Start niet, eenmaal aangesleept loopt het als een zonnetje

Lees meer
13-12-2014 12:13 #146348 door J Serraris
Toch maar weer een vraag mbt afstelling:

Ik heb al tijden enige problemen met het starten, moeizaam, maar lukte eigenlijk altijd uiteindelijk wel. Totdat ik een weekendje weg was en aangesleept moest worden om te starten. De paar keren daarna dat ik ermee heb willen rijden heb ik hem ook steeds aan moeten slepen...

Als hij eenmaal loopt loopt hij prima. Wel hoog LPG verbruik, 1:6, maar laatste maal ook wel 1:7 gehaald. Ik had toen ventiel in LPG slang iets dichter gedraaid, motor liep daar ook nog prima mee. Maar starten dus niet meer, terugzetten hielp niet meer, dus ik vermoed dat het iets anders is.

- Dus startmotor vervangen, de nieuwe loopt veel sneller.
- Bobine vervangen (voor de zekerheid)
- Boegies zijn redelijk nieuw en zien er goed uit.
- kabels en verdelerkap schoongemaakt en ook redelijk nieuw.
- Vonken zien er goed uit.
- Nieuwe contactpuntjes en afgesteld
- Ontsteking onlangs afgesteld met stroboscoop

Ik weet dat de compressie van mijn cilinders niet optimaal is, maar ook niet belabberd.

Ik weet niet meer waar ik nu moet zoeken. Starten op benzine wil ook niet, dus dacht aan carburateur afstellen, maar die wordt door LPG toch niet gebruikt, dus wil ook niet daar aan beginnen zonder dat ik weet of het er beter/slechter van wordt.

Iemand een idee wat ik eens kan controleren? Of iemand in de omgeving Nijmegen die eens wilt meekijken voor een flesje wijn? Ik doe alles maar zelf, maar controle door iemand met (meer) kennis is misschien niet overbodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2014 16:33 #146359 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Start niet, eenmaal aangesleept loopt het als een zonnetje
Controleer je klepspeling eens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2014 01:47 #146387 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Start niet, eenmaal aangesleept loopt het als een zonnetje
Beste J, welk type bougie heb je in je motor zitten? Hoe lang werkt de choke is de tijdsduur niet te kort of te lang?
Een goed manier om op gas te starten is gaspendaal intrappen tijdens choke op gas (kan gas voorbij de gasklep komen) en weer terughalen tijdens starten.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2014 02:49 #146389 door Rob Baeten
Misschien ver gezocht maar hoe is het met je accu. Als deze slechter wordt zou het kunnen zijn dat er niet voldoende spanning overblijft voor je bobine tijdens het starten. Het aanslepen gaat immers wel, dan heb je de volledige accu voor je bobine. Je zou misschien de spanning op de accu eens kunnen meten tijdens het starten. Bougies zouden het inderdaad ook heel goed kunnen zijn. Zelf al twee keer gehad met bougies die nog geen half jaar oud waren, ik heb een B18B op benzine. De eerste keer net als jij echt alles geprobeerd, de vonk leek goed maar nooit geen leven meer in de motor. Helemaal hopeloos dan maar een bij elkaar geraapt setje bougies uit de oud ijzer bak erin geschoefd en lopen. Achteraf realiseerde ik me ook dat het starten moeilijker ging in de weken daarvoor. Nu neem ik geen risico meer, als ik iets merk gaan er gelijk nieuwe bougies in.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2014 12:24 #146400 door J Serraris
Bedankt voor de reactes.

Ook kleppen staan afgesteld.

Accu lijkt me ook niet het probleem. De ANWB heeft me de eerste keer moeten aanslepen. Daarvoor geprobeerd met hun startkabels, en extra spanning.

Bougies: NGK BP6H No.8 V-line
Ik heb mn oude nog, zal die eens proberen, hoewel dat NGK B6HS is (dezelfde?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-12-2014 14:12 #146405 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Start niet, eenmaal aangesleept loopt het als een zonnetje
Ik hergebruik al jaren dezelfde boegies, kabels etc, de simpelste NGK BP6HS of Bosch W7BC, af en toe de centrale elektrode platvijlen en daar gaan ze weer. Champion, Beru, doen het ook allemaal. Je kan de ontsteking een paar graden later zetten, dat doe ik als winter-stand voor mijn B20A (op LPG). Dan maar een paar pk minder.

Sommige LPG installaties zijn elektrisch niet zo handig aangesloten op het contactslot of de zekeringkast, op een pin die tijdens het starten geen spanning krijgt, bijv. die van de kachel. Neem de + vanaf een plek die op sleutelstand I, II en III spanning krijgt, de bobine bijvoorbeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2014 17:35 #146412 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Start niet, eenmaal aangesleept loopt het als een zonnetje
Als je hebt gestart, al eens naar je bougies gekeken ?.
Zijn ze nat of zwart, dan staat hij te rijk.
Denk ook eens aan de massakabel schoonmaken, of een extra aarde van de min naar de motor, kan veel schelen in kracht van de startmotor

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2014 17:13 #146561 door J Serraris
In een ander topic ging het over een soortgelijk probleem. Ook twee stelschroefjes op de verdamper waar wel eens aan gedraaid kan worden. Ik heb wel geen OMVL, maar een GMS, ook twee schroefjes. Hebben die schroefjes dezelfde functie? Bij mij zit het veertje echter onder het kleine schroefje. De grote zit in de gasleiding, ik snap waar die voor is, maar wat doet die kleine eigenlijk?

(aan beiden heb ik de afgelopen tijd meermaals gedraaid :) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2014 18:45 #146562 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Start niet, eenmaal aangesleept loopt het als een zonnetje
Kleine is voor je stationair loop .. regel je dus t gas mee. staat nu dus waarschijnlijk of te rijk of te arm D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2014 18:46 #146563 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Start niet, eenmaal aangesleept loopt het als een zonnetje
Afstellen op CO meter, en dan iets rijker zetten...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.