe
draden getrokken vanaf de dynamo en accu. , wel afzekeren.
het lampje doet dan waarvoor het gemaakt is, echter in de originele situatie geeft het dus (onbedoeld) ook aan als er ergens overgangsweerstand is , als corrosie en rotte bedrading.
maar idd meet eerst de dynamo maar eens door , of met een lampje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Wentink
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 45
09-05-2015 13:43 #151203
door Joost Wentink
Beantwoord door Joost Wentink in topic Amp lampje, voor de zoveelste keer.
Hallo wederom,
Ik heb de zaak nog maar eens doorgemeten en de twee polen op de dynamo zelf gaven een verschil van 0 aan. Dat en het feit dat de laadstroom op stationair toerental 14,4V was lijkt er toch op te wijzen dat er ergens anders iets weglekt.
Ik heb net 100km gereden en na de eerste 5km deed het lampje het weer alsof er nooit iets aan de hand was geweest.
Ik begin het vermoeden te krijgen dat deze hele toestand iets te maken heeft met de paar enorme hoosbuien die hier in Amsterdam hebben huisgehouden. Genoeg althans om een plasje water in de bodem van mijn trouwe Amazon te laten ontstaan.
Hoe dan ook, ondanks dat het nu weer koek en ei is ben ik toch voornemens het probleem op te speuren, ook omdat ik op deze manier weer van alles leer over automotive elektronica.
Hoe kan ik het beste te werk gaan als ik het weglekpunt wil vinden?
Groet
Joost
Ik heb de zaak nog maar eens doorgemeten en de twee polen op de dynamo zelf gaven een verschil van 0 aan. Dat en het feit dat de laadstroom op stationair toerental 14,4V was lijkt er toch op te wijzen dat er ergens anders iets weglekt.
Ik heb net 100km gereden en na de eerste 5km deed het lampje het weer alsof er nooit iets aan de hand was geweest.
Ik begin het vermoeden te krijgen dat deze hele toestand iets te maken heeft met de paar enorme hoosbuien die hier in Amsterdam hebben huisgehouden. Genoeg althans om een plasje water in de bodem van mijn trouwe Amazon te laten ontstaan.
Hoe dan ook, ondanks dat het nu weer koek en ei is ben ik toch voornemens het probleem op te speuren, ook omdat ik op deze manier weer van alles leer over automotive elektronica.
Hoe kan ik het beste te werk gaan als ik het weglekpunt wil vinden?
Groet
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
09-05-2015 16:47 #151210
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Amp lampje, voor de zoveelste keer.
Op het moment dat het lampje niet opgloeit, is er geen -of geringe- overgangsweerstand in de bedrading; iets wat er niet is is lastig op te sporen 
Op het moment dat de storing zich weer voordoet moet je er een schema bijpakken en vanaf de dynamo alle punten langs van de + tot je lampje. Op je dynamo meet je 0V spanningsverschil, maar op een gegeven moment kom je op een punt dat je wel spanningsverschil gaat meten en dat is dan tevens het punt waar de storing zit. Mogelijk een punt dat tgv water een overgangsweerstand creëert.
Het zekeringkastje kan hiervoor een goede kandidaat zijn:
1 draad in amp-stekkertje
2 amp-stekkertje op schuifje
3 verbinding schuifje zekering houder
4 verbinding zekeringhouder naar zekering
En aan de andere kant van de zekering hetzelfde verhaal dus al 8 kansen op een slechte verbinding :shock:
In ieder geval fijn dat dynamo en spanningsregelaar hoogstwaarschijnlijk goed zijn.

Op het moment dat de storing zich weer voordoet moet je er een schema bijpakken en vanaf de dynamo alle punten langs van de + tot je lampje. Op je dynamo meet je 0V spanningsverschil, maar op een gegeven moment kom je op een punt dat je wel spanningsverschil gaat meten en dat is dan tevens het punt waar de storing zit. Mogelijk een punt dat tgv water een overgangsweerstand creëert.
Het zekeringkastje kan hiervoor een goede kandidaat zijn:
1 draad in amp-stekkertje
2 amp-stekkertje op schuifje
3 verbinding schuifje zekering houder
4 verbinding zekeringhouder naar zekering
En aan de andere kant van de zekering hetzelfde verhaal dus al 8 kansen op een slechte verbinding :shock:
In ieder geval fijn dat dynamo en spanningsregelaar hoogstwaarschijnlijk goed zijn.

Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.